Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zeman: Izraelci urychlí stavbu dálnice

  14:57aktualizováno  14:57
Ostrava - Výběrové řízení na výstavbu dálnice D47, která napojí Ostravsko na severojižní dopravní tah ze Skandinávie do Itálie a na Balkán, by podle předsedy vlády Miloše Zemana výrazně prodloužilo její výstavbu. "Soukromý investor naopak zkrátí výstavbu dálnice až o pět let," řekl Zeman. Kabinet schválil využití soukromého kapitálu při dostavbě D47 z Lipníku nad Bečvou na hranici s Polskem. Šedesátikilometrový úsek dálnice vybuduje izraelská firma Housing&Construction Holding Company.

Oddálení výstavby D47 by podle Zemana znamenalo pro ostravský region zachování vysoké míry nezaměstnanosti, která nyní dosahuje 15,2 procenta.

"Zahraniční investice jsou podstatným faktorem snižování nezaměstnanosti a jedním z hlavních taháků pro zahraniční investice je právě přístupnost dálnice. Kvůli tomu staví Philips v Hranicích a ne například v Kopřivnici," dodal Zeman.  Podle něj jde o pilotní projekt, jenž má ověřit efektivitu soukromého investora při výstavbě dálnic.

Výstavba dálnice by měla trvat čtyři až pět let a měla by se začít stavět na jaře roku 2002. Izraelská firma bude financovat výstavbu dálnice a její následnou údržbu po dobu třicet let.

Po uplynutí této doby ji předá do vlastnictví státu. Náklady na výstavbu dálnice se pohybují okolo čtyřiceti miliard korun a izraelskému investorovi by se měly vrátit ve formě takzvaného stínového mýtného, tedy platbami od státu za skutečný provoz po dálnici.

Zhruba 850 milionů dolarů si podle svých odhadů vypůjčí na výstavbu dálnice izraelská společnost od konsorcia mezinárodních bank. Firma počítá s celkovými náklady okolo jedné miliardy amerických dolarů, přičemž zbytek částky pokryje z vlastních zdrojů. Izraelci při výstavbě D47 hodlají spolupracovat převážně s českými stavebními firmami, a to především z Ostravského regionu.

Kvůli realizaci projektu bude muset ministerstvo dopravy navrhnout novelu zákona o pozemních komunikacích, která dosud počítala s tím, že jediným provozovatelem dálnic může být stát. Zároveň bude muset parlament schválit zákon o koncesích.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.