Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zdroj dostal za skandální informace o účtech britských poslanců 3 miliony

  17:28aktualizováno  17:28
Zdroj, který na jaře poskytl novinářům informace o náhradách britských poslanců, a vyvolal tak největší politický skandál v Británii za poslední léta, za to dostal 110 tisíc liber. tedy asi tři miliony korun. Napsal to deník The Daily Telegraph, který částku zaplatil a kompromitující materiály o náhradách otiskoval.

Britská dolní sněmovna při projednávání skandálu s výdaji (18. května 2009) | foto: Reuters

Informátora prý k prozrazení vedl hněv nad nedostatečnou materiální podporou britských vojáků v Iráku a Afghánistánu. Chtěl vládu přimět, aby vybavení vojáků zlepšila.

Telegraph samozřejmě totožnost zdroje nezveřejnil. Ale napsal, že jeho práce souvisela se zpracováváním účtů, za které poslanci požadovali náhradu.

V těchto kancelářích pracovali v bezpečnostní službě také vojáci. Deník tvrdí, že si přivydělávali na neprůstřelné vesty a další vybavení v době mezi turnusy v Iráku a Afghánistánu.

Byli tak svědky toho, když se úředníci podivovali nad extravagantními náhradami poslanců - od opravy tenisového kurtu po sušenky a pornografické filmy - v době, kdy vojáci údajně nemají dostatečnou výzbroj.

"Není jednoduché dívat se na televizní záběry rakví potažených britskou vlajkou a pak přijít druhý den do práce a vidět, co si poslanci berou pro sebe," řekl zdroj listu, který dlouhodobě podporuje opoziční konzervativce. Měl prý pocit, že by "veřejnost měla vědět, co se děje".

"Zaplatit mu bylo v zájmu veřejnosti"

Skandál pobouřil veřejnost, ukončil kariéru asi desítky poslanců a oslabil důvěru veřejnosti v politiky. I když postihl všechny strany, nejvíce na něj politicky doplatili vládní labouristé.

Zástupce šéfredaktora Andrew Pierce dnes v televizním rozhovoru řekl, že zaplacení částky bylo ve veřejném zájmu. Stejně tak bylo pro zdroj "pojistkou" pro případ, že by se na jeho totožnost přišlo.

Ministerstvo obrany popřelo, že by vojáci nebyli dostatečně vybaveni. Od roku 2006 prý na výstroj do Afghánistánu vydalo deset miliard liber.

Autoři: ,


Témata: Britská libra


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hraniční přechod Nathu La mezi Indií a Čínou leží vysoko v Himálaji (10....
Asijské mocnosti se přou o kousek Himálaje, maličký Bhútán tají dech

Na hranicích Číny a Indie to v posledních týdnech jiskří. V odlehlých končinách Himálaje ožil letitý územní spor, v němž obě jaderné velmoci nešetří ostrými...  celý článek

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

Donald Trump a jeho nejbližší spolupracovníci na snímku z 28. ledna 2017....
Chaos v Bílém domě. Z Trumpova původního týmu zbyl jediný muž

Konec Steva Bannona ve funkci hlavního poradce Donalda Trumpa opět ukázal, že udržet si místo v Bílém domě není jen tak. Americký prezident se během necelých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.