Za největšího viníka globálních klimatických změn se zatím pokládaly energetika a automobilová doprava, které vypouštějí do atmosféry největší množství oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů.
Letecké společnosti i klimatologové však pokládají údaje ochránců životního prostředí za nadnesené.
"Letecká doprava není tak závažný problém v porovnání s ostatními vlivy, tedy s energetikou nebo automobilovou dopravou," říká Jan Pretel, vedoucí oddělení klimatické změny Českého hydrometeorologického ústavu.
Ekologické organizace však trvají na svém: "Při komerčních letech se vyprodukuje za rok 600 milionů tun oxidu uhličitého, což je téměř tolik skleníkových plynů jako z celé Afriky," stojí ve zprávě.
Sdružení Přátelé Země apelovalo na veřejnost, aby trávila dovolenou blíže u svých domovů, čímž se zkrátí doba letu, anebo se může využít ekologičtější dopravní prostředek vlak. "Doporučujeme používat vlaky místo letadel a nahradit nevýznamné obchodní lety konferenčními hovory po telefonu," navrhují zelení.
Pokud se cestování letadly neomezí, hrozí podle ekologických hnutí nebezpečí, že lidé nebudou mít kam jezdit na dovolenou, protože některá přímořská letoviska se ocitnou kvůli oteplení a zvýšení hladiny oceánů pod vodou.
Hugh Somerville z Britských aerolinií ovšem tvrdí, že data ekologických organizací jsou hrubě nadhodnocená. "Podle našich údajů je produkce oxidu uhličitého na úrovni třiceti až čtyřiceti procent toho, co stojí ve zprávě," řekl Somerville v BBC.
"S tvrzením, že letecká doprava zatěžuje životní prostředí více než automobilová doprava, rozhodně nelze souhlasit," uvádí ředitel vnějších vztahů Českých aerolinií Dan Plovajko.
"Letecká doprava určitě škodí méně než doprava automobilová," tvrdí i Jan Pretel z hydrometeorologického ústavu a dokládá to studií, kterou loni vypracoval Mezinárodní panel klimatické změny spolu s Mezinárodní organizací civilní letecké dopravy. "Emise z letecké dopravy tvoří v současnosti dvě procenta z celkových emisí oxidu uhličitého a třináct procent emisí oxidu uhličitého z dopravy," uvádí se ve zprávě.
Ani v budoucnu experti nepředpokládají, že by se vliv letecké dopravy enormně zvýšil.
"Nedomnívám se, že bude tento nárůst podstatný. Energetika podle mě vliv letecké dopravy vždy převálcuje," soudí Jan Pretel.
Letecké firmy se podle vyjádření svých představitelů snaží vliv na globální klimatickou změnu omezovat. "Množství oxidu uhličitého, které vypouštějí naše letadla, se snižuje díky modernizaci leteckého parku," tvrdí Dan Plovajko z Českých aerolinií.
"Bereme tento problém vážně a snažíme se s ním něco dělat," tvrdí také Hugh Somerville z Britských aerolinií. Firma například přispívá na výzkum účinnějších paliv, které jsou šetrnější k životnímu prostředí.
"Letadla jsou nyní z hlediska spotřeby paliv o sedmdesát procent efektivnější než před čtyřiceti lety. Další snížení spotřeby o dvacet procent se předpokládá do roku 2015, o padesát procent do roku 2050," píše se v mezinárodní studii.
- sobota 8. července 2000