Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Středa 1. října 2014. Igor

Zástupce šéfredaktora MF DNES: Zákulisí vzniku materiálu o Vítu Bártovi a ABL

  21:25
Předesílám: tento text nebude o tom, co si provádějí poslanci Věcí veřejných se svými vyobcovanými kamarády a kamarádkami. Nebude ani o politické bramboračce posledních dnů. Bude o tom, co před týdnem zveřejnila MF DNES a co tomu předcházelo.
Vít Bárta odhalen

Jak vznikla příloha Odhalen poodkrývá zástupce šéfredaktora MF DNES Jiří Kubík

"Bártův tajný plán: do politiky pro zakázky", oznamoval hlavní titulek novin z pátku 8. dubna, uvozující i vnitřní čtyřstránkový speciál. Zveřejněné informace odkrývající Bártův plán na zneužití politiky k vlastnímu byznysu dovedly premiéra a šéfa ODS Nečase a lídra TOP 09 Schwarzenberga k prohlášení, že s lidmi napojenými na Bártovu firmu ve vládě sedět nebudou.

Zjištění MF DNES vycházela z mnoha dokumentů z historie Bártovy detektivní agentury a odkrývala jeho plán z října 2008 na ovládnutí politiky prostřednictvím nové strany Věci veřejné. "Musíme směřovat k posilování ekonomické a sekundárně politické moci," svěřoval se Bárta svým top manažerům. Šlo o uplatnění chladnokrevného přístupu "účel světí prostředky" v politické praxi. To jsou dnes už všeobecně známé informace.

Co ale tolik známé není, je postupné skládání obrazu o zákulisí strany i agentury pana Bárty. Celou tuto záležitost osobně považuji za jeden z nejnáročnějších projektů, který kdy novináři MF DNES připravovali. A rozhodně za ním nestojí nic, co by nebylo možné vysvětlit či poodkrýt. Kromě pravé identity důvěrných zdrojů, pochopitelně.

Co je to ABL? Kdo ji financuje? Jakou roli ve straně hraje volební manažer a sponzor Vít Bárta? Tyto otázky byly před rokem prvním impulsem, proč se Věcmi veřejnými podrobně zabývat a dívat se pod jejich povrch. Strana vykazovala velmi vysoké dary od fyzických osob, z nichž některé se objevily i na kandidátkách. Tehdy jsme se poprvé důkladněji seznámili se jménem Víta Bárty a také jeho agentury.

Po volbách, v nichž VV získaly 11 procent, se přidala další otázka: proč tolik lidí z ABL přichází do funkcí ministrů a náměstků?

Chtěli jsme vědět víc. Oslovili jsme Víta Bártu i jeho firemní kolegy či klienty. Někteří se schůzkou s reportéry souhlasili, někteří ne. Někteří mluvili takzvaně on the record, jiní ne. Někteří Bártu chválili, jiní se o něm báli mluvit, další hovořili jen pod příslibem anonymity.

Z drobných střípků se skládala mozaika, objevovaly se před námi zajímavé detaily...

Byl konec září a v dosavadní vstřícnosti ministra Víta Bárty nastal zlom. MF DNES jej požádala o vysvětlení ke tři roky starým dokumentům, které získala z důvěrných zdrojů. Dokumenty - včetně fotografické dokumentace a videozáznamů - popisovaly sledování politiků ODS v Praze 11.

Jsou to detektivové, tak sledují, říkali jsme si tehdy v redakci, a byli zvědavi na Bártův komentář. Reakce byla překvapivá: sledování popřel. Důkazy označil za falza, premiérovi dal čestné slovo a firma ABL hrozila žalobou. Byli jsme v situaci, kdy jsme museli dalšími svědectvími a důkazy vyvrátit tvrzení o falzech: další oslovování svědků, nové rozhovory, nová svědectví... Dalších několik měsíců práce.

Výsledek jste četli ve čtvrtek 13. ledna s titulkem "Nové důkazy: ABL politiky sledovala". Bárta se pod tíhou dalších dokumentů ke sledování politiků přiznal, premiérovi se omluvil za nepravdy - a některé poslance VV to nahlodalo...

Vzhledem ke zvláštní reakci Víta Bárty ohledně otázek na minulost bylo jasné, že musíme podrobně prozkoumat desítky dalších získaných dokumentů, fotografií, zvukových nahrávek a výpovědí mapujících různá období jeho firmy.

I při této práci jsme vycházeli ze svědectví lidí, kteří Bártu znali jako byznysmena, nikoliv kolegu politika. Každý dokument, každý rozhovor s dalšími svědky prošel v MF DNES pečlivým hodnocením a porovnáváním s dalšími fakty. Tato práce trvala další dva měsíce.

Zjišťovali jsme, jaké cíle si Bárta s kolegy stanovil, jak úspěšný je při jejich plnění, jaké metody při tom používá. Bylo to velice překvapivé.

Do toho z poslaneckého klubu VV přicházely čím dál častější - samozřejmě "off record" - informace o drolící se jednotě, o Bártových podivných praktikách, o vynucování si loajality a podobně. Nikdo z poslanců však tehdy neměl odvahu promluvit přímo.

Informace z historie ABL, které v minulých měsících prošly v MF DNES náročným procesem ověřování, jsme se rozhodli zhruba před dvěma týdny publikovat v celé šíři a najednou: jen tak bylo možné předat čtenářům srozumitelnou formou to, co reportéři měsíce skládali dohromady. Začala práce na zmíněné příloze s datem vydání 8. dubna.

Když v neděli 3. dubna přišel týdeník Respekt s informacemi, že poslanec Škárka oznámil, že si u něj Bárta kupuje loajalitu pravidelnými platbami, byla to jistě všeobecně překvapivá zpráva. V kontextu věcí, které jsme znali a právě jim dávali podobu konečných textů, však tak zvláštně nevypadala.

V dalších dnech se ke Škárkovi přidala poslankyně Kočí, z klubu odešel i jejich kolega Huml...

A v pátek 8. dubna vyšla MF DNES se speciálem Odhalen. Se Škárkou, Kočí ani Humlem neměl nic společného, našimi zdroji nebyli, rebelii jsme s nimi nechystali.
Informace o někdejší Bártově strategii a současných praktikách ve VV se zajímavě doplnily.

Je to přesně rok, co jsme začali mapovat Bártovu politickou dráhu i minulost. Co jsme se o něm a o VV dozvěděli? Je to strana personálně a finančně propojená s detektivní firmou. Víme také, že je součástí promyšleného plánu jednoho byznysmena. A víme rovněž, že jsme právě svědky prazvláštních praktik, které se zabydlely v české politice.

Obávám se, že ani to ale ještě nemusí být konec.

Jiří Kubík, zástupce šéfredaktora MF DNES

Jiří Kubík, zástupce šéfredaktora MF DNES



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.