Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zastaralá technika nezvládá sníh na trati, po níž se dvakrát řítily vlaky

  9:28aktualizováno  9:28
Na železniční trati z Tanvaldu do Harrachova, po níž se letos v nejstrmějším úseku z Desné do Kořenova dvakrát nekontrolovaně řítily vlaky s cestujícími, odklízí sníh zastaralá technika. Bez její modernizace podle železničářů nebude možné problémům předejít ani nasazením moderních vozů Stadler.

Motorový vlak řady 843, který jezdí na trati mezi Harrachovem a Tanvaldem. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

"Technika na likvidaci sněhu z horské ozubnicové trati vůbec neodpovídá 21. století. Zavátá železnice z Desné do Kořenova se v zimě pouze pluhuje, zatímco ve Švýcarsku a v Rakousku se na ozubnicových tratích používají speciální frézy," řekl dopravní specialista a dlouholetý železničář Jindřich Berounský.

Problém s brzdami

Motorový vůz řady 843 z konce 90. let je vybavený kotoučovou brzdou, která bývá náchylnější na zanesení sněhem. Krom toho má vůz i brzdu elektrodynamickou, která funguje podobně jako v autě brzdění motorem - vlak dokáže zpomalovat, ale ne zastavit.

Jejich kombinace je ale problematická - když se používá elektrodynamická brzda, kotouče postupně chladnou a může se na nich usazovat led.

Na trati do Harrachova mají proto strojvedoucí nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali a udržovali vyšší teplotu kotoučů. Při prvním incidentu to podle předběžného vyšetřování strojvedoucí nedodržel.

Na trati do Kořenova svírá koleje na mnoha místech strmý kaňon. Vyhrnutý sníh se okamžitě pro projetí pluhu znovu sype na trať.

"O sníh a led drhnou převodovky motorových vozů a poškozují se. Sníh a led se dostávají rovněž do brzd a snižují jejich účinnost," podotkl Berounský.

Na ozubnicové trati počítaly České dráhy již pro letošní zimu s novými vozy Stadler. Ty mají jiný brzdový systém než motorové vozy typu 843, které se na trati v obou případech rozjely (o jejich brzdách více v rámečku).

"Stadler se ale do sněhu nehodí. Když do něj na zubačce najel, vysunul se mu schůdek u dveří. Existují také případy, kdy na sníh pod vlakem zareagovalo čidlo dveří. Strojvedoucí pak musel zastavit a obejít venku všechny dveře, aby zjistil, na kterých čidlo zareagovalo. Brodil se přitom po ramena ve sněhu a vlak nabral čtrnáct minut zpoždění," uvedl Berounský.

Že vozy Stadler se sněhovými kalamitami v Jizerských horách a Krkonoších příliš nejdou dohromady, se ukázalo i ve středu, kdy jeden z nich vykolejil při posunu na zavátém vlakovém nádraží v Jablonci nad Nisou.

"Není možné, aby z tratě, kde se používají moderní vozy, odstraňovala záplavy sněhu zastaralá nevyhovující technika," shrnul Berounský.

Mladší strojvedoucí mají z trati obavy

Na trati do Kořenova nejprve počátkem ledna projel vlak bez zastavení dvěma zastávkami, ve čtvrtek čtyřmi a zastavil asi čtyřicet metrů za novou železniční stanicí Desná-Riedlova vila (více se dočtete zde).

"Zatím není vyhodnocený rychloměrný proužek a nevíme, jakou rychlostí špatně brzdící vlak jel. Když se něco podobného stalo v lednu, měl motorový vůz maximální rychlost 87 kilometrů v hodině," poznamenal ke čtvrteční události Berounský.

V lednu podle předběžných výsledků vyšetřování chyboval strojvedoucí, který použil jinou brzdu než měl.

"Zimní jízdy na nejstrmější české železnici vyžadují od strojvedoucích především v extrémním počasí obrovské zkušenosti a mnohaletou praxi. Někteří mladší strojvedoucí mají z náročné trati velké obavy," upozornil Berounský.

Při zkoušce zvládly lokomotivy i stokilometrovou rychlost

Ačkoliv naberou vozy se špatně fungujícími brzdami v klesání z Kořenova do Desné vysokou rychlost, Berounský si nemyslí, že by mohly způsobit velkou tragédii.

"Trať sice většinou lemují skalnaté srázy a lidé by neměli kde vyskočit, ale zubačka je technicky velmi dobře konstruovaná. Při zkouškách v roce 1988 na ní jely speciálně vyvinuté lokomotivy bez problémů až stokilometrovou rychlostí," řekl Berounský.

Pokud by nastaly nějaké mimořádné komplikace, dokážou se strojvedoucí spojit s kolegy na tanvaldském nádraží radiostanicí nebo mobilním telefonem.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Vyhýbání vozů mezi Opatovcem a Zádolkou.
VIDEO: Stovky kamionů devastují silnici u Třebové, místním ničí domy

Na hranici sjízdnosti je už několik měsíců objízdná trasa pro kamiony, které míří do překladiště v České Třebové. Silničáři proto musejí nejhorší díry zalévat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.