Kdo to je? Až donedávna by každý odpověděl neomylně: a) politik. Dnes už jsou odpovědi dvě jako na onu slavnou otázku, která stála Novu tři miliony.
Správným řešením je i c) ředitel obchodního řetězce. Přes skandály s prodejem plesnivého salámu a shnilého masa jsou zákazníci nadále šizeni a klamáni. Jako by nepoctivost nebyla výjimkou, ale pravidlem masového prodeje.
Znamená to, že jsou obchodní řetězce od základu špatné, nebo zákazníci hloupé ovce? Nikoli. Velkokrámy nám nabízejí neobvyklý luxus snadného a rychlého výběru, navíc za nevelký peníz. V tom se podobají politické demokracii. A podobné jsou i jejich nectnosti. Drahé zboží nám staví na odiv a levné trochu schovávají. Občas se v nich tvoří fronty a lidé nadávají. Občas nabízejí kosmické slevy a pak nemají to, co inzerovaly.
Jak u obchodníků, tak u politiků tyto triky známe a je na nás, jestli je prohlédneme, nebo ne. Trik není žádná krásná věc, ale k šizení má nekonečně daleko.
Shnilý či předražený salám není nutným důsledkem obchodních řetězců, jako není "pět českých na stole" nutným důsledkem demokracie.
Naopak, svědčí o tom, že jak v obchodování, tak ve správě veřejných věcí je něco shnilého. Kontroly jsou dobrá věc, ale nestačí. Lidé musí hlasovat nohama. Nekupovat v nepoctivých krámech a nevolit nepoctivé politiky.