Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Podle Zemana je Moravec lhář, do jeho pořadu tak už nikdy nepřijde

  16:41aktualizováno  16:41
Miloš Zeman už nikdy nepřijde do pořadu Otázky Václava Moravce, který vysílá Česká televize. Moravec se podle něj dopustil v nedělní debatě o služebním zákoně s premiérem Sobotkou „obrovského kiksu“. Tvrdil totiž, že i Zeman měl v době svého premiérování politické náměstky.

Miloš Zeman při rozhovoru pro Českou televizi. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Takzvaní političtí náměstci, s nimiž počítá návrh služebního zákona, vyvolali v poslední době neshody mezi prezidentem a koaliční vládou. Zeman požaduje, aby ze zákona vypadli, protože jsou podle něj zbyteční. Koalice ale jeho požadavek odmítla a Zeman je tak připraven zákon vetovat a podat ústavní stížnost.

Zeman v debatách o služebním zákoně argumentoval i tím, že v jeho vládě z let 1998 až 2002 žádné politické náměstky nepotřeboval. Za toto tvrzení ho v neděli pokáral právě Václav Moravec, podle něhož měl Zeman ve svém kabinetu řadu politických náměstků ze sociální demokracie.

Své tvrzení navíc podpořil deseti konkrétními jmény, mezi nimiž nechyběl ani současný ministr průmysl a obchodu Jan Mládek či expremiér Zemanem jmenované úřednické vlády Jiří Rusnok. „Jde jen o ilustrativní výčet. Omlouvám se všem dalším náměstkům sociální demokracie, kteří byli ve vládě Miloše Zemana. Snad si pak prezident rozpomene,“ popichoval Moravec. 

Podle prezidenta ale Moravec udělal z neznalosti nebo úmyslu obrovský kiks. Ve středu totiž poslancům vysvětloval, že všichni jeho náměstci měli na starost konkrétní odbory, a byli tak odborní náměstci. Moderátora ČT tak nařkl ze lži a dodal, že je buď podvodník, nebo amatér. 

Do zmiňovaného pořadu už tak nikdy nepřijde. „Rozhodl jsem se na to reagovat podobně jako Václav Klaus, který k Václavu Moravcovi nikdy nechodil. Já jsem mu dal dvě příležitosti a třetí mu už nedám,“ řekl Zeman v pořadu Pressklub, který se bude vysílat na Frekvenci 1 v neděli.

Náměstek ministra je i jeho politickým zástupcem, tvrdí ČT

Obviňování prezidenta ale Česká televize odmítá. Moravcovo tvrzení prý vychází z důvodové zprávy k zákonu z roku 2000, kterou sepsala Zemanova vláda. Podle ní z české Ústavy vyplývá, že náměstek ministra je zároveň jeho politickým zástupcem. Sám Mládek přitom ve čtvrtek přiznal, že na ministerstvu vedl několik odborů, ale zároveň byl v jistém smyslu i politickým náměstkem.

„Moderátor tak na základě interpretace Ústavy ČR z důvodové zprávy Zemanovy vlády zveřejnil seznam náměstků, kteří byli výraznými tvářemi ČSSD,“ vysvětlila mluvčí ČT Alžběta Plívová. Dodala, že podklady k pořadu zpracovává profesionální tým analytiků, kterému televize věří.

S tím, že prezident pořad zavrhl, se prý televize vyrovná. „Po celou dobu existence Otázek se snažíme upozorňovat na klamání politiků a institucí, od čehož nás nemohou odradit žádné výhrady. Ani to, že někdo z potenciálních hostů nepřijde, byť by to byla hlava státu,“ uvedla dramaturgyně Otázek Hana Andělová

Zeman v rozhovoru pro Frekvenci 1 tradičně kritizoval i údajně nízkou kvalitu žurnalistiky v Česku. Z minulosti připomněl žurnalisty jako Karla Havlíčka Borovského nebo Ferdinanda Peroutku. „Já tady prostě takové lidi nevidím. Vidím tady sebevědomé fracky. A jak jsem v inauguračním projevu říkal, český novinář je kombinace minimálních znalostí a maximálního sebevědomí,“ podotkl prezident.

V další diskusi na téma médií zmínil, že ta veřejnoprávní i soukromá trápí stejné problémy. „Rozdíl je pouze v tom, že soukromá média se někdy stávají černou kronikou, protože je víc zajímají dopravní nehody než politické události. A veřejnoprávní média mohou být, pevně doufám, že nejsou, ovlivňována politickým tlakem,“ zakončil Zeman.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.