Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jsme taková lokálka, říká český pilot o práci na britském ostrově Man

  17:53aktualizováno  17:53
Devětadvacetiletý Zdeněk Skládal z Medlovic na Uherskohradišťsku je už pátým rokem pilotem u aerolinek Citywing. Třemi letadly L-410 vyrobenými v Kunovicích spojují britský ostrov Man s pevninou.

Letadla L-410 vyrobené v Kunovicích má Zdeněk Skládal (vlevo) skutečně rád. | foto: archiv Zdeňka Skládala

Jako malý stavěl s dědečkem letecké modely. Záliba, kterou si vyzkoušela řada dětí, se u Zdeňka Skládala z Medlovic na Uherskohradišťsku vyvinula v celoživotní vztah k létání a v zaměstnání.

Už pátým rokem usedá do kokpitu letadla L-410, vyrobeného v Kunovicích, na pravidelné linky z ostrůvku Man, který je součástí britských ostrovů.

Fotogalerie

"Na Slovácku nám všem celý život létají čtyřistadesítky nad hlavou. Je skvělé, že se mi podařilo na ni dostat," říká 29letý Skládal.

Za svým snem kráčel dlouho. Výcvik na menších letadlech, kurzy, licence, vysokoškolské vzdělání na brněnském VUT."Létat s L-410, to nemůže být pouze koníček. Než člověk získá potřebná oprávnění, stojí ho to téměř milion," upozorňuje.

"Měl jsem štěstí, že rodiče měli diskotéku a já tam od patnácti let hrával. Díky tomu jsem měl možnost si vzít na naše úvěr a zaplatit pilotní průkaz," říká Zdeněk Skládal. Na známé diskotéce v Medlovicích si říkal DJ Macek junior.

Pracovat jako pilot na L-410? Téměř nemožné

I když se letecká výroba v kunovickém závodu Aicraft Industries v poslední době znovu docela rozbíhá (více čtěte zde), je podle něho téměř nemožné získat coby pilot L-410 práci.

Kromě pražské firmy Silver Air, která těmito stroji přepravuje především zboží a poštu, totiž devatenáctimístné slovácké turbolety v Evropě na pravidelných linkách využívá zřejmě už jen brněnská společnost Van Air Europe.

"Svoji diplomku jsem konzultoval s klukem z té firmy, díky tomu jsem se k té práci dostal," vypráví Skládal.

Při jednom z letů s L-410 se Zdeňku Skládalovi podařilo zachytit působivý západ...
O lety mezi ostrovem Man a pevninou je podle Zdeňka Skládala zájem.

Společnost Van Air Europe zajišťuje leteckou dopravu pro aerolinky Citywing sídlící na ostrově Man, nově také spojuje rumunskou Bukurešť s moldavskou Kišiněví.

V minulosti její letadla pendlovala krátce mezi několika portugalskými městy a donedávna i mezi jihoanglickým Brightonem a Paříží.

Letecky 20 minut, trajektem 3 hodiny

Zdeněk Skládal působí celou dobu v Británii. Deset dvoučlenných posádek vesměs z Česka a Slovenska vyráží z ostrova Man na trasy do severoirského Belfastu, anglických měst Blackpool, Newcastle, Gloucester, na ostrov Jersey mezi Anglií a Francií, velšský ostrov Anglesey a do Cardiffu.

"Několikrát denně spojujeme ostrov Man s pevninou, fungujeme jako taková lokálka," usmívá se Skládal.

Pokud se někdo z osmdesáti tisíc obyvatel ostrova v Irském moři, jenž má rozlohu půlky okresu Uherské Hradiště, chce vydat na pevninu, přepraví ho tam buď Skládal a jeho kolegové za 20 minut, nebo trajekty za zhruba tři hodiny.

Cena je srovnatelná, začíná na 20 librách. "Létá celkem dost lidí, silnější je léto, kdy na Man míří turisté. Dokud nebyly rozšířené zahraniční dovolené, byl ostrov vyhlášeným prázdninovým místem Angličanů," říká Skládal.

"Na Manu platí daňové úlevy, proto je tam rozvinuté bankovnictví a byznys. Létá s námi hodně obchodníků, někteří i třikrát týdně," líčí pilot.

Do Medlovic za manželkou a dcerou

V práci je vždy 19 dní, pak má 17 dní volno, kdy se vrací běžnou leteckou linkou do Česka, v Medlovicích na něj čeká manželka a malá dcera. Sám má nalétáno s L-410 už tři tisíce hodin, další nabírá i doma - v Kunovicích je často za kniplem letadla pro parašutisty.

"Čtyřistadesítku mám obrovsky rád, máme dvacet let staré stroje, je to klasika bez počítače, bez autopilota. Tento druh létání se mi líbí. Dokážu si představit u něj zůstat do důchodu, ale mám strach, že za deset let nebudeme mít na čem létat," uvažuje Skládal.

"V Kunovicích se ročně vyrobí jen několik kusů a ty míří vesměs do Ruska, kde s nimi létají místní piloti. Myslím si, že pokud chci v letectví zůstat celý život, budu jednou muset přejít na jiné letadlo," tuší.

Podívejte se na prohlídku letadla L-410 v Kunovicích:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.