Opoziční zastupitelé jsou proti. Ilustrační foto

Opoziční zastupitelé jsou proti. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Zastupitelé schválili cyklostezku za 86 milionů

  • 8
Město postaví cyklostezku podél Rokytky dlouhou jen čtyři kilometry za 86 milionů korun. Projekt včera schválilo pražské zastupitelstvo. Jeden kilometr stezky, který obvykle přijde na dva miliony korun, tak tady bude desetkrát dražší.

Opoziční zastupitelé proto vystupují ostře proti. "Ačkoli jsem příznivcem cyklistiky, nefandím stezkám za osmdesát milionů za čtyři kilometry," rozčiloval se zastupitel Petr Hulinský, podle něhož je to příliš nákladný luxus.

Zastupitelé, kteří projekt podpořili, se ale brání. Peníze prý nepůjdou pouze do stavby nové cyklostezky.

"Nejedná se jen o pruh asfaltu, ale o oživení celého území. Navíc jsou součástí stezky čtyři mosty, které stavbu prodraží," vysvětlil radní Petr Štěpánek.

Na území podél potoka dnes chátrají opuštěné průmyslové objekty, hromadí se zde odpadky, mezi nimiž žijí bezdomovci, a podél potoka se také potulují pytláci, kteří tu načerno loví ryby.

"Cyklostezka probudí velkou část Vysočan k životu. Měla zde být už před rokem," řekl starosta Prahy 9 Jan Jarolím s tím, že podél stezky vzniknou nová sportoviště.

Jádrem sporu jsou mosty
Zastupitelé se přou, zda jsou plánované mosty, které stavbu výrazně prodraží, nezbytně nutné. Zhruba na čtyřech kilometrech trasy bude přemostění ulic Ocelářské, Freyovy, Poděbradské a U Elektry. Mosty budou mít dohromady délku 382 metrů a jejich stavba přijde zhruba na 45 milionů korun.

"Nemůžeme poslat lidi brodit se do Rokytky a hazardovat s jejich životy na křižovatkách," řekl zastupitel Pavel Žďárský. "Když jsem jako starosta Prahy 19 plánoval postavit šedesát metrů dlouhou lávku pro pěší, projektanti odhadli náklady na 19 milionů," uvedl. Také nová lávka pro chodce na Barrandově stála 32 milionů korun.

Novou cyklostezku a mosty by uvítali i sami Pražané. "Přejíždět při cestě podél Rokytky zdejší čtyřproudé silnice je o život, mosty bych rozhodně uvítal,"uvedl Jan Borůvka, který jezdí na kole do práce z Hloubětína.

Přemostění frekventovaných silnic obhajuje také odborník na cyklistiku z občanského sdružení Oživení Pavel Svoboda. "Je to nepochybně dražší varianta, ale pro cyklisty nesrovnatelně bezpečnější, navíc se zlepší i plynulost automobilové dopravy," vysvětlil Svoboda.

Podle něj hrozí cyklistům nebezpečí dokonce i na křižovatkách, na kterých jsou semafory. "Řada řidičů projíždí křižovatku na oranžovou a někteří jedou přímo na červenou," dodal Svoboda.

Pozemky město vymění
Stezka podél Rokytky bude podle plánů magistrátu páteřní trasou a mají po ní jezdit lidé z celé východní části Prahy.

Opozice kromě ceny nesouhlasí také s tím, jak město získá pozemky, na kterých mají cyklisté jezdit. Město je totiž nebude od soukromého vlastníka vykupovat, ale smění je za stavební parcely v Hloubětíně.

"Je to pro město nevýhodné. Vyměníme lukrativní pozemky, kde může jejich majitel okamžitě stavět, za nevýhodné pozemky," pozastavuje se Petr Hulinský. Avšak podle náměstka primátora Pavla Klegy nemá úřad na výběr.

"Taky bych raději pozemky kupoval než měnil, ale k tomu musíte mít partnera, který prodávat chce." Vlastník pozemků, firma B. C. D., však podle Klegy přistoupí pouze na směnu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video