Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Železný chce všechny televize

  23:30aktualizováno  23:30
Šéf televize Nova Vladimír Železný vymyslel nový plán, jak ovládnout všechny největší soukromé televize v zemi: Novu, Primu a mladou stanici TV 3. Na květnové schůzce v New Yorku, kterou připravil ministr zahraničí Jan Kavan, Železný navrhl majitelům TV 3 propojení s jeho televizí Nova. Na jednání vystupoval zároveň i za TV Prima. MF DNES její okolnosti potvrdil člověk, který je o jednání detailně informován. Podrobný popis jednání má k dispozici rovněž česká tajná služba.

Železný, Kavan i lidé z TV 3 obsah schůzky tají.

Železný navrhl, že vznikne společnost holdingového typu, v níž majitel TV 3 získá třetinový podíl Novy a nadpoloviční podíl v Primě, a naopak vlastníci těchto televizí dostanou 51 procent v TV 3. Cenné papíry holdingu budou veřejně obchodovatelné, dokonce na americké burze NASDAQ. Investorem, který by celý plán zaštítil, by byla americká pojišťovna Prudential, stojící za majiteli TV 3.

Takový plán odporuje českým zákonům. Vladimír Železný přes svého mluvčího vzkázal, že na otázky MF DNES nehodlá odpovídat. Ministr Kavan zatím nedokázal vysvětlit, proč schůzku, na níž se mluvilo o podobném obchodu, vůbec posvětil.

Kavan ví o schůzce víc, než přiznává
Šéf Primy Martin Dvořák v úterý rozeslal médiím dopis, v němž odmítá informace o spojení jeho televize s TV Nova. Udělal to měsíc poté, co Vladimír Železný v New Yorku přednesl svůj "propojovací plán". Mluvil v něm i o TV Prima.

O podnikatelském propojení obou televizí se veřejně spekuluje už několik let. Majitelé obou stanic to stejně dlouho vehementně popírají. A jak to bylo v New Yorku? "Během newyorského jednání Železný hovořil i za Primu, a všichni to brali jako hotovou věc," říká člověk, který má o okolnostech setkání podrobné informace.

Mluvčí šéfa Novy Martin Chalupský okolnosti jednání nechtěl ani potvrzovat, ani vyvracet. Na konkrétní otázky odmítl odpovědět: "Doktor Železný se ke schůzce v New Yorku vyjádřil před čtrnácti dny ve Volejte řediteli." V pořadu však televizní magnát řekl pouze: "Jednáme s celou řadou investorů, i s těmi, kteří mají podíly v některých mediálních podnicích v České republice."

Nic konkrétního nedodal. Ani to, proč se takového jednání účastnil ministr Jan Kavan. Jeho mluvčí Aleš Pospíšil stále tvrdí, že ministr na jednání sice byl, ale o navrhovanou transakci se vůbec nestaral. Kavana prý v New Yorku zajímaly jen obecné otázky.

"Chtěl znát názory mediálních podnikatelů. Obchodního vyjednávání se vůbec neúčastnil," uvedl. Vzápětí nicméně potvrdil, že Kavan o okolnostech obchodu ví. "Ostatně, co přesně tam bylo řečeno, je teď už irelevantní. Ty dvě strany se prostě nedohodly," prohlásil Pospíšil.

Toto jeho vyjádření dokládá, že se Kavan musel o jednání Železného a lidí z TV3 zajímat mnohem víc, než nyní tvrdí. Přímo na schůzce v New Yorku totiž žádné definitivní rozhodnutí nepadlo. Na tom, že TV3 na dohodu s Železným nehodlá přistoupit, se američtí majitelé dohodli až po skončení schůzky.

Pospíšil však trvá na tom, že ministr během newyorského "výletu" žádné soukromé zájmy nehájil: "Zapojil se proto, že některé otázky spojené s TV Nova a TV3 představují problém celé země." Čili: Kavan se jen snažil odvrátit hrozbu, že Česko bude muset řešit další mezinárodní arbitráž, tentokrát s TV3.

Tato televize už rok marně usiluje o frekvence, díky nimž by mohla svůj program dostat k většímu počtu diváků (a začít tudíž konkurovat Nově a Primě). Američtí majitelé TV3 si přitom myslí, že český stát frekvence blokuje bezdůvodně, čímž zvýhodňuje stávající konkurenční televize.

Dnes už bývalý šéf TV3 Jan Obrman to prohlásil několikrát. "V České republice dochází k výraznému pokusu o vytvoření monopolu," citovaly ho letos v lednu Lidové noviny. Majitelé TV3 od té doby skutečně párkrát jednali s českými ministry, jak hodaljí celou věc řešit.

Tvrzení, že ministr svolal schůzku právě kvůli arbitráži, nicméně odporuje její skutečný průběh. O tomto problému se na ní totiž téměř nemluvilo. I Pospíšil připouští, že ministr vlastně spíš seděl a poslouchal.

Jak chtěl tedy debatovat o arbitráži, když se skoro na nic nezeptal? "Pan ministr prostě sbíral informace, které bude moci třeba využít v budoucnu," uvedl bez dalšího upřesnění mluvčí.

Ministerstvo do středy naplno nepřiznalo ani to, že majitele TV3 na jednání opravdu pozval Kavan. I přesto, že existují doklady o tom, že výzvu k setkání sepsala ministrova náměstkyně Helena Opolecká. "O tom nemám sebemenší informaci, tudíž to nemohu komentovat," vyhnul se odpovědi Pospíšil. Opolecká ve středu nebyla k zastižení.

Ministerstvo v celé věci mlží bez ohledu na to, že jeden ze zástupců TV3 při newyorském jednání - Bernard Winograd z pojišťovny Prudential - už před týdnem roli Kavana prozradil. "Na to jednání jsme šli na základě pozvání pana ministra," odpověděl na dotaz týdeníku Respekt.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
Je to strašná síla, když vám dá hlas tolik lidí, říká slavící Bartoš

Sehnat předsedu Pirátů Ivana Bartoše není snadné. Mobil má vypnutý. Nejsnáze ho najdete podle svítících světel a hloučku kameramanů. „Jsem více než spokojený s...  celý článek

Lobbista Tomáš Hrdlička (vlevo) hostem volebního studia iDNES.cz (21. října...
VIDEO: To nejlepší z volebního studia iDNES.tv

Server iDNES.cz přinesl ke sněmovních volbám 2017 sedmihodinové vysílání. Volební studio nabídlo řadu hostů v čele s bývalým prezidentem Václavem Klausem a...  celý článek

Ústecký volební lídr ČSSD Jaroslav Foldyna v diskusním pořadu iDNES.cz...
Vedení ČSSD musí rezignovat, budoucnost má jen Chovanec, míní Foldyna

Na mimořádném sjezdu ČSSD by mělo rezignovat celé vedení, myslí si rebel sociální demokracie Jaroslav Foldyna. Jediný, koho si dál umí představit v čele...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.