Zkažené maso obvykle sice nemá fatální důsledky, ale skutečnost, že zákazníci jsou ve velkém podváděni, a tedy i okrádáni, je alarmující.
Kontroloři obrátili k této skutečnosti pozornost, když odhalili nejprve řádění myší v jednom obchodě a později kriminální falšování potravin v jiném.
Test MF DNES však ukazuje, že jejich tlak je neúčinný. Zdá se, že ani zveřejnění případu nestačí k tomu, aby se vedoucí a ředitelé velkých obchodů naučili solidnosti. Pokušení podvádět zákazníky při velkoprodeji je nesmírně vysoké.
V Německu byl takzvaný Fleischskandal vyšetřován policií. Nekvalitní maso se prodává i v USA, kde je tlak spotřebitelů na prodejce mimořádný. Jak ukazují výsledky našeho průzkumu, jsou u nás menší i větší podvody rozšířenou praxí.
Kdo za to může? Dá se s tím něco dělat? Vinen rozhodně není zákazník. Nepřirovnávejme ho ke sběrači a lovci, který má povinnost si překontrolovat, zda bobule není jedovatá a zda v regálu nečíhá levhart. A to nejen proto, že jeho zájmy chrání naše i evropské zákony a rezoluce OSN.
Vinni nejsou ani inspektoři. Jednak nemůžou být všude a jednak obchod je obchod, nikoliv státní úřad.
Červenat se za zelené maso mají tedy jedině nepoctiví obchodníci. Jejich neserióznost není menší jen proto, že jejich podvody nikoho nezabíjejí.
Odpověď na otázku, co s tím dělat, je těžší. Zákazníci mají solidní škálu prostředků sebeobrany - od posílení váhy spotřebitelského spolku přes skandalizaci a zveřejnění největších podvodníků.
Nejlepší by však bylo, kdyby naše soudy začaly za prošlé a zkažené potraviny ukládat pokuty v řádu desítek milionů korun...