Byla to chyba, omlouvá se jezdec z R10. V protisměru ujel 100 km

  • 560
Švýcar, který o víkendu jízdou po rychlostní silnici R10 v protisměru zavinil několik nehod, se za své chování omluvil. Proč se ale rozhodl na špatnou stranu silnice najet a urazit po ní celých sto kilometrů, zatím není jasné. Policisté chtějí, aby skončil ve vazbě. Bojí se, že by cizinec utekl z Česka.

Piráta krátce po úterním poledni konečně začali vyslýchat policisté, kteří ho už obvinili za obecné ohrožení, za což hrozí až osm let vězení.  Výslech nakonec skončil až před osmnáctou hodinou.

V jeho průběhu policisté k cizinci přivolali i lékaře, neboť si obviněný stěžoval na zdravotní problémy. "Podle lékaře byl ale schopný výslechu i umístění do policejní cely," řekl ČTK mluvčí mladoboleslavské policie Ladislav Mareš.

 Švýcar se cestou k výslechu za svoji zběsilou jízdu omluvil a přiznal, že udělal opravdu velkou chybu. "Já bych se omluvit," řekl cizinec lámanou češtinou.

"Po výslechu s největší pravděpodobností muž poputuje do cely předběžného zadržení. Následně požádáme o uvalení vazby, aby nám cizinec nezmizel za hranicemi," popsal předpokládaný další postup mluvčí Mareš.

Sobotní jízda, při níž bílé mitsubishi najelo sto kilometrů po špatné straně silnice a způsobilo několik nehod, skončila až poté, co pirátovi došel benzin. Švýcar byl pod vlivem drog a navíc dostal lehký infarkt.

Původně policisté mluvili o tom, že šílený šofér pod vlivem drog najel kilometrů přibližně šedesát. Jenže nakonec se ukázalo, že bílé auto jelo v protisměru mnohem déle.

Na hlavu policistů se tak bezprostředně po incidentu snesla kritika, že nedokázali piráta zastavit a museli počkat, dokud mu nedojde benzin.

Problém je podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila v tomto případě především v tom, že ač můžou rychlostní silnice vypadat jako dálnice, dálnice to prostě nejsou.

"Když to řeknu hodně jednoduše, tak dálnice už je budována s jakýmsi zázemím nejen pro nás, kdežto rychlostní silnice jsou zkrátka obyčejné silnice rozšířené ze dvou proudů na čtyři," řekl Tržil v Radiožurnálu.

S tím souvisí také to, že zatímco na dálnici v podstatě nepřetržitě jezdí hlídky dálniční policie, o rychlostní silnice se starají jednotlivé okresy, které mají na starosti kilometry a kilometry jiných silnic.

"Už asi před dvanácti lety jsme navrhovali, aby na rychlostních silnicích byla dálniční oddělení, jenže na to nebyly peníze," krčí bezradně rameny zástupce šéfa středočeské dopravky Josef Budil.

Mapa zběsilé jízdy zdrogovaného Švýcara

Kvůli úsporám tak připadá jedna hlídka na 40 kilometrů silnic. A to je málo. A rozhodně to nestačí na to, aby policisté včas stačili uzavřít silnici a ujíždějícímu pirátovi postavili zátaras.

To nepřímo přiznává i Tržil, který uznal, že když není k dispozici dálniční oddělení, je prostě reakce policistů pomalejší. Že by tyto problémy vyřešilo zřízení dálničních oddělení, si myslí i dopravní expert Jaroslav Hořín. "Policie by na to měla najít peníze, lidi i techniku," míní Hořín.

Podle Tržila by pomohlo i to, kdyby byly na rychlostních silnicích informační tabule jako na dálnicích. "Ty mají dokonce zvláštní varování pro případ, kdy se někdo řítí v protisměru a ohrožuje ostatní šoféry," připomíná Tržil.

, ,

Video