Závadu v metru způsobili dělníci

  • 13
Praha - Pondělní poruchu zabezpečovacího systému v pražském metru způsobili dělníci. Firma AŽD Praha pracuje už druhý rok na modernizaci tohoto systému pro nové vozy metra na trase A. Po šestnácté hodině však ve dvou stanicích zařízení, které řídí dopravu v tunelech, selhalo. Soupravy tak musely v postiženém úseku jezdit pomalu, aby se nesrazily. "Závadu nechtěně způsobili pracovníci AŽD," řekla iDNES mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová.

Technici dopravního podniku závadu na zabezpečení odstranili téměř po dvou hodinách. "Postižený úsek byl mezi stanicemi Muzeum a náměstí Míru," potvrdil dispečer Petr Kubů. Během opravy technici metra vyměnili vadné části zařízení.

Firma AŽD (Automatizace železniční dopravy) Praha, která se zabývá výrobou rozvodných zařízení, zvítězila v roce 2000 ve výběrovém řízení na modernizaci zabezpečovacího systému na trase A. Plánovaný konec prací je v roce 2004.

"Jejich největší práce probíhá vždy v noci, kdy mohou zabezpečovací systém odpojit. V pondělí však nechtěně systém odpojili a vypadlo tak napájení kolejových obvodů," uvedla Kuchařová.

Strojvůdci kvůli poruše museli jezdit mezi zastávkami maximální rychlostí 20 kilometrů v hodině, aby nedošlo ke srážce. Zařízení totiž snímá pohyb vozu a zaznamenává, kde jednotlivé soupravy jsou. Když je přístroj porouchaný, soupravy řídí pouze strojvůdci, a nemohou být kontrolováni počítačem. Zařízení je schopno zbrzdit či zastavit vlak, když se příliš přiblíží k soupravě před sebou. Samotní strojvůdci se tak během poruchy museli spoléhat pouze na své oči.

Nikdo z firmy AŽD, kdo by se mohl k závadě vyjádřit, nebyl celé dopoledne k zastižení. Přesné příčiny poruchy se stále vyšetřují.

Pondělní výpadek systému
Podle dispečera se zabezpečovací zařízení porouchalo v 16:19. Lidé, kteří v té době cestovali pražským metrem, slyšeli pouze upozornění, že kvůli technické závadě bude provoz zajišťován v nepravidelných intervalech.

"Bylo to hrozné. Jedinou zastávku z Můstku na Muzeum jsme jeli téměř deset minut," popsala událost jedna z cestujících.

Pravidelný provoz se rozjel před 18. hodinou. Dvě hodiny tak museli cestující počítat s nepravidelnými intervaly mezi jednotlivými vlaky.

Časté poruchy pražského metra
Časté poruchy mívají dveře starých vozů metra. Buď nejdou zavřít, nebo naopak otevřít. Podle mluvčí Dopravního podniku Zuzany Knoblochové může za špatné zavírání konstrukce dveřního systému. "Do spodní vodicí drážky se často dostávají kamínky a podobné věci, a tím pádem se dveře zasekávají," řekla.

Dokud však budou v pražském metru jezdit zastaralé a konstrukčně nevyhovující ruské vozy, Pražané se tohoto problému nezbaví.

Velké problémy působily v minulosti kabely, které jsou přímo pod nástupištěm. Způsobily i několik požárů. Dopravní podnik však nemá peníze na jejich opravu. Loni například zkratoval starý kabel ve stanici Můstek a jen se štěstím se nikdo nenadýchal jedovatých zplodin. Více o požáru čtěte ZDE.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video