"V současné době jsou shromažďovány informace, které se vyhodnocují. O výsleších konkrétních osob zatím nemám žádné informace," potvrdil ČTK začínající vyšetřování mluvčí pražské policejní správy Jan Holub. Povodeň poškodila sedmnáct stanic. O podzemní dráze se přitom v minulosti vždy mluvilo jako o dokonale chráněném dopravním systému.
Dopravní problémy kvůli poškozenému metru nyní pociťují nejen obyvatelé Prahy, ale všichni lidé, kteří přes hlavní město cestují. Prahou přitom vedou hlavní mezinárodní tahy přes republiku. Ještě v den, kdy do podzemí začala natékat voda, přitom zástupci města ujišťovali veřejnost, že zatopení metra nehrozí. Proč byla skutečná situace zcela opačná, nedokáže v tuto chvíli nikdo říci.
"Podle toho, co jsem před chvílí viděla ve stanici Palmovka, se opravdu nedalo nic dělat. Voda tam dokázala neuvěřitelné věci," popisuje prohlídku podzemí mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová.
Voda v metru poškodila nejen stanice a kolejiště, ale také řadu dalších zařízení. Každá stanice je vybavena například čerpadly, které zajišťují, aby voda nezaplavila metro v běžném provozu. V tunelech metra pak vede řada důležitých kabelů, které spojují mnoho organizací i státních institucí.
Rozsáhlá fotogalerie |
Co dělat při návratu domů |
Odpovědi na to, co vás po záplavách nejvíc zajímá |
Všechny články o záplavách najdete zde. |
Ve stanicích, v nichž je to možné, odčerpávají pracovníci několika firem nepřetržitě vodu. "Situace se neustále mění. Když se voda odčerpává na jednom místě, tak zase odjinud přitéká. Bude to trvat dlouho," upozorňuje Kuchařová. Pracovníci Dopravního podniku zatím nedokážou přesněji říci, kdy bude celé metro opět v provozu. Stále platí původní odhady, které mluví o mnoha měsících.
Pravděpodobně jako první by měla být kompletně obnovena trasa C. Její tři zatopené stanice jsou těsně pod povrchem města, a je k nim proto snadný přístup. "Třeba Nádraží Holešovice už jsme skoro vysušili. Dopadlo relativně dobře," potvrzuje původní odhady Kuchařová.
Jako druhá v pořadí by mohla být otevřena trasa A, která má také zatopené tři stanice. Ty jsou však desítky metrů pod zemí a jejich obnova bude náročnější. Trasu B, která přišla o polovinu stanic, povodně rozdělily na dvě okrajové části. Mezi nimi zřejmě nebude možné projet do konce roku.
Tunely jsou stále ještě pod vodou a nikdo neví, co na pracovníky podniku dole čeká. Zda bude za katastrofální poškození velké části metra někdo obviněn, policie zatím neví. Podrobné informace o vyšetřování ještě nemá ani pražské státní zastupitelství.
"Po článcích o odpovědnosti za zavření zátopových zón a o podezření, že zmizely peníze, které měly být na údržbu těchto zabezpečovacích zařízení, ale vše směřuje k tomu, že se to prověřovat bude," řekl včera pražský městský státní zástupce Luboš Pětník.