Pro toto album si Marek Novotný k českým jazzmanům Marcelu Bártovi (saxofony, klarinet a basklarinet), Davidu Dorůžkovi (kytara), Petru Tichému (basa) a Tomášu Hobzekovi (bicí) pozval ještě zpěvačky Aubrey Johnsonovou (Američanka, která zpívá jazz, brazilskou a podle jejího označení „kreativně soudobou“ hudbu) a Gabrielu Vermelho (Češka, která hraje také na housle, violu, kvinton, a působí v symfonických i komorních klasických souborech, ale také v jazzu a v „alternativní soudobé“ hudbě). Dodejme, že nahrávka vznikla v italském studiu Miroslava Vitouše a mastering je dílem Čecha Štěpána Škocha ve studiu All Senses. Další doklad stále se množících mezinárodních i mezižánrových směsic, v němž tentokrát převažuje prolínání jazzu a kompozičních principů vážné hudby.
O albuMarek Novotný Quintet: Leland Dream. CD, stopáž 63:08 minut vydala firma Amplion Records. Skladby: All compositions and arrangements by Marek Novotny |
Autorem všech devíti skladeb je Marek Novotný. Dodává jim soudržnost. Celek tu vytvářejí pasáže různé textury, sonority i nálady, a někdy i odlišného tempa. Výsledná mozaika dokáže udržet i pozornost tradičněji zaměřeného jazzového posluchače. Osobnostní emfatický výraz sólisty se přitom drží v pozadí - na jeho místo nastupuje kompozičně zvládnuté střídání zvuku i nálad jednotlivých pasáží. Sólisticky se nejčastěji prosazuje Marcel Bárta, Novotného zvukově křehké piano přináší většinou jisté zklidnění.
Titulní Leland Dream začíná jakoby rapsodicky; zpěv Aubrey Johnsonové nastupuje téměř do naprostého ticha a intimní ráz převládá v celém průběhu nahrávky. Hned následující Norwegian Mood (v názvu s osobitou parafrází známého titulu Beatles) naopak upoutá energickým pohybem s napětím dialogu bicích a houslí. Podobný charakter přináší i předposlední Hindu s občasnými náznaky mimoevropské exotiky a střídáním klidných a vzrušenějších pasáží i zvukových barev. Závěrečná Almost the End je klidné a smiřlivé vyznění téměř v náladě evropské vážné hudby.
Kombinace jazzu s evropskou kompoziční technikou sice na albu Leland Dream odráží některé prvky produkce ECM, dnešní skandinávské školy i hledání v mimoevropských kulturách, avšak stojí na vlastních nohách. Svou osobitostí tato nahrávka může někomu připomínat naši momentálně asi nejpozoruhodnější mezižánrovou skupinu Vertigo.
Marek NovotnýV roce 2010 dokončil “master studies” v oboru jazzové kompozice a aranžování na University of Massachusetts – USA, na které získal plné stipendium Studoval zde pod vedením nositele ceny Grammy Jefrey Holmse a současně vyučoval obligátní jazzový klavír. V roce 2007 získal roční stipendium norské vlády ke studiu jazzového klavíru na University of Stavanger – Norway. V roce 2007 získal titul PhD. v oboru hudební teorie. V letech 2002–2010 působil jako odborný asistent na katedře hudební výchovy (posléze KVU) na Univerzitě J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, kde mnoho let vedl univerzitní orchestr, pro nějž psal veškerá aranžmá. Za posledních 10 let byl členem mnoha hudebních ansámblů. Spolupracoval například s Feng – Yün Song, se kterou se zúčastnil koncertního turné po Číně, kde Trio PUO a Feng – Yün Song získaly hlavní cenu na mezinárodním hudebním festivalu Chang – Sha/CHINA. Během své hudební dráhy spolupracoval v Čechách s různými hudebníky jako jsou Marcel Bárta, David Dorůžka, Ridina Ahmedová, Feng-yűn Song, Gabriela Vermelho, Tomáš Hobzek, Petr Tichý, Luboš Soukup, Petr Dvorský, Tomáš Herian, Martin Novák, Martin Zbrožek. V USA potom s hudebníky – Aubrey Johnson, Carl Clemens, Paul Lieberman, Bob Weiner. Po dokončení studia kompozice úzce spolupracoval s americkým filmovým skladatelem a producentem Alexandrem Jankem (Moje Tlustá Řecká Svatba, Man on the Moon). Během svého pobytu v New Yorku se stal soukromým žákem jednoho z nejlepších světových jazzových pianistů Freda Hersche. Se svými hudebními projekty koncertoval v Německu, Norsku, Dánsku, Velké Británii, USA nebo Číně. |