Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Čtvrtek 23. října 2014. Teodor, Theodor

Záznam telefonátů rozkrývá, proč musel vlak vykolejit

  14:11
Vy jste tam pustil vlak, teď tam do toho vlítnul! zlobil se operační důstojník mělnické policie na výpravčího z Vraňan. Před několika minutami ho sám žádal o zastavení trati. Rychlík do Děčína přesto večer 19. března vykolejil. Z autentického záznamu vyplývá, že si muži nerozuměli.

Vyšetřování nehody rychlíku u Vraňan policisté ještě neuzavřeli. | foto: Radek CihlaMF DNES

ZÁZNAM TELEFONÁTŮ SI POSLECHNĚTE ZDE

Hlavním viníkem nehody vlaku je někdo úplně jiný. Tři muži před půl desátou večer nastražili na přejezd mezi Vraňany a Cítovem na Mělnicku audi. Zřejmě tak chtěli získat peníze od pojišťovny. Rychlík po střetu s vozidlem vykolejil. Jeden člověk se těžce zranil. - více zde

Kromě tří mužů s audi je obviněn i výpravčí, který sice zastavil provoz vlaků, ale na jiné trati. Na internetu se mezitím objevil záznam komunikace mezi ním a policistou, který mu o autě na kolejích telefonoval.

"Tady policie Mělník, to jsou Vraňany nádraží?" volal operační důstojník na dráhu ihned poté, co se dozvěděl o audi na přejezdu.

"Pane výpravčí, prosím vás, máme teďka zprávu, že na železničním přejezdu mezi Lužcem a Horními Beřkovicemi, na tý hlavní trati, sjel nějakej blbec ze silnice a zůstal viset na kolejích mimo přejezd. Neposílejte tam teď nic. Já tam hned posílám hlídku," pokračoval policista. Záznam hovoru zveřejnil web www.rozzlobenimuzi.com.

"Záznam je autentický," potvrdil iDNES.cz mluvčí mělnické policie Karel Sulek.

Výpravčí policistu ujistil, že po trati nemá jet žádný vlak. Dohodli se, že se později ještě spojí. Hned nato výpravčí zavolal do Straškova s tím, aby úsek uzavřeli. Nechal však zastavit provoz na nesprávné trati.

Policista ani výpravčí po položení sluchátka netušili, že každý myslel jiný přejezd. U Vraňan se sbíhají hned tři železniční tratě: hlavní z Prahy do Děčína a vedlejší od Lužce nad Vltavou a Straškova.

Operační důstojník mluvil o místu mezi Lužcem a Horními Beřkovicemi. Obě obce leží na vedlejších tratích, proto se zřejmě výpravčí rozhodl zastavit provoz tam.

Policistův popis pro výpravčího byl bohužel ten nejméně konkrétní, který v sérii telefonátů mezi záchranáři zazněl. Když policista naváděl hasiče a záchranku, byl mnohem přesnější. "Je to na křižovatce ze šestnácky. Z jedné strany na Lužec a z druhé na Horní Beřkovice. Pojedete na Beřkovice a je to přejezd na trati na Ústí," vysvětloval mělnickým hasičům.

Nehodu stále vyšetřují policisté i železničáři
Odpovědnost za nehodu nadále vyšetřují mělničtí policisté. "Čekáme na znalecké posudky, například z oboru dopravy," upřesnil mluvčí Sulek. Z obecného ohrožení se zodpovídají jak tři muži, tak třiašedesátiletý výpravčí.

"Podle našeho názoru obvinění výpravčího bylo poněkud předčasné," řekl iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Ani ta ještě vyšetřováni nehody neuzavřela.

"Pro nás je neoddiskutovatelný fakt, že to auto bylo na kolejích nastraženo. Nyní řešíme, zda mohl výpravčí střetu zabránit a zda mu to bylo správně nahlášeno. Nám ale nejde o trestněprávní zodpovědnost, spíše o příčinu," dodal Neusar.

Nehodu vyšetřují i České dráhy. "Chceme vědět, proč k tomu nedorozumění došlo. Nás neuspokojí konstatování, že výpravčí konal, jak měl, ale zastavil jinou trať. Chceme přesně zmapovat všechny kroky, včetně toho, jak to probíhalo na místě nehody," řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.

Výpravčího pro a proti

Co mluví pro výpravčího
Jako železničář vidí svět optikou železničního provozu, nikoli silniční sítě. Policista mu řekl: "mezi Lužcem a Horními Beřkovicemi". Obě obce leží na vedlejších tratích, jezdí mezi nimi přímé osobní vlaky, které cestou kříží několik přejezdů. Pro železničáře to tedy bylo poměrně jednoznačné, což potvrdil i v dalším hovoru s policistou po nehodě. Po této trati v inkriminovanou dobu skutečně už žádný vlak jet neměl.

Co mluví proti výpravčímu
Operační důstojník policie ve svém nepříliš přesném popisu řekl také slova "na tý hlavní trati" (která ovšem nevede ani přes Lužec, ani přes Horní Beřkovice). To mělo výpravčího přimět, aby si buď vyžádal přesnější popis, nebo raději rovnou zastavil provoz na všech třech tratích.

Autoři:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.