Závory vězní auta na kolejích

  • 54
Uherské Hradiště - Spuštěné závory na železničním přejezdu. Auto zastaví, vlak projede, závory jdou nahoru. Řidič zařadí jedničku a vjíždí na koleje. Než je ale stačí opustit, závora opět padá. Rozhlédne se a v bočním okénku vidí, jak se na něj řítí další rozjetý vlak. Na železničním přejezdu v Babicích na Uherskohradišťsku není taková situace nic neobvyklého. Neobvyklé tady ale nejsou ani nehody.

"Situace, kdy řidič zůstane uvězněný uprostřed kolejiště, je tady už všedním rituálem," přiznal železničář, který pracuje poblíž přejezdu. Nepřál si ovšem zveřejnit své jméno.

Železničáři připouštějí, že taková situace může nastat. Umožňuje to špatný automatický řídicí systém, který zaregistruje průjezd jednoho vlaku, a poté závory automaticky zvedne.

Prorazit závory nebo utéct?
Řidiči uvěznění v kolejišti nemají v podobných momentech na vybranou. V lepším případě zachovají chladnou hlavu a závory prorazí.

Vlak zničil auto, muži včas utekli

V horším případě zazmatkují. Nedávno se na přejezdu v Babicích poblíž železniční stanice Huštěnovice začal s autem otáčet mladý muž a na kolejích uvízl. Osádka vozu stihla před řítící se lokomotivou prchnout do bezpečí. Pak už jen všichni bezmocně sledovali, jak ze zbrusu nového auta zůstala jen hromada šrotu.

Řidič, jeho spolujezdec i svědkové nehody přitom shodně tvrdí, že závory byly nahoře, když auto na přejezd vjíždělo.

Závory jsou zřejmě nedokonalé
Situaci na přejezdu železničáři znají. Informaci, že se po druhé koleji nebo v protisměru blíží další vlak, ale dostává centrální systém pozdě, a proto bez jakéhokoliv varování závory znovu spouští.

"Systém má jeden kritický okamžik," připustil Pavel Tesař z tiskového oddělení Českých drah. "Je ale zkonstruovaný podle normy. Ta platí u nás i všude jinde ve světě," dodal.

Není proto jasné, proč se nehody stávají jen na přejezdech v okrese Uherské Hradiště.

Mnoho nových přejezdů je totiž podél celého železničního koridoru Petrovice u Karviné - Břeclav, a policisté ani železničáři tam podobné případy nezaznamenali.

Nehod na přejezdech přibývá
Zato na Uherskohradišťsku jich přibývá. Ivan Pjevič, který zatím jako poslední právě v Babicích prchal ze sedadla spolujezdce před přijíždějícím vlakem, vyzval v regionálním tisku svědky podobných nehod, aby se mu přihlásili.

Ozvalo se jich patnáct. Minimálně dalších sedm oznamovalo stejné problémy se železničním přejezdem v nedaleké Spytihněvi. Někteří před zkázou unikli jednoduše, závory prostě přerazili. Jiným je duchapřítomně nadzvedli ostatní čekající řidiči.

"To už je určitě dostatečný impulz, který nás vyzývá, abychom problémy s konstrukcí systému řešili," usoudil Tesař. Připomněl ale, že řidiči musí v první řadě respektovat výstražná světla.

Pokud bliká červená, a ta podle Tesaře bez ohledu na závory bliká dál, nemá nikdo na přejezdu co dělat. "Jenže svítilo bílé světlo, na tom trvám," brání se Pjevič.

Policisté zatím přes dva týdny starý případ neuzavřeli. "Stále čekáme na výsledky expertizy Českých drah," vysvětlil uherskohradišťský policejní mluvčí Jaroslav Krejčíř.


Video