Během příštího půl roku chce místopředseda vlády Jahn kopírovat slovenské zkušenosti s platbami pacientů za návštěvu lékaře ve výši 50 až 80Kč, za vystavení receptu 20 až 50Kč, zavedení denního poplatku za pobyt v nemocnici a u volně prodejných léků zrušit úhrady pojišťoven. Rovněž pobyt v lázních a sanatoriích by nebyl hrazen pojišťovnou.
Sociálně slabším chce zavést zdravotní adresné sociální dávky./ Již vidím další aparát úředníků, kontrolující sociální slabost občanů ve zdravotnictví. Naskakuje z toho husí kůže./
Pokud to tedy shrneme, pak by se dalšími platbami jednalo o navýšení peněz, které jdou do zdravotnictví mimo plateb na zdravotní pojištění od občana a znova by se sáhlo do jeho kapes podobně jako u nepovedené reformy veřejných financí, kde by opět vybrané peníze zmizely v černé díře socialistického přerozdělování. To není dobrá cesta, protože peněz do zdravotnictví jde dostatek, ale jsou nehospodárně rozhazovány a utráceny. Náprava je však možná. Nemusíme ve všem kopírovat Slovensko.Jsou hospodárnější postupy.
1/ Zřídit u zdravotních pojišťoven soukromé účty každého občana. Platby na tyto účty bude paušálem zasílat stát za důchodce a nezaopatřené děti. Všechny platby od občanů půjdou přes tyto osobní účty.Tam si každý sám dokonale ohlídá, kolik bude investovat peněz za služby lékařů a léků za své zdraví. Každý občan dostane od své pojišťovny pin a bude mít kdykoli přístup na účet přes internet, včetně jakýchkoli výtisků ze svého účtu.
Za děti bude pinem nakládat rodič a zastupovat dítě do 13 let u lékaře. Jednou ročně zašle pojišťovna vyúčtování těm, kteří nemají přístup na internet. Poštovné si strhne z účtu. 50% plateb na zdravotní účet půjde do společného koše pojišťovny. Peníze se budou vracet zpět na účet včetně dotace ze společného koše pouze k financování těžkých operací a dlouhodobých nemocí dle ceníku lékařských výkonů pravidelně každý rok upravovaný ministerstvem v součinnosti s pojišťovnami. 50% si bude hlídat občan a bude s penězi hospodařit. Poměr se může měnit na základě vyhlášky či pravidel pojišťovny.
Těchto nashromážděných 50% může být i předmětem dědictví bez jakéhokoli notářského či jiného poplatku, ale pouze převodem na zdravotní účet dědice k jeho zdravotní pojišťovně. Jakékoli jiné výběry ze zdravotního účtu než na zdravotní služby, rehabilitace, včetně lázní a to pouze za lázeňské výkony, na které lze docházet i ambulantně, by nebyl možný.
2/ Lékařům by se zrušily veškeré kapitační platby na pacienta. Tyto platby jsou neefektivní, neekonomické, nákladné a vedou pouze k tomu, že lékaři některé pacienty již odmítají, viz. zubaři. Lékaři se brání i službě na pohotovostech a tímto opatřením by jejich neochota byla odstraněna. Lékař by byl placen pouze za lékařské výkony, které by mu podepsal pacient dle tzv.
Národního zdravotního ceníku pravidelně upravovaného každý rok dle inflace, potřeb státu a pojišťoven, kopii vyúčtování by dostal pacient, druhá by šla na pojišťovnu, třetí si nechá lékař do účetnictví, či zdravotní zařízení. Veškerý nadstandard by si hradil pacient tak jako dosud a byl by vyznačen na účtu. Pojišťovna by mohla na základě svého dobrého hospodaření nebo dobrého hospodaření pacienta na účtu rozhodnout o jeho plné či částečné refundaci pacientovi na základě jeho žádosti.
3/ Léky na recept by byly hrazeny z těchto zdravotních účtů, doplatky na léky z vlastní kapsy tak jako dosud. Ostatní léky, pokud by nechtěl pacient sedět u lékaře, by si hradil sám ve volném prodeji tak jako dosud. Měl by však možnost při dobrém hospodaření na účtu na základě bonusu od pojišťovny čerpat určitou částku i na běžně placené léky po předložení kartičky od pojišťovny. Naopak při čerpání bez bonusu by mu tato pohledávka byla stržena třeba exekučně v případě hotovostního nezaplacení. Na to by měla mít pojišťovna nárok.
4/ Zdravotní pojišťovny budou podléhat kontrolám NKÚ a přísnému dozoru ministerstva financí.
5/ Lékař by byl povinen vydat veškerou zdravotní dokumentaci v elektronické formě svému pacientovi na vyžádání a na přineseném mediu. Pacient by si na základě svých plateb za služby s kopií mohl kdykoli jít k jakémukoli lékaři, pokud by ho chtěl přijmout.
Jistě by se dalo ve článku nastínit více změn, ale základní koncepce je zde nastíněna, bez jakékoli zvyšování další spoluúčasti občana. Odpadly by souběhy praxí, případné neprovedené výkony, které proplácí pojišťovny, protože je nejsou schopny zkontrolovat, odpadly by zbytečné výdaje za léky, s nimiž by se občan naučil šetřit.Odpadlo by zbytečné placení lůžek z pojištění používaných jako sociální, protože občan sám dovede nejlépe hospodařit se svými penězi.Dejme mu důvěru a šanci. Nesmetejme nastíněnou reformu pouze z ideologických důvodů. Úspory potřebuje jak občan, tak stát.