Zasela život na Zemi kometa? Poprvé v ní našli přísadu pro vznik proteinů

Vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír poprvé objevili v kometě základní stavební kámen života, aminokyselinu glycin. Našli jej ve vzorku z komety Wild 2, jež získala sonda Stardust, uvedla NASA na svých internetových stránkách.

Umělcova představa povrchu komety Wild 2 | foto: NASA

"Glycin je aminokyselina, kterou živé organismy využívají k tvorbě proteinů. Poprvé byla nalezena v kometě," uvedla výzkumnice NASA Jamie Elsilová. "Náš objev podporuje teorie, že některé přísady života vznikly ve vesmíru a v minulosti se dostaly na Zemi při dopadu meteoritu anebo komety," dodala.

Podle ředitele Astrobiologického institutu NASA Carla Pilchera objev glycinu v kometě také posiluje zastánce názoru, že život je ve vesmíru spíš běžný než vzácný.

Proteiny, jež s pomocí glycinů vznikají, jsou podle NASA "dříči" molekul života, které urychlují anebo regulují chemické reakce. "Podobně jako lze z 26 písmen abecedy při tvorbě slov vytvořit bezmezné množství kombinací, život využívá 20 různých aminokyselin v obrovském množství uspořádání ke vzniku milionů různých proteinů," uvedla NASA.

Sonda Stardust prolétala hustým plynem a prachem, který obklopuje jádro komety Wild 2, v lednu 2004. Vzorky nasbírala pomocí speciální mřížky naplněné aerogelem. To je nový, houbovitý materiál s nízkou hustotou, který zlehka zachytil vzorky plynu a prachu z komety.

Mřížka byla uložena do schránky, která se od sondy oddělila a pomocí padáku se v lednu 2006 snesla na zemi. Vědci od té doby vzorky zkoumali. Předběžné testy odhalily glycin jak ve fólii, tak v samotném aerogelu.

Zkoumání nebylo snadné - vědci nejprve museli vyloučit možnost, že se glycin dostal do vzorku až kontaminací na zemi.

Sondu Stardust vypustila NASA v únoru 1999. Původně měla zkoumat kometu Wild 2, od které se v roce 2006 vrátila k Zemi. Poté v roce 2007 dostala nový úkol, průzkum komety Tempel 1, ke které by se měla dostat v únoru 2011.

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...