Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Železného vyhodili na hodinu

  0:01aktualizováno  0:01
Odchod Vladimíra Železného z čela Novy provázely dramatické okolnosti. Železný musel televizi, kterou zakládal a deset let řídil, opustit dle informací MF DNES v podstatě z hodiny na hodinu. O svém odvolání se dozvěděl až ve středu odpoledne, když se vrátil z jednání do budovy Novy na Barrandově.

Už předtím obsadila ochranka jeho kancelář a sekretariát. Chvíli poté, co se Železný dozvěděl verdikt majitelů Novy, společností MEF a PPF, přestal být i zaměstnancem televize.

Či lépe řečeno: společnosti CET 21, která drží licenci Novy a kterou Železný kdysi ovládal. Důvod jeho výpovědi zněl: "nadbytečnost z důvodů reorganizace". "Velmi se tomu bránil, velmi na svém postu lpěl, ale neměl už žádnou šanci," řekl zdroj seznámený s detaily středečních události.

"A i když nakonec v prohlášení Novy své odvolání přijal, je jasné, že to nebylo dobrovolné. To by totiž býval odstoupil sám." Hned dva dobře informované zdroje navíc MF DNES řekly, že Železný má zakázán vstup do budovy Novy. Sám odvolaný Železný se od středy ke svému pádu nevyjádřil a ve čtvrtek nebyl k zastižení.

Mluvčí Novy Petr Kostka ovšem trvá na tom, že odvolání Železného proběhlo bez větších problémů: "Byl to normální, civilní rozchod," prohlásil Kostka. "Pokud jde o vstup do budovy, pan Železný už není zaměstnancem, ale samozřejmě si mohl vyklidit svou kancelář a vzít své věci." Podrobnosti výpovědi Kostka odmítl komentovat: "Je to vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, víc k tomu nebudeme sdělovat," řekl Kostka.

Čtvrtek přinesl i další důležitou událost kolem Novy: švédský soud definitivně zamítl žalobu, kterou se český stát chtěl bránit výsledku arbitráže se společností CME. Česko tak vyplatí někdejším investorům Novy deset a půl miliardy za to, že úřady v roce 1999 dovolily Železnému, aby se od CME odstřihl.

Železný nakonec prohrál vše, co tvořil
Trvalo to čtyři roky, ale nakonec je výsledek zřejmý: někdejší investor Novy Ronald Lauder odchází s deseti miliardami v kapse, Vladimír Železný zažívá potupný konec kariéry televizního magnáta. Není to tak dávno, co o sobě prohlašoval: "Já jsem televize Nova." Teď byl ze stejné televize propuštěn pro "nadbytečnost".

Středeční pád Vladimíra Železného nese téměř znaky ponížení: třeba i proto, že spolu s kdysi neomezeným vládcem Novy musela televizi opustit i ředitelka jeho sekretariátu a přítelkyně Konstancie Záhorková. "Je jasné, že s tím musel počítat už delší dobu," říká jeden z jeho někdejších blízkých spolupracovníků.

"Ale na svém místě lpěl tak, že si to nebyl dlouho ochoten připustit." Že bylo středeční odvolání Železného "rychlou akcí", dosvědčuje řada okolností. Železný měl například ještě tuto sobotu letět do Los Angeles na největší světovou nabídku nových televizních pořadů L. A. Screening. Pro ředitele komerční televize jde o jednu z nejdůležitějších a nejprestižnějších událostí roku.

"Pan Železný do Los Angeles za televizi Nova neletí, nevím ale, jestli tam nejede třeba soukromě," konstatuje mluvčí Novy Petr Kostka. Ještě minulou sobotu se loučil s diváky svého pořadu bez toho, že by to mohlo být naposled: "Vám, diváci, ať to uteče do příštího vysílání Volejte řediteli. Za týden opět na shledanou i se Zazou," končil své poslední, celkem 483. vystoupení.

"Majitelé Novy se opravdu vážně lekli, že by vládní koalice mohla protlačit odebrání licence," řekl zdroj informovaný o dění v TV Nova. "Hlavně PPF se snaží co nejvíc odstřihnout od minulosti a dát najevo, že nemá nic společného s prohranou arbitráží."

Největší česká finanční skupina PPF, která vloni proti vůli Železného vstoupila do Novy, ovšem na někdejším odstřihnutí Američanů skutečně profitovala. V televizi teď ovládá finanční toky, licenci má Nova prodlouženu až do roku 2017.

Naopak Železný teď se CME definitivně prohrál. "Zničím tě, rozjedu proti tobě desítky žalob," citoval kdysi Železný větu, kterou mu měl říci majitel CME Ronald Lauder. Je-li ta věta pravdivá, musí se teď Lauder (navíc s deseti miliardami od státu v kapse) cítit báječně.

Železný ho sice v roce 1999 opustil a postavil novou Novu, důsledky však pro něj byly zničující. Léta soudních sporů a dluhy ho vysály až na dno, přišel o svůj šedesátiprocentní podíl ve firmě CET 21, která drží licenci k Nově.

Navíc se od něho začali odvracet i bývalí klíčoví spojenci. Loni v červnu ho jako první opustil právník Aleš Rozehnal, který Železnému hodně pomohl s odchodem od Američanů. Loni se ho pokusil svrhnout. Železný tehdy ještě svůj post uhájil, výsledkem několikatýdenní bitvy o Novu byl vstup PPF do televize.

"Loni se za něj ještě postavil Jiří Šmejc (hlavní postava skupiny MEF, spolumajitele Novy), teď ho už také poslal nemilosrdně k ledu," řekl již citovaný zdroj. "Pan Nova" tak najednou slyší věty, jako tu od mluvčího Kostky: "Pan Železný už nemá s televizí nic společného. Jestli ho chcete sehnat, tak přes jeho senátní kancelář.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.