Přesně to se stalo například minulou neděli odpoledne v Písku u rychlíku ze Sušice do Prahy. Asi čtyřicetiletý muž marně přesvědčoval zoufalým hlasem vlakvedoucího, že se do Prahy musí dostat. Železničář zůstal neoblomný. Další spoj do Prahy již nejel, cyklistovi zřejmě nezbylo než šlápnout do pedálů nebo přespat na nádraží. Již předtím v Ražicích chtěl vlakvedoucí vyhodit tři cyklisty. Dal jim rázné ultimátum, že si buď vystoupí, nebo vlak zůstane stát ve stanici. To se také stalo. Nakonec se přece jenom dal přesvědčit a po půlhodině odjel vlak i s cyklisty.
Pokud ovšem dráhy cyklisty odmítnou, mají cestující smůlu a pomoci se zřejmě nedočkají ani u soudu. České zákony totiž spíše vyhovují zájmům Českých drah, které toho využívají. "Řídí se svými vlastními předpisy, a ty je zvýhodňují. Cestující moc práv nemají. Ani v případě zpoždění neručí dráhy za škody," potvrdil právník Marek Nespala z pražské advokátní kanceláře Pejchal & spol.
Tisková mluvčí Českých drah Martina Benešová připustila, že v některých případech se kola do vlaku nevejdou a pak je musí vlakvedoucí odmítnout. Podle ní se však dráhy snaží vycházet cyklistům vstříc.
"Do některých spojů jsou řazeny vozy pro přepravu kol, které slouží jako pojízdná úschovna. Nemůžeme je však dávat ke všem vlakům," tvrdí.