Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ovčáček: Zpoždění prezidenta způsobili dispečeři. Ti nařčení odmítají

  16:04aktualizováno  20:35
Za zpoždění prezidenta Miloše Zemana na státní pohřeb bývalého slovenského prezidenta Michala Kováče mohlo Řízení letového provozu v Praze, které prý upřednostnilo jiný let. Pro Radiožurnál to uvedl Zemanův mluvčí Jiří Ovčáček. Řízení letového provozu to však odmítá, státní let se podle něj oproti plánu nijak nezpozdil.

„Běžně pan prezident létá z letiště Praha-Kbely, které patří Armádě ČR, ale vzhledem k některým úpravám jsme byli nuceni letět z mezinárodního Letiště Václava Havla. Podle informací, které zatím máme, dalo Řízení letového provozu přednost jinému letu. Prezidentský let tak musel čekat na odletové dráze,“ uvedl pro Radiožurnál Ovčáček.

Později na Twitteru doplnil, že „záležitost týkající se Řízení letového provozu a letu do Bratislavy“ Zeman prodiskutuje s ministrem dopravy Danem Ťokem na schůzce v Lánech.

Řízení letového provozu však obvinění odmítá. Jeho mluvčí Richard Klíma uvedl, že státní letoun se oproti původnímu letovému plánu nijak nezpozdil a k upřednostnění jiného letu nedošlo. „Všechny tyhle skutečnosti jsou podložené hlasovými i radarovými záznamy, která má náš podnik za povinnost uchovávat,“ dodal Klíma.

14.října 2016 v 13:26, příspěvek archivován: 14.října 2016 v 15:50

13.10. 2016 odlet letu CAF001 do Bratislavy bez zpoždění nebo přednosti jinému letounu, přesně dle podaného letového plánu.

14.října 2016 v 16:02, příspěvek archivován: 14.října 2016 v 16:14

Záležitost týkající se Řízení letového provozu a letu do Bratislavy prodiskutuje pan prezident 22.10. v Lánech s ministrem dopravy.

Co se v klíčovou dobu na letišti dělo zanalytoval na základě dat ze serveru www.liveatc.net čtenář iDNES.cz Miroslav Matuška. „Let CAF001 dostal prioritu při pojíždění po ploše letiště a zařadil se do sekvence letadel na první možné pozici pro vzlet, který proběhl v 10:45:38. Možná konfliktní letadla musela při pojíždění a startu kvůli CAF001 vyčkávat,“ shrnul Matuška (kompletní komunikaci řídících letového provozu si můžete přečíst na konci článku).

Ovčáček ve čtvrtek nejprve uvedl, že za zpoždění mohlo špatné počasí při letu. To však odmítlo Řízení letového provozu i bratislavské letiště.

Česká delegace na Bratislavský hrad dorazila se zpožděním až na závěr kondolencí a rakvi se poklonila na nádvoří. Podle časového harmonogramu předem oznámeného slovenskou prezidentskou kanceláří měly zahraniční delegace kondolovat Kováčově rodině v 11:30. Jiné zahraniční delegace přišly do sálu již dříve, například polská před 11:00.

Fotogalerie

Kolem 11:30 dorazil slovenský premiér Robert Fico a prezident Andrej Kiska, který měl podle protokolu přistoupit k rakvi jako poslední, jak uvádějí slovenská média.

Česká delegace zastavila vojáky, kteří nesli rakev

Kolona s českou delegací, ve které byl i Zemanův předchůdce v úřadu Václav Klaus, dorazila na Bratislavský hrad podle zjištění ČTK krátce po 11:40 v době, kdy už kondolence v hradním sále skončily (psali jsme zde).

Podle zjištění serveru Aktuálně.cz navíc česká delegace způsobila logistické problémy, když nerespektovala doporučení slovenského protokolu, aby kvůli zpoždění na hrad vůbec nejezdila. Vojáci nesoucí Kováčovy ostatky se tak údajně museli kvůli české delegaci neplánovaně zastavit na nádvoří. Miloš Zeman však podle serveru na cestě na hrad trval.

Křišťálová Lupa 2016

Michal Kováč zemřel minulý týden na selhání srdce, bylo mu 86 let. Jeho funkční období v prezidentském úřadu v letech 1993 až 1998 poznamenaly spory s autoritářským premiérem Vladimírem Mečiarem, který podle slovenských medií pozvánku na poslední rozloučení s Kováčem nedostal. Před rozdělením Československa byl Kováč posledním předsedou Federálního shromáždění ČSFR.

Přepis záznamu radiové komunikace řídících provozu

- z dat serveru www.liveatc.net přepsal Miroslav Matuška

V Praze se používá jedna vzletová a přistávací dráha na přílety i odlety, takže v jeden čas může probíhat pouze jedna z těchto operací + bezpečnostní rozestupy. Přistávající letadlo musí nejdříve dráhu opustit, aby bylo možné s dalším odstartovat.

(a tedy ani nemůže na dráze stát "zdržované" letadlo, protože by se tím zablokovalo celé letiště). Sekvencí letadel se pak rozumí pořadí letadel, v jakém dráhu využívají (typicky přílet1-odlet1-přílet2-odlet2...)

Legenda:

CTN321 - jiné letadlo na odletu z Prahy (těsně před vzletem)

TVS106 - jiné letadlo na příletu do Prahy (těsně před přistáním)

CAF001 - letadlo s delegací prezidenta do Bratislavy

CAF001 stojící u Terminálu 3 se přihlašuje 10:34:18 na frekvenci GND (GROUND). Ihned dostal povolení pojíždět k odletové dráze přes pojezdové dráhy P-L-F-E V mezičase řídící GND pozastavuje ostatní pojíždějící letadla, aby daly

CAF001 přednost. CAF001 dojede v čase 10:41:41 k dráze a dostává instrukci přeladit na Věž (TOWER,TWR)


Komunikace na frekvenci TWR (včetně komunikace před přihlášením CAF001):

10:39:12 CTN321 se ohlašuje, zatím ne zcela připravený ke vzletu

10:39:29 TVS106 se ohlašuje jako připravený k přistání (letadlo pomalu klesající na zem usazené v ose dráhy)

10:40:10 TWR uděluje příkaz pro let TVS106, který je krátce před přistáním, aby zpomalil a tím udělal v sekvenci místo pro vzlet CTN321

10:40:30 CTN321 se ohlašuje, nyní již jako plně připravený ke vzletu

10:41:06 TWR uděluje povolení CTN321 ke vstupu na dráhu a být připraven k okamžitému startu (čeká se jen na to, až předchozí letadlo po přistání opustí dráhu)

10:41:33 TWR uděluje povolení k okamžitému startu letadlu CTN321

10:41:51 CAF001 se přihlašuje na frekvenci TWR jako připravený ke vzletu.

----Až od teď je TWR schopen dávat CAF001 instrukce a zařadit ho do sekvence. Nicméně nemůže ignorovat letadlo, které přilétlo dříve, protože to tak jednoduše ve vzduchu nezastaví.

10:41:58 TWR uděluje CAF001 instrukci čekat před vstupem na dráhu kvůli letadlu TVS106, protože to už je těsně před přistáním

10:42:06 TWR uděluje letadlu TVS106 povolení přistát

10:42:50 TWR informuje jiné letadlo (SWR148W) před odletem, že bude pro vzlet až druhý v pořadí (protože nejdříve vzletí VIP let - CAF001)

10:44:03 TWR uděluje CAF001 povolení ke vstupu na dráhu (ale ještě je potřeba čekat, až právě přistálé TVS106 dráhu uvolní)

10:45:38 TWR uděluje CAF001 povolení ke startu (protože TVS106 dráhu právě uvolnilo)

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.