Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zemanovi poradci ovlivňují železnici

  21:46aktualizováno  21:46
Lidé z bezprostřední blízkosti premiéra Miloše Zemana zasahují do chodu největšího státního podniku - Českých drah. Zemanův asistent Jaromír Kuča a poradce Zdeněk Žák za stálý plat radí i generálnímu řediteli drah Daliboru Zelenému. Navíc vyšlo najevo, že další nyní už bývalý - premiérův rádce Libor Trubelík se pokusil ovlivnit milionovou státní zakázku pro železnici. Také šéf poradců Miroslav Šlouf je v těsném kontaktu se Zeleným.

"Propojení Zemanových poradců a poradců Zeleného není v pořádku. Vysvětluji si to tak, že je to výhodné pro potřeby pana generálního ředitele, otevírá mu to cestu k vládě, získává tak informace," prohlásila generální inspektorka Českých drah Květoslava Kořínková.

Premiér o vedlejších zájmech svých lidí vůbec neví: "Slyším to sice poprvé, ale žádný konflikt v tom nevidím." Premiér přitom už letos v březnu dostal do rukou písemné varování, v němž mu Kořínková psala, že jeho poradci nemístně zasahují do věcí, do kterých jim nic není. Šlo o průtahy při vyhlášení vítěze veřejné zakázky na dostavbu přeložky trati Březno - Chomutov. Nejlevnější nabídka přišla od Sdružení Březno, druhá skončila Subterra s nabídkou o čtyři sta milionů dražší.

"Při šetření vyšlo najevo, že Subterra byla lobbisticky podporována od některých členů ČSSD. A to jak odboráři, tak i poslanci, a bohužel i pracovníky Úřadu vlády (ing. Libor Trubelík)," napsala Kořínková premiérovi v dopise, který má MF DNES k dispozici.

Trubelíkův nátlak ve prospěch Subterry potvrdilo několik svědků, například Naděžda Vodsloňová z inspekce Českých drah. "I přede mnou pan Trubelík řekl, že si premiér přeje, aby zvítězila Subterra. Nakonec inspekce dostala podnět i od několika členů výběrové komise, že na ně byl činěn nátlak. Proto jsme to začali vyšetřovat a předali informaci Zemanovi," uvedla Vodsloňová.

Trubelíkova kariéra na Úřadu vlády (kam ho přivedl Miroslav Šlouf, znali se z doby před listopadem 1989, kdy Trubelík šéfoval brněnskému SSM) záhy skončila.
Není však jasné, co bylo skutečným důvodem. Trubelík totiž působil i ve vedení zkrachovalé Pojišťovny Morava. Správce konkursní podstaty pojišťovny Karel Schelle je přesvědčen, že právě Trubelík přispěl k pádu této společnosti.

Libor Trubelík na informace z inspekce Českých drah reagoval pobaveně: "Neříkejte, haha. Neměl jsem s tím nic společného." Rovněž ředitel Subterry Peter Kuchár tvrdí, že o žádném protežování prostřednictvím premiérových poradců neví. "Pana Trubelíka jsem v životě neviděl." Popřel i tvrzení Květoslavy Kořínkové, že se dobře zná s Miroslavem Šloufem.

"Toho znám jen z televize," řekl Kuchár a dodal: "Tu zakázku jsme nedostali, a rozum velí, že nějaké protežování tedy nemůže být pravda." Na to ovšem Vodsloňová namítá: "Byl to pokus, který neprošel jen díky tomu, že to inspekce drah včas zarazila." Trubelík na České dráhy nezanevřel ani po svém odchodu od Zemana. Teprve nedávno vyšlo najevo, že od 1. května se stal poradcem Dalibora Zeleného. "My jsme to vůbec nevěděli, nikdy jsme ho tu neviděli, a to jsme na jednom patře s poradci, kteří navíc chodí na velké porady. Ani tam nikdy nebyl," řekla Kořínková.

Dalibor Zelený na všechny otázky týkající se jeho poradců a Trubelíkových podezřelých aktivit odmítl odpovědět. "S ohledem na zákoník práce a zákon na ochranu osobních dat nesdělujeme žádné informace o zaměstnancích Českých drah," vzkázal přes svého mluvčího Petra Šťáhlavského.

(Spoluautor návrhu zákona o přístupu k informacím Oldřich Kužílek tento argument jednoznačně odmítl: "U veřejně činných osob nejsou všechny údaje vypovídající o jejich veřejné činnosti chráněny jako osobní údaje. To znamená, že seznam poradců musí být veřejný.")

Spojení Úřad vlády - České dráhy ani po Trubelíkově odchodu od Zemana přerušeno nebylo. Do Šloufova týmu poradců za Trubelíka nastoupil Zdeněk Žák, který je rovněž poradcem Dalibora Zeleného. "U pana Zeleného mám desetinový úvazek, na Úřadu vlády poloviční," vysvětluje Žák.

Na otázku, v čem jeho práce poradce Dalibora Zeleného spočívá, řekl: "Občas mě požádá o expertizu k nějakému materiálu, který mu připravuji ve vztahu ke státní správě. Například k návrhu zákona mu napíšu, co si o tom myslím z hlediska právního a věcného." A jaké rady nabízí premiérovi Zemanovi? "Tam se to týká obecně resortu dopravy."

Žákova cesta byla však opačná než Trubelíkova. Nejdříve odešel z ministerstva dopravy, kde dříve rovněž působil jako poradce, na České dráhy, a teprve když se premiér rozloučil s Trubelíkem, nastoupil na jeho místo na Úřadu vlády. "Stejně to ale bylo na přechodnou dobu. Rozhodl jsem se, že odejdu úplně mimo, i z Úřadu vlády. Kdy? To nejdříve řeknu svým chlebodárcům," uvedl Žák.

Kontakt na lince generální ředitel Zelený - premiér Zeman bude i tak zachován.
Funkci poradce totiž u Zeleného zastává ještě další Zemanův blízký člověk: poslanecký asistent Jaromír Kuča. Od Českých drah dostal v Praze k dispozici byt na dobu neurčitou a pravidelný příjem.

Na otázku, v čem radí generálnímu ředitel Českých drah, Kuča odpověděl: "To je věc pana generálního ředitele a moje. Nevidím důvod, proč bych vám to říkal." Kučův syn pracuje pro ostravskou firmu Tchas, která dostává stavební zakázky mimo jiné právě od Českých drah. "Někde dělat musí," říká k tomu Kuča otec.

Proč mají všichni tito lidé takový zájem o železnice? Vysvětlení je dvojí: jsou to takoví experti, že se bez nich dráhy neobejdou, anebo v tom vidí peníze, což naznačuje například Vodsloňová a exministr dopravy Antonín Peltrám.

"Já se tomuto propojení nedivím. Majetek Českých drah je odhadován na 150 až 200 miliard korun. Už Železniční opravny se privatizovaly za deset až patnáct procent účetní hodnoty. Myslím, že je třeba tento problém vidět i pod tímto zorným úhlem," naznačuje Vodsloňová z inspekce Českých drah.

Peltrám k tomu dodává: "Hospodaření Českých drah je nepřehledné. Má velké repre fondy, a to je vždycky pozitivní rys... Jestli tu a tam hodím něco na volební kampaň, tak o co jde."

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.