Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zastřihl si roztřepenou občanku, pro nový průkaz si musel dvakrát

  20:30aktualizováno  20:30
Tomáš C. z Prahy si zastřihl roztřepené okraje zalaminovaného občanského průkazu. A zkomplikoval si tím běhání po úřadech. Když měnil trvalé bydliště, musel si na úřad pro dva nové průkazy. Zastřihnutím lamina totiž přestal jeho doklad platit.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"Chtěl jsem si změnit adresu trvalého bydliště. K tomu potřebuji občanský průkaz a doklad o bytě, ve kterém bydlím. Šel jsem proto s těmito doklady na úřad Prahy 4. Když jsem tam dal paní občanku, říkala mi, ať papír od bytu už ani nehledám, protože můj průkaz je neplatný," popsal Tomáš. Občanku mu pracovnice úřadu už zpět nevrátila s tím, že si musí vyřídit nový doklad.

Podle Ministerstva vnitra, které spravuje agendu kolem osobních dokladů, je takový postup správný.

"Zastřižení lamina (jedná se o starší typ průkazu, pozn. red.) je považováno za poškození občanského průkazu nebo za neoprávněně provedenou změnu, protože jím může dotyčný způsobit poškození celistvosti průkazu. V každém případě je to důvod k zahájení správního řízení a zneplatnění dokladu," upozornil Břetislav Oliva z tiskového odboru Ministerstva vnitra.

Lidé si průkazy upravují, není to ale časté, tvrdí úřady

Tomáš není jediný, kdo měl s občanským průkazem podobný nápad. "Už jsme takové případy zaznamenali. Častěji než zastříhávání to jsou ale roztřepené okraje občanských průkazů," popsal mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Jenže i občanka v podobě "salátového vydání" úřadům vadí a její držitel se může dočkat toho, že si ji bude muset vyměnit.

Podle mluvčího městského úřadu v Praze 4 Jiří Bigas říká, že zastříhávání laminátových průkazů není příliš časté. "Většina lidí si občanský průkaz neupravuje," uvedl Bigas.

"Do samotného papíru jsem nezasáhl, pracovnice úřadu mi ale řekla, že už samotné průhledné lamino je součástí úředního dokladu, a proto nesmím zasahovat ani do něj," popsal Tomáš.

Protože to ale nevěděl, v důsledku to pro něj znamenalo několik cest na městský úřad včetně uhrazení poplatků hned za dva nové občanské průkazy. Za každou z občanek zaplatil 100 korun.

"Starou občanku už mi nevrátili. Musel jsem si požádat o nový, dočasný průkaz s tím, že jen takto se mnou vůbec mohou jednat o změně bydliště," poznamenal Tomáš.

Kvůli změně trvalého bydliště si Tomáš o další nový občanský průkaz musel žádat v podstatě hned po vydání toho dočasného. Úřad totiž trval na tom, že na průkaze, který sloužil jako náhrada za poškozený doklad, musí být ještě původní adresa Tomášova trvalého bydliště. A až na tom dalším může být adresa aktuální.

"Změnu trvalého pobytu lze podle zákona udělat jen s platným občanským průkazem. Proto bylo nejprve nutné vydat platný průkaz," vysvětlil dublování Jiří Bigas, mluvčí Městského úřadu Městské části Praha 4.

Ani druhou návštěvou se ale Tomášovi nepodařilo změnu bydliště si vyřídit. "Paní u dalšího okénka mi řekla, že můj nový občanský průkaz není zatím v systému, a proto budu muset přijít ještě jednou," popsal. Pracovnice úřadu mu řekla, že nejde o ojedinělou záležitost a aktivování nového dokladu někdy trvá dvě minuty, jindy deset nebo jeden den.

Podle Ministerstva vnitra by ale nová občanka měla být aktivní hned po vydání. "Pokud úřad předá elektronický občanský průkaz občanovi a datum předání zavede do informačního systému evidence občanských průkazů, je průkaz ihned aktivní," uvedl Břetislav Oliva. Jak je tedy možné, že praxe mluví jinak? " Důvodem mohl být například výpadek systému, ale k určení přesné příčiny bychom potřebovali znát více informací," podotkl Oliva.

Tomáš už má platný doklad, na úřad ale půjde kvůli změně bydliště ještě nejméně dvakrát. Nejprve kvůli změně trvalého bydliště a požádání si o další nový občanský průkaz. A pak si nový doklad, v celkovém pořadí už třetí během posledního měsíce, musí ještě vyzvednout.

Za řidičákem se jezdit nemusí, stačí plná moc

Jinou patálii, která je ale také o běhání po úřadech, popsal čtenář iDNES.cz u řidičských průkazů, jejichž vydávání spadá pod ministerstvo dopravy.

Jiří Stibůrek si potřeboval vyřídit řidičský průkaz, protože ale žije v Praze v místě, kde si nemohl zřídit trvalé bydliště, musel kvůli tomu na Moravu.

"To pro mě znamenalo vzít si jeden den volna v práci, jet na Moravu a podat tam žádost. Pak se vrátit do Prahy a za čas si vzít další den volna v práci a jet si doklady vyzvednout opět na Moravu," popsal Stibůrek. "Zajímá mě, proč v dnešní době informačních technologií a vysokorychlostního internetu se musí pořád psát žádosti ručně a proč se musí žádost podávat a doklad přebírat v místě trvalého bydliště," napsal do redakce čtenář.

Zatímco občanské průkazy si ve většině případů už lidé mohou vyřídit kdekoliv na větším úřadě, u řidičských průkazů to zatím neplatí. Neumožňují to zákony. Konkrétně správní řád a zákon o silničním provozu.

Ministerstvo dopravy ale upozorňuje, že o řidičský průkaz nemusí žádat osobně ten, komu doklad patří. A vyzvednout si ho jít také nemusí.

"Požádat o vydání průkazu je možné i v zastoupení. Žádost může podat osoba, která má plnou moc. Vyzvednout doklad pak může osoba, která má takovou moc ověřenou," popsal Martin Novák z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Žádat o řidičáky kdekoliv není možné, protože úřady nedokážou univerzálně žadatel zkontrolovat.

"Nejde o pouhé vydávání řidičských průkazů. K datům o odborné či zdravotní způsobilosti k výkonu řízení nebo k informacím o tom, zda řidič nemá udělen zákaz řízení, se dostane prozatím pouze příslušná obec, na jejímž území má dotyčný trvalý pobyt," upozornil Novák.

Podle něj je to dáno ochranou osobních údajů. "Také to snižuje možnost zneužití řidičských průkazů," uvedl mluvčí resortu.

Ministerstvo nevylučuje, že systém vydávání řidičských průkazů se do budoucna změní, aby vyřizování bylo jednodušší.  "Legislativa se může změnit v případě vytvoření adekvátního systému, který umožní bezproblémové předávání informací a práci s nimi mezi jednotlivými správci dat, kterými jsou jednotlivé obce," dodal Novák.

Stát se přitom před několika lety chlubil, jak se budou propojovat registry a lidem se při vyřizování dokladů a jiných záležitostí uleví. Jenže projekt základních registrů měl potíže už na začátku, kdy se k němu nemohla připojit daňová správa.

Autor:


Témata: Praha 4




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.