Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Železný: Můj vyhazov nařídil Gross

  0:01aktualizováno  0:01
Vladimír Železný porušil mlčení o okolnostech svého nedávného odchodu z čela TV Nova a hned je z toho skandál. Železný měl totiž prohlásit, že byl z místa generálního ředitele Novy "vyhozen na přímý pokyn ministra vnitra Stanislava Grosse".

Přesně tak to stojí ve zprávě britské nevládní organizace British Helsinki Human Rights Group, která se odvolává na osobní rozhovor svých zástupců s Železným. Schůzka se měla odehrát minulý pátek v Praze.

Vladimír Železný nepopírá, že se s lidmi z organizace monitorující svobodu slova opravdu sešel. Na přímou otázku, zda s nimi mluvil přímo o Grossově nátlaku, volí senátor Železný opatrnou odpověď: "Náš rozhovor se zástupcem British Helsinki Group se týkal převážně úplně jiného tématu a mé formulace byly mnohem obezřetnější," napsal Železný v e-mailové odpovědi.

Železného údajný výrok není ve zprávě britské organizace doslova citován, ale pouze parafrázován. Její ústředí v Oxfordu na dotaz MF DNES, zda je Železného výrok doslovný, včera neodpovědělo.

TV Nova i Stanislav Gross shodně popírají, že by snad Železného odchod mohl být součástí dohody mezi nejsledovanější televizí a vládní koalicí, jejíž politici neskrývají svou nelibost nad - podle jejich názoru - protivládním tónem zpravodajství Novy. "O ničem takovém jsem nejednal," vzkázal Gross. Jisté však je, že se ministr s majiteli TV Nova před Železného pádem sešel. 

Gross před třemi týdny řekl MF DNES, že jednal se spolumajiteli Novy, společností PPF, o tom, zda se bude televize nějakým způsobem podílet na úhradě více než desetimiliardového odškodného za prohranou arbitráž se společností CME.

Gross připustil, že se svou žádostí nepochodil, podle informací MF DNES však už tehdy vznikla nepsaná dohoda: pokud Nova zmírní svou kritiku vlády, nebude koalice usilovat o to, aby televize přišla o vysílací licenci.

Zpráva britské organizace s odvoláním na Železného tvrdí, že součástí dohody byla ještě další věc: vláda měla požadovat, aby Nova zdarma vysílala reklamní klipy, které by před blížícím se referendem propagovaly vstup Česka do Evropské unie.

A to také Nova v současné době přesně dělá.
Mluvčí Novy Petr Kostka však popírá, že by proevropská kampaň Novy, jejíž zpravodajství přitom v minulosti vyznívalo k EU znatelně kriticky, byla výsledkem nepsané dohody. "Bylo to pouze naše vlastní rozhodnutí připomenout divákům, že se referendum blíží," řekl.

Železného rozhovor se zástupci britské organizace vzbudil na Nově poměrně značný rozruch. Součástí dohody o odchodu Železného z funkce generálního ředitele byla totiž i klauzule, v níž se obě strany zavázaly, že budou o okolnostech pádu zakladatele Novy mlčet.

Železný také až doposud odmítal všechny nabídky na rozhovory. Proč se rozhodl promluvit právě s britskou nevládní organizací, není jasné. Jedno vysvětlení se však nabízí. Organizace, názorově blízká britským euroskeptikům, se v minulosti už českým médiím věnovala a ve svých zprávách pak zastávala názory, které se s těmi Železného v podstatě shodovaly.

"Stávka v České televizi byla součástí širší strategie, jejímž cílem je přesunout moc do rukou malé skupiny lidí," komentovali Britové krizi ve veřejnoprávní televizi v zimě 2001.  Nova se chce Železného výroky ještě zabývat: "Budeme to sledovat a zkusíme zjistit, jak to vlastně celé vzniklo a nakolik ty výroky mohly být případně zkresleny," řekl mluvčí Kostka.  

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký pěšák střílí po nepříteli v afghánské provincii Kunar (srpen 2011)
CIA pošle do Afghánistánu tajná komanda, budou lovit talibance

Americká ústřední zpravodajská služba (CIA) rozšiřuje své tajné operace v Afghánistánu. Do země posílá malé, specializované týmy, které mají spolu s...  celý článek

Mimořádný sjezd německé SPD. Poslední kancléř strany Gerhard Schröder. (25.6....
Zeman ocení další velká jména, na Hradě vyznamená Schrödera a Lopraise

Prezident Miloš Zeman hodlá podle MF DNES při příležitosti státního svátku 28. října na Hradě vyznamenat bývalého německého kancléře Gerharda Schrödera....  celý článek

Čapí hnízdo
V kauze Čapí hnízdo čelí obvinění 11 lidí. Babiš je krok od nové imunity

V souvislosti s 50milionovou dotací na farmu Čapí hnízdo obvinila policie celkem 11 lidí. Dosud byla jistá pouze obvinění předsedy ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.