Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zdražení spěšnin ohrožuje malá kina

  0:01aktualizováno  0:01
Skutečnost, že České dráhy zdražily spěšniny, neděsí jen babičky posílající ovoce nebo buchty dětem na druhý konec země. U okýnka na stanicích se částky za balíček děsí i provozovatelé kin. Desítky let si nechávali posílat filmy po železnici, zdražení spěšnin jim však nyní působí ohromné problémy. Tak velké, že kina mohou z menších obcí brzy zmizet.

"Nevyděláváme, dotuje nás obec. Za film dáme patnáct set, za dopravu už přes tři stovky. Nic jiného než vyložené trháky už nemůžeme promítat. I na ten nám přijde asi sto lidí," popisuje Marie Janečková, která připravuje programy pro kino ve Velkém Týnci na Olomoucku. "Na topení, elektřinu a promítače už prostě peníze nevyjdou a potřebujeme ještě na benzin," dodala.

České dráhy totiž nejenže zdražily na dvojnásobek posílání spěšnin, ale omezily také počet vlaků a dokonce míst, odkud lze filmové kopie posílat. Paní Janečková proto musí téměř s každým filmem sednout do auta a ujet deset kilometrů do Olomouce.

V Tovačově na Přerovsku už dnes mohou lidé jít do kina jen jednou za čtrnáct dní. "Omezili jsme provoz, abychom nemuseli příliš doplácet, a hrajeme jen to, co se opravdu vyplatí," říká starostka Zdeňka Dopitová. "Na pohádce pro děti jsme například naposled vydělali jen pětistovku a tři sta musíme dát nyní jen za dopravu," dodala.

I v padesátitisícovém Přerově doplatí kino Hvězda na zdražení drah desítky tisíc ročně. Přitom v zemi je dnes asi 650 kin, denně promítají filmy zhruba dvě stovky z nich.

Předseda představenstva Asociace provozovatelů kin Miloš Navrátil míní, že zdražení je pro malá kina likvidační. Novinky na drahách se však podle něho dotýkají každého kina. "Filmové kopie nemůžeme posílat po kolejích tak často jako dříve. Už se stalo, že kvůli tomu někde museli kolegové odvolávat představení. Filmy prostě nedorazily," řekl.

Provozovatelé kin sice už začali jednat s jinými dopravci, ale někteří vůbec nemají zájem kopie filmů dennodenně přepravovat. České dráhy se brání, že doprava spěšnin pro ně byla dosud ztrátová. "Jsme společnost, která se snaží vydělat. Zároveň musíme obstát v konkurenci," uvedl mluvčí Petr Šťáhlavský.

Omezení počtu vlaků, které spěšniny vozí, i počtu stanic, jež přijímají malé zásilky, také zdůvodňuje nutnými úsporami. "Balíčky dovezeme ve stejné lhůtě, jakou jsme garantovali i dříve, ale už ne tak rychle, jak byli lidé zvyklí," dodal.

"Vůbec nechápu, co tím dráhy změní, jak sníží ztrátu. Vždyť stanice tak jako tak stejně stojí, pracovníci drah v ní také musí být a vlaky tam zastavují," diví se Navrátil.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební model agentury Median (první polovina října 2017)
ANO vede, ale jen s 25 procenty. Do Sněmovny míří osm stran a hnutí

Volební model v poslední den před volbami, kdy mohou média čísla ukazující popularitu stran zveřejnit, říká, že hnutí ANO si udržuje náskok před svými soupeři,...  celý článek

Zlínský lyžařský svah
Úleva pro sportovce ve Zlíně. Soud zastavil insolvenční řízení

Insolvenční řízení se Sportovními kluby Zlín, které vlastní největší sportoviště ve městě, zastavil brněnský krajský soud. Pokud rozhodnutí nabude právní moci,...  celý článek

Jiří Paroubek v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (16. října 2017)
Okamura je nesmírně schopný populista, řekl Paroubek v Rozstřelu

Sociální demokraté (ČSSD) by si měli dát za cíl získat ve volbách alespoň 15 procent. V pořadu Rozstřel to řekl expremiér Jiří Paroubek. Tradiční strany jsou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.