Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zeman obviňuje z Olova i MF DNES

  22:31aktualizováno  22:31
Premiér Miloš Zeman podezírá z autorství operace Olovo, která měla znemožnit místopředsedkyni sněmovny Petru Buzkovou, redakci Mladé fronty DNES. Zeman nejprve v pátek prohlásil, že akci, která diskredituje celou ČSSD, organizovala a financovala blíže neurčená instituce. Po sobotním zasedání předsednictva sociálních demokratů rozdal novinářům trestní oznámení na neznámého pachatele a redaktory MF DNES Jiřího Kubíka a Sabinu Slonkovou, kteří dokument Olovo získali a v květnu o něm psali.
Poslechněte si redaktora Jiřího Kubíka a advokáta Tomáše Sokola - audio.
Premiér Miloš Zeman a novinář Ivan Brezina

Premiér Miloš Zeman a novinář Ivan Brezina v soudní budově. | foto: ČTK

Na otázku, jestli tedy za onu instituci lze považovat Mladou frontu DNES, Zeman v sobotu odpověděl: "Myslím, že je na vyšetřovatelích, jaké hypotézy si na základě vyšetřování vytvoří. My můžeme o některých hypotézách pouze uvažovat. Podle toho, co jste přečetl v trestním oznámení, je i tato hypotéza možná." Vtrestním oznámení se naznačuje, že redaktoři mohli navést neznámého pachatele, aby nahrál text operace Olovo do počítače jednoho z poradců předsedy vlády.

"Obvinění na adresu našich redaktorů a vůbec celých novin je tak krkolomné, že mu normální člověk nemůže věřit," uvedl šéfredaktor Petr Šabata a dodal: "Ale zveřejněním tohoto nesmyslu Miloš Zeman poškodil náš list, a tak se budeme bránit." Redaktoři se o dokumentu proti Buzkové dozvěděli zhruba před půlrokem. Do rukou text operace Olovo dostali v květnu.

"MF DNES dokument získala v minulých dnech od jednoho ze spolupracovníků předsedy vlády. Potvrdil, že analýza o Buzkové vznikla koncem února na Úřadu vlády, přímo v týmu Zemanových poradců. Osoba, která analýzu MF DNES doručila, jednoznačně uvedla, že zpráva byla stažena na disketu z počítače jednoho z poradců," napsala MF DNES 16. května. Jméno člověka, který dokument poskytl, redakce nezveřejnila v souladu se zákonem, který umožňuje chránit informační zdroje.

O tři měsíce později verzi MF DNES o tom, že analýza pochází z týmu premiérových poradců, potvrdil přímo jeden z nich. Zdeněk Šarapatka do policejního protokolu vypověděl, že autorem je poradce Vratislav Šíma.

ČSSD o Olovu: fakta a dohady

V naprostém zmatku, kdy nebylo jasné, co jsou výmysly, fantazie a co fakta, jednali v sobotu členové předsednictva sociální demokracie o operaci Olovo.

Po téměř dvouhodinové diskusi širší vedení strany bylo schopno zaujmout k aféře, která podkopává důvěryhodnost Úřadu vlády a tým premiérových poradců, pouze obecné stanovisko.

"Předsednictvo s rozhořčením odmítá způsob politiky spojený s takzvanou akcí Olovo, ať je jeho nositelem kdokoliv. Předsednictvo ukládá všem představitelům ČSSD napomáhat při vyšetřování akce Olovo tak, aby byli co nejrychleji odhaleni a potrestáni skuteční původci," prohlásil po uzavřeném jednání místopředseda ČSSD Vladimír Špidla.

Podle neoficiálních informací někteří členové předsednictva, například ministr životního prostředí Miloš Kužvart nebo šéf středočeské ČSSD Milan Urban, upozorňovali na nevěrohodnost Zemanových poradců. Vycházeli z informací poradce Zdeňka Šarapatky, podle něhož operaci Olovo proti Petře Buzkové vymyslel a sepsal další Zemanův rádce, Vratislav Šíma.

"Zaznělo tam, že by se Šarapatkovo tvrzení nemělo brát na lehkou váhu, že to Šarapatka vypovídal do policejního protokolu a že poradci mají velmi špatnou pověst, protože se starají o věci, do kterých jim nic není," prozradil jeden z členů předsednictva.

Miloš Zeman na tyto výtky během zasedání přímo nereagoval.

Pouze členům předsednictva sdělil, že Vratislava Šímu osobně vůbec nezná, a oznámil, že se rozhodl propustit Šímu i Šarapatku.

To, že někteří členové předsednictva měli výhrady vůči sboru poradců, nepřímo potvrdil Zeman na tiskové konferenci, když na otázku, jestli někdo žádal vyvození osobní odpovědnosti vůči šéfovi poradců Miroslavu Šloufovi, odpověděl: "Přímo osobně proti němu ne." Miloš Zeman vyložil svým stranickým kolegům čtyři hypotézy, jak Olovo mohlo vzniknout: - buď je autorem Šíma, - nebo ho sepsal Šarapatka, - nebo jde o provokaci někoho jiného, - nebo za vším stojí nejmenovaná instituce, která diskreditační kampaň proti ČSSD zorganizovala.

Tuto poslední hypotézu Zeman rozvíjel už v pátek na tiskové konferenci, a dokonce oznámil, že se na ní shodlo celé nejužší vedení strany. Jméno instituce však v sobotu svým kolegům na předsednictvu neřekl.

"Politické grémium se rozhodlo, že navrhne předsednictvu, aby jméno této organizace nebylo v této fázi uvedeno, právě proto, abychom neohrožovali průběh vyšetřování. Uvedl jsem některé bližší specifikace uvedené organizace," řekl po zasedání Zeman.

Naopak později před novináři připustil, že touto organizací myslí Mladou frontu DNES.
Rozdal trestní oznámení, které kvůli operaci Olovo podal v květnu jménem Úřadu vlády ministr Karel Březina na neznámého pachatele a dva redaktory MF DNES.

"Když jsem se vrátil z dovolené a vyžádal jsem si příslušné dokumenty, tak jsem to trestní oznámení viděl poprvé. Přiznám se vám, že dokonce i dokument akce Olovo mně tiskové oddělení předalo až ve čtvrtek odpoledne," řekl Zeman, čímž naznačil, že se do té doby diskreditační kampaní proti Buzkové nezabýval.

Co stojí v trestním oznámení Úřadu vlády

Z trestného činu poškození a zneužití záznamu na nosiči informací jsou důvodně podezřelí dosud nezjištění pachatelé a redaktoři MF DNES Jiří Kubík a Sabina Slonková a) tím, že v dosud nezjištěné době a nezjištěným způsobem získal přístup k počítači dosud nezjištěného pracovníka Úřadu vlády, případně k adresáři dosud nezjištěného pracovníka tohoto úřadu a neoprávněně do paměti počítače nebo do adresáře serveru vložil materiál s názvem "operace Olovo", a to v úmyslu později nechat tento jím vložený materiál zveřejnit a tím poškodit dobrou pověst pracovníků Úřadu vlády a ČSSD jako strany, tvořící současnou vládu b) dosud nezjištěný pracovník Úřadu vlády po předchozí domluvě, případně na návod redaktora Mladé fronty DNES Jiřího Kubíka nebo Sabiny Slonkové získal neoprávněný přístup k počítači nebo adresáři uvedenému shora pod bodem a), uvedený materiál s názvem "operace Olovo" zkopíroval na disketu, kterou Jiřímu Kubíkovi a Sabině Slonkové předal s tím, že uvedení redaktoři jeho totožnost neprozradí, přičemž věděl, že zveřejnění materiálu poškodí dobrou pověst pracovníků Úřadu vlády a ČSSD jako celku, a s takovým následkem byl srozuměn c) Jiří Kubík a Sabina Slonková jako redaktoři Mladé fronty DNES navedli nezjištěného pracovníka Úřadu vlády, aby získal přístup k nosiči informací a neoprávněně zkopíroval materiál pod názvem "operace Olovo", případně po domluvě s ním jej ubezpečili, že jeho totožnost neprozradí.

JIŘÍ KUBÍK, SABINA SLONKOVÁ 

Redaktor MF DNES Jiří Kubík s kolegyní Sabinou Slonkovou při on-line rozhovoru. (23. května 2000)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Babiš v minulosti sponzoroval ODS, vyplývá z nahrávky Českého rozhlasu

Exministr financí Andrej Babiš v minulosti zřejmě finančně podporoval ODS. Vyplývá to z nahrávky, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz. Záznam pochází...  celý článek

Předseda Senátu Milan Štěch oznámil na tiskové konferenci termín prvního kola...
Lidé budou volit prezidenta v prvním kole 12. a 13. ledna, oznámil Štěch

První kolo prezidentských voleb se uskuteční v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Termín ve středu oznámil předseda Senátu Milan Štěch.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.