Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Projet v bugatce okruh ulicemi Zlína je krásný zážitek, říkají sběratelé

  14:55aktualizováno  14:55
Třináct vozů, které pamatují první republiku, vyrazí do závodu Grand Prix Bugatti zahajujícího v pátek večer ve zlínských ulicích Barum Czech Rally. Polovina z bugatek patří do sbírky zlínského podnikatele Ladislava Samohýla, ostatní se sjedou z celé republiky.

Jako malá holka si s auty nehrála, cestu k nim našla až v dospělosti po boku manžela. A byla to cesta pozoruhodná.

Markéta Profeldová totiž neskončila u rodinného kombíku. Společně s manželem vlastní sbírku historických vozů a v pátek se postaví na start závodu Grand Prix Bugatti, který už potřetí symbolicky otevírá Barum Czech Rally ve Zlíně (více o barumce čtěte zde).

"Když člověk projíždí mezi zastávkami na autobusovém nádraží, je to zvláštní a krásný zážitek," říká s úsměvem Profeldová.

Dvaačtyřicetiletá závodnice žije v Praze. Co ji čeká ve Zlíně, ale ví zcela přesně. Závod bugatek se totiž jezdí na stejné trati jako unikátní městská rychlostní zkouška. A Profeldová ho nejede poprvé.

Nejrychlejší sériový vůz své doby

Letos se však přece jen liší - už nejde o exhibiční jízdu, nýbrž skutečný, tedy měřený závod. Profeldová jej absolvuje za volantem černého Jaguaru SS 100.

"Ve své době to byl nejrychlejší sériově vyráběný vůz a už tehdy se s ním jezdily závody," vysvětlila.

Veřejnost jej spatřila poprvé v září roku 1936. O rok později a s notně upraveným motorem překonal tehdy bájnou hranici 100 mil za hodinu.

Vedle legendárního jaguára se na start postaví dalších dvanáct vozů, z nichž každý je nějak výjimečný.

Historickým vozům se před závodem dostalo maximální péče od mechaniků.

Historickým vozům se před závodem dostalo maximální péče od mechaniků.

Například MG TB z roku 1939. "Je jediný v zemi," prozradil jeho majitel a jezdec Milan Dočekal.

Vzácné je jeho auto i v celosvětovém měřítku. Vyrábět se začalo v roce 1939, kvůli válce jich však vzniklo pouhých 379 kusů.

Rodiče auto neměli, tak si to vynahrazuje a sbírá

Civilní profesí je Dočekal strojař, a přestože bydlí v Třebíči, Zlín zná dobře. I pro něj je ale nejsilnější zážitek z trati městského okruhu průjezd nádražím.

"Ale celá trať je unikátní. Je nádhera, jak se stáčí k řece nebo kolem Baťova mrakodrapu. Jsem s tímto závodem maximálně spokojený," dodává Dočekal.

Tím, že začal sbírat historické vozy, prý dohání handicap z dětství. "Rodiče nikdy neměli auto a já tím velmi trpěl. Tak si to teď vynahrazuji," tvrdí s nadsázkou majitel několika desítek veteránů.

O závodním voze říká, že dokáže jet i 140kilometrovou rychlostí, když na to má řidič nervy.

"To už se ale i já bojím. Jsem přesvědčený, že máme horší silnice, než byly před válkou v Anglii, a tohle auto na ně není stavěné," vysvětluje.

Zlínský podnikatel Ladislav Samohýl má plán, jak pomoci budově číslo 91  v

Zlínský podnikatel Ladislav Samohýl u rodinné sbírky veteránů.

Největší potíže dělají veteránům vyježděné koleje, do kterých kola starých vozů nezapadnou.

Jako navigátor pojede Polívka

Pozornost nepochybně strhne Alfa Romeo 8 C. Také ona je jediná v zemi, navíc v ní bude sedět herec Bolek Polívka. Už loni v ní jel jako spolujezdec, letos z něj bude během závodu navigátor.

Sedm vozů ze startovního pole pochází ze sbírky zlínského podnikatele a jednoho z otců závodu vozů Bugatti Ladislava Samohýla.

"Měli jsme auta a chtěli s nimi závodit. Existují sice veterán rally, ale ty se s tratí městského okruhu, které jsou jen dvě na světě, nedají srovnat," poznamenal Samohýl. Kromě toho správně odhadl, že veterány lidi nadchnou.

Jeho vztah k historickým vozům odstartoval otec Alois Samohýl, který založil rodinnou sbírku. Ladislav pro ni teď plánuje postavit muzeum. Instituce za 80 milionů korun vznikne z 91. budovy v bývalém areálu Baťových závodů, ke které přistaví futuristický objekt (více zde).

Součástí muzea bude i nově postavený futuristický objekt.
Muzeum bude návštěvníky lákat na mimořádnou sbírku veteránů, která čítá 250 aut...

Pro plánované muzeum veteránů vyroste v baťovském areálu nový futuristický objekt.

"Pokouším se vytvořit něco, co bude mít evropskou úroveň. Bude to zajímavé pro domácí i zahraniční návštěvníky," uvedl už dříve Samohýl.

Jeho sbírka veteránů čítá 250 aut a 100 motorek. Je v ní téměř celá vývojová řada vozů Laurin & Klement i staré vládní automobily včetně nacistických, v nichž jezdil zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.