Některé zatopené stanice už zástupci podniku ukázali novinářům. Naposledy v pondělí. Do tunelů se však ještě dlouho nemusí nikdo dostat. V minulých dnech se objevila řada spekulací, podle kterých technici metra nestačili včas uzavřít speciální tlakové uzávěry, protože město riskantně udržovalo provoz podzemní dráhy do poslední možné chvíle.
"Kudy se tam voda dostala, zjistíme, až ji odčerpáme a dostaneme se tam," řekl včera novinářům generální ředitel DP Milan Houfek. Jakékoliv pochybení ze strany podniku odmítá. Všechny tlakové uzávěry byly podle Houfka uzavřeny včas. Otevřena zůstala pouze vrata ve dvou tunelech, ke kterým začala protékat voda od jiných, už předtím uzavřených vrat. Více prý pro záchranu metra nikdo nemohl udělat.
Do tunelů prosakovala voda skrz stěny, které byly postaveny pouze na stoletou vodu. Záplavy však byly větší. Na nejméně dvou místech se proto stěny prolomily a voda měla volnou cestu. Odborníci se nyní zdráhají přesněji určit důvody, proč jsou klíčové stanice metra zničeny. Verzi Dopravního podniku, že udělal pro ochranu rozsáhlé podzemní stavby vše, nechtějí ani potvrzovat, ani vyvracet.
"Je těžké teď říci, jestli to byly jen průsaky, nebo jestli to někde pozdě uzavřeli. Dokud se dolů nedostanou, tak vám to někdo řekne jen těžko," odpověděl včera Pavel Stoulil ze společnosti Subterra, která v pražském podzemí staví kolektory a nyní pomáhá se záchranou metra.
"Na první pohled to může vypadat, že se dalo udělat víc. I mě to překvapilo. Věřil jsem, že metro vydrží. Ale tam dolů nikdo nevidí," dodává Stoulil. Pracovníci podniku Metrostav do včerejška téměř vyčistili některé zatopené stanice na trase C a Houfek tvrdí, že by tato trať mohla být zprovozněna nejdříve ze všech zatopených úseků.
Prahu svírá dopravní kalamita. Na hlavních tazích platí nejvyšší stupeň pět. Přeplněné jsou stanice metra, stejně jako kyvadlová autobusová doprava svážející Pražany z okrajových částí hlavního města. (19. srpna 2002) |