Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Projet v bugatce okruh ulicemi Zlína je krásný zážitek, říkají sběratelé

  14:55aktualizováno  14:55
Třináct vozů, které pamatují první republiku, vyrazí do závodu Grand Prix Bugatti zahajujícího v pátek večer ve zlínských ulicích Barum Czech Rally. Polovina z bugatek patří do sbírky zlínského podnikatele Ladislava Samohýla, ostatní se sjedou z celé republiky.

Jako malá holka si s auty nehrála, cestu k nim našla až v dospělosti po boku manžela. A byla to cesta pozoruhodná.

Markéta Profeldová totiž neskončila u rodinného kombíku. Společně s manželem vlastní sbírku historických vozů a v pátek se postaví na start závodu Grand Prix Bugatti, který už potřetí symbolicky otevírá Barum Czech Rally ve Zlíně (více o barumce čtěte zde).

"Když člověk projíždí mezi zastávkami na autobusovém nádraží, je to zvláštní a krásný zážitek," říká s úsměvem Profeldová.

Dvaačtyřicetiletá závodnice žije v Praze. Co ji čeká ve Zlíně, ale ví zcela přesně. Závod bugatek se totiž jezdí na stejné trati jako unikátní městská rychlostní zkouška. A Profeldová ho nejede poprvé.

Nejrychlejší sériový vůz své doby

Letos se však přece jen liší - už nejde o exhibiční jízdu, nýbrž skutečný, tedy měřený závod. Profeldová jej absolvuje za volantem černého Jaguaru SS 100.

"Ve své době to byl nejrychlejší sériově vyráběný vůz a už tehdy se s ním jezdily závody," vysvětlila.

Veřejnost jej spatřila poprvé v září roku 1936. O rok později a s notně upraveným motorem překonal tehdy bájnou hranici 100 mil za hodinu.

Vedle legendárního jaguára se na start postaví dalších dvanáct vozů, z nichž každý je nějak výjimečný.

Historickým vozům se před závodem dostalo maximální péče od mechaniků.

Historickým vozům se před závodem dostalo maximální péče od mechaniků.

Například MG TB z roku 1939. "Je jediný v zemi," prozradil jeho majitel a jezdec Milan Dočekal.

Vzácné je jeho auto i v celosvětovém měřítku. Vyrábět se začalo v roce 1939, kvůli válce jich však vzniklo pouhých 379 kusů.

Rodiče auto neměli, tak si to vynahrazuje a sbírá

Civilní profesí je Dočekal strojař, a přestože bydlí v Třebíči, Zlín zná dobře. I pro něj je ale nejsilnější zážitek z trati městského okruhu průjezd nádražím.

"Ale celá trať je unikátní. Je nádhera, jak se stáčí k řece nebo kolem Baťova mrakodrapu. Jsem s tímto závodem maximálně spokojený," dodává Dočekal.

Tím, že začal sbírat historické vozy, prý dohání handicap z dětství. "Rodiče nikdy neměli auto a já tím velmi trpěl. Tak si to teď vynahrazuji," tvrdí s nadsázkou majitel několika desítek veteránů.

O závodním voze říká, že dokáže jet i 140kilometrovou rychlostí, když na to má řidič nervy.

"To už se ale i já bojím. Jsem přesvědčený, že máme horší silnice, než byly před válkou v Anglii, a tohle auto na ně není stavěné," vysvětluje.

Zlínský podnikatel Ladislav Samohýl má plán, jak pomoci budově číslo 91  v

Zlínský podnikatel Ladislav Samohýl u rodinné sbírky veteránů.

Největší potíže dělají veteránům vyježděné koleje, do kterých kola starých vozů nezapadnou.

Jako navigátor pojede Polívka

Pozornost nepochybně strhne Alfa Romeo 8 C. Také ona je jediná v zemi, navíc v ní bude sedět herec Bolek Polívka. Už loni v ní jel jako spolujezdec, letos z něj bude během závodu navigátor.

Sedm vozů ze startovního pole pochází ze sbírky zlínského podnikatele a jednoho z otců závodu vozů Bugatti Ladislava Samohýla.

"Měli jsme auta a chtěli s nimi závodit. Existují sice veterán rally, ale ty se s tratí městského okruhu, které jsou jen dvě na světě, nedají srovnat," poznamenal Samohýl. Kromě toho správně odhadl, že veterány lidi nadchnou.

Jeho vztah k historickým vozům odstartoval otec Alois Samohýl, který založil rodinnou sbírku. Ladislav pro ni teď plánuje postavit muzeum. Instituce za 80 milionů korun vznikne z 91. budovy v bývalém areálu Baťových závodů, ke které přistaví futuristický objekt (více zde).

Součástí muzea bude i nově postavený futuristický objekt.
Muzeum bude návštěvníky lákat na mimořádnou sbírku veteránů, která čítá 250 aut...

Pro plánované muzeum veteránů vyroste v baťovském areálu nový futuristický objekt.

"Pokouším se vytvořit něco, co bude mít evropskou úroveň. Bude to zajímavé pro domácí i zahraniční návštěvníky," uvedl už dříve Samohýl.

Jeho sbírka veteránů čítá 250 aut a 100 motorek. Je v ní téměř celá vývojová řada vozů Laurin & Klement i staré vládní automobily včetně nacistických, v nichž jezdil zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Uchazeči o Hrad prozradili, jak by udělovali milosti. Ohodnoťte odpovědi

Na otázku týkající se udělování prezidentských milostí odpovídali zájemci o křeslo hlavy státu ve třetím kole projektu Otázka pro prezidenta. Zúčastnilo se...  celý článek

Jaroslava Doležalová za druhé světové války pomohla zachránit židovskou dívku....
Hrdinka z války tajila záchranu židovské dívky i před svými syny

Neobyčejné pondělí prožila Jaroslava Doležalová ze Žďáru nad Sázavou. Dvaadevadesátiletou dámu navštívil izraelský velvyslanec Daniel Meron. Přijel jí...  celý článek

Šéf ANO Andrej Babiš přichází na jednání vyšetřovací komise, která se zabývá...
Živé spisy jsme neprobírali, tvrdí Babiš s Přibilem. Komise pozve Sobotku

Sněmovní komise pro vyšetření údajných úniků z policejních spisů v úterý vyslechla redaktora Marka Přibila a šéfa ANO Andreje Babiše. Oba shodně tvrdí, že...  celý článek

DHL Express (Czech Republic) s.r.o.
VEDOUCÍ ODDĚLENÍ 4PL PROJEKTU

DHL Express (Czech Republic) s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 45 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.