Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Demagog.cz: Zeman si v růstu HDP přilepšil, Schwarzenberg mlžil s Čunkem

  11:15aktualizováno  11:15
I poslední duel prezidentských kandidátů přinesl nepravdivá či zavádějící tvrzení, tvrdí Demagog.cz. Podle expertů neměl Miloš Zeman pravdu při srovnání růstu HDP z doby své a současné vlády. Jeho sok zase tvrdil, že jím zaplacená agentura nedošla při vyšetřování případu Jiřího Čunka k jasnému závěru.

Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg se naposledy před volbami utkali v televizním duelu ve čtvrtek. Ilustrační foto | foto:  Dan Materna, MAFRA

Miloš Zeman ve čtvrteční televizní debatě uvedl, že za jeho vlády byl průměrný roční růst HDP 2,8 %, současné vládě pak připsal průměrný růst 0,8 % HDP. Podle analýzy týmu Demagog.cz Zeman své vládě průměrný růst HDP navýšil, Nečasově naopak snížil.

Demagog.cz

Projekt Demagog.CZ funguje v České republice od loňského února a je partnerským projektem jeho slovenské verze Demagog.sk. "Má za cíl kontrolu faktických výroků politiků, které zazní v televizních debatách. Hodnotí pouze ověřitelná vyjádření, tedy ta postavená na faktech v různých podobách, a to ve čtyřech kategoriích: pravda, nepravda, zavádějící a neověřitelné. Projekt je tvořen převážně studenty Masarykovy univerzity v Brně, je dobrovolnický a neziskový," vysvětlil fungování projektu Tvrdoň.

"Při analýze jsme vycházeli z dat zveřejněných na serveru Eurostat. Z námi nalezených čísel jsme došli k následujícímu - průměrný růst za vlády Zemana byl 2,18 % HDP, za vlády Petra Nečase pak dosáhl výše 1,03 % HDP," vysvětlil za projekt Demagog.cz Jan Tvrdoň, proč hodnotí Zemanův výrok jako nepravdivý.

Není to poprvé, co Miloš Zeman přikrášluje výsledky své vlády. V předvolebním Hydeparku na ČT24 se dopustil hned několika takových nepravdivých výroků a projekt Demagog.cz na ně upozornil na svém blogu.

Karel Schwarzenberg zase ve čtvrtečním prezidentském duelu zamlčel fakt, že jím najatá detektivní agentura Kroll dospěla při vyšetřování Jiřího Čunka k jasným výsledkům. "Po zveřejnění zmiňovaného auditu Karel Schwarzenberg v několika médiích prohlásil, že považuje Jiřího Čunka za očištěného. Tyto rozhovory naši analytici našli a na jejich základě jsme vyhodnotili tento výrok jako zavádějící," uvedl Tvrdoň k analýze tohoto výroku.

Po vyhotovení auditu vyjádřil Karel Schwarzenberg jisté pochybnosti nad tím, zda agentura Kroll odpověděla na všechny jeho otázky. "Ovšem v rozhovoru pro časopis Týden a deník MF DNES již zaujal jednoznačný postoj a to, že Jiří Čunek 500tisícový úplatek nepřijal. Není jasné, proč si za tímto stanoviskem nestál i v námi ověřované debatě," poznamenal Tvrdoň.

Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg se naposledy před volbami utkali v televizním duelu ve čtvrtek (o televizní debatě více čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kletné u Oder se odehrálo vojenské cvičení záloh Safeguard 2016. Cílem...
Vojáci v záloze dostanou více peněz. Čunek litoval zrušení povinné vojny

Vojáci v aktivních zálohách se mohou těšit na vyšší odměny za účast na vojenském cvičení. Senát schválil změnu branného zákona. Ocenil ho lidovec Jiří Čunek,...  celý článek

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

Šéf hradního protokolu Vladimír Kruliš se po těžké autonehodě vrátil do práce
Děkuju andělům strážným, řekl hradní protokolář Kruliš po návratu do práce

Po vážné nehodě v policejním voze, při níž si zlomil dva obratle, se tento týden vrátil do práce zástupce šéfa hradního protokolu Vladimír Kruliš. „Děkuju svým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.