Zbrojovka viní USA z nátlaku

Atlantická aliance vybrala konsorcium firem, které má vybudovat systém AGS (Alliance Ground Surveillance), díky němuž se budou sledovat pozemní cíle z letadlových radarů. Jde o jednu z priorit NATO. Kontrakt má být podepsán až v příštím roce.
Aliance rozhodla, že – pokud se něco zásadního nezmění – zakázku za čtyři miliardy eur získá konsorcium TIPS, v němž se sdružily mimo jiné evropská zbrojovka EADS a americká Northrop Grumman.

Rozhodnutí však kritizovala americká zbrojovka Raytheon, která stála v čele konkurenčního konsorcia CTAS. List Financial Times uvedl, že tato společnost obvinila NATO, že příliš podléhá nátlaku Spojených států.

Americká vláda údajně usiluje o to, aby evropským členům aliance vnutila technologii průzkumného letounu J-Stars, který produkuje firma Northrop. Američané se původně neúspěšně pokoušeli prodat Evropanům přímo letouny J-Stars a když se to nezdařilo, společnost se rozhodla vyrábět podobný letoun společně s EADS.

Vítězné konsorcium TIPS hodlá radary umístit v letadlech Airbus A321s a také v bezpilotních letounech Global Hawk. Právě v případě Airbusů však konkurence vidí slabé místo této nabídky, neboť tato letadla nebyla nikdy upravována pro vojenské účely.

„Nabízíme nejúspornější a nejméně riskantní řešení,“ tvrdil už dříve manažer CTAS Jan Orsten, jehož konsorcium by nasadilo kanadské letouny Bombardier Global Express. Raytheon tvrdí, že dosavadní nabídky obou konsorcií nelze brát jako definitivní, neboť šlo pouze o předběžnou studii. Aliance tedy neměla možnost posoudit nabídky se závaznými kritérii.

Postoje Raytheonu, tak jak o nich informoval světový tisk, jsou paradoxní v tom, že americká zbrojovka fakticky varuje Evropany před politickými tlaky USA, které údajně vytlačují do pozadí kvalitu nabídek. Nabídka konsorcia TIPS podle těchto úvah uvrhne celé NATO do technologické závislosti na USA v oblasti letadlových softwarových systémů.

Účast Evropanů i Čechů

Pro řadu Evropanů však bude důležitější záruka účasti evropských firem ve vítězném konsorciu – především největší zbrojovky EADS, ale i italské Galileo Avionica, španělské Indra či francouzské Thales.

Zkrátka by neměli přijít ani Češi, pokud bude vláda ochotna uzavřít příslušnou smlouvu. Základním pravidlem je, že podíl firem z určité země na celkové zakázce by se měl víceméně rovnat příspěvku, který onen stát do projektu vloží. V případě Česka by mělo jít o zhruba miliardu korun.

Komentátoři odborných vojenských médií v zahraničí citují slib konsorcia TIPS, podle něhož by měly zakázky vystačit na čtyři až pět českých firem. Prezident české Asociace obranného průmyslu Jiří Hynek před časem týdeníku EURO řekl, že šance by mohli využít zvláště zdejší producenti elektroniky, informačních technologií či dodavatelé některých komponentů do letadel.

V této souvislosti se mluví o firmách jako Mesit Přístroje z Uherského hradiště, která by mohla nabídnout zařízení pro datové přenosy, Aeru Vodochody (komponenty letadlových systémů), Tatře Kopřivnice (pozemní část systému AGS), společnosti ICZ (komunikační sítě) či pardubické firmě ERA, která vyrábí pasivní sledovací systémy Věra.

TIPS v Česku bodovalo

V Česku se konsorcium TIPS zapsalo do povědomí odborníků více než konkurenti z CTAS. Ministerstvo obrany to vysvětluje tím, že TIPS buduje kontakty s českým průmyslem už od roku 2000. CTAS vzniklo až v roce 2003 poté, co bylo rozhodnuto o vyhlášení výběrového řízení na dodavatele systému. Se svým projektem seznámilo české firmy až loni na podzim.

Ministerstvo obrany tvrdí, že nelze dát jednoznačnou odpověď na otázku, které konsorcium přichází s výhodnější nabídkou. Nicméně uvádí, že CTAS chce ve větší míře používat technologie a komponenty, které už jsou k dispozici. TIPS navrhuje původnější řešení, což by teoreticky mohlo znamenat větší zapojení výrobců nových.


Video