Zápisník z výstav: Umrnění andělé, povídaví magistři a husté Silvestry v hotelu Jalta

  12:51
Josef Chuchma obul pohodlné boty, hodil na záda batoh s čajem, fotoaparátem a zápisníkem a vypravil se coby víkendový pochůzkář po pražských fotografických výstavách. Konkrétně navštívil tři expozice, které jsou spjaty s Katedrou fotografie FAMU.
Z cyklu Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984)

Z cyklu Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984) - Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984) | foto: Jan Jindra; repro z výstavní síně Josef Chuchma

Galerie Velryba, uklizená v zadní části populární pražské kavárny a restaurace Velryba, se už léta nachází v dramaturgické péči FAMU. Její studenti ovšem mají od jara 2008 možnost prezentovat se ještě v jedné síni, totiž ve školní Galerii AMU (čili GAMU), která sídlí na Malostranském náměstí. Takto velkoryse otevřená náruč klade na tvorbu studentů fotografie značné nároky – jak kvalitativní, tak kvantitativní.

Z výstavy Marcela Steckera Menší andělé v Galerii Velryba

Z výstavy Marcela Steckera Menší andělé v Galerii Velryba

O výstavě

Marcel Stecker: Menší andělé

Kurátorka Helena Musilová. Galerie Velryba, Praha 1, Opatovická 24. Výstava trvá do 29. října 2010, otevřeno vždy v pondělí až v sobotu od 12 do 22 hodin, vstup volný.

Když se předloni otevírala GAMU, Marcel Stecker právě maturoval v nedaleké Střední průmyslové škole grafické v Hellichově ulici. V těchto týdnech Marcel Stecker, student FAMU, vystavuje samostatně právě ve Velrybě soubor Menší andělé. Pedagožka Katedry fotografie FAMU Helena Musilová napsala o studentovi přívětivý text prosáklý superlativy, který diváka připravuje na vizuální a instalační zážitek. Například: "Obraz své letošní klauzurní práce, tedy snímky nenápadných, často přehlížených předmětů, skrze něž je ale možné zažít vesmír – universum – v celé jeho jednotě a velikosti, měl Marcel v mysli jasně daný rok před klauzurami, a bylo obtížné nalézt ty správné předměty a ten správný způsob nasnímání, aby byla původní vize naplněna," píše Musilová a pak ve výkladu přesouvá ke snímkům připraveným pro Velrybu: "Fotografie je zhmotněním světla. A v případě vystavených fotografií světelné paprsky, odlesky či jeho prchavá stopa, dodávají prostým výjevům nádech transcendentna. Jsou jakousi barevnou analogií snímků jednoduchých předmětů z letošního jara. Nedílnou roli pro celkový charakter výstavy hraje prostor Galerie Velryba. Přeměna dispozic důvěrně známého prostoru galerie v nové, tajemné místo jakoby symbolizovala smysl umění samotného. Umožnit procítit nový, nadskutečný prožitek."

Z výstavy Marcela Steckera Menší andělé v Galerii Velryba

Z výstavy Marcela Steckera Menší andělé v Galerii Velryba

Tak vzhůru za transcendentnem! K tomu tady ovšem nejprve musíme přiblížit atmosféru a dispozici Galerie Velryba. Ta se nachází v podzemí, sestupuje se do ní po úzkých točitých schodech a první, na co po sestupu narazíte, je minipředsíňka se stolkem, nad nímž je většinou umístěno nějaké to slovo na úvod. A za tou minipředsíňkou panuje tma. Teprve když se pohnete směrem do oné tmy, čidlo spustí osvětlení. Nejde o nějakou "vychytanost", nýbrž o úspornost.

Konečně se tedy ocitáme mezi Menšími anděly. A nestačíme zírat. Ze dvou důvodů. Tím prvním je krotká kvalita nepočetného souboru, který není než školním cvičením, jehož zadání by mohlo být znít asi takto: nearanžované zachycení světelných atmosfér spatřených kolem sebe, ať v exteriéru, tak v interiéru. Dvě tři výsledné fotografie obstojí jak coby součást konceptu, tak sólově, protože vyzařují jemnou světelnou skladbu. Zbytek je pouze do počtu, postrádá potenciál být i pouhým pojivem v konceptuální stavbě. Druhým důvodem k zírání je technicky nedomyšlená kompozice výstavy – právě s ohledem na Galerii Velryba. To úsporné čidlo je dost zatracená věc. Když jste totiž ve Velrybě sami, zadíváte se do fotografií a nehýbete se, čidlo vypne osvětlení. Takže se musíte vrátit na místo, kde vás čidlo zaregistruje a galerie se znovu rozsvítí; tak je tomu na každé tamní výstavě. Jenže Stecker onu provozní otravnost ve Velrybě ještě umocnil: vystavěl v galerii projekční kabinu, ovšem tak, že jedno z (asi dvou) čidel nemůže žádný pohyb registrovat, takže si snímky v zadní části galerie nestačíte v klidu prohlédnout bez toho, aby světlo zhaslo. Celé je to daleko spíše parodie na výstavu než plnohodnotné autorské vystoupení.

Z výstavy Marcela Steckera Menší andělé v Galerii Velryba

Z výstavy Marcela Steckera Menší andělé v Galerii Velryba

V řádu toho je, že na letáčku k výstavě, který si můžete ve Velrybě vzít, autor odkazuje na své internetové stránky (www.marcel.stecker.cz), jež ovšem i několik dní před skončením Menších andělů neexistují. A Katedra fotografie FAMU nemá o výstavě na svých stránkách (http://foto.amu.cz) jedinou zmínku.

Řeknu to knihou

Nyní se přesouváme do již zmíněné Galerie AMU, kde jsou instalovány – rovněž pod kurátorským dohledem pedagožky Heleny Musilové - magisterské soubory studentů Katedry fotografie FAMU. Takovéto školní přehlídky, pokud se nejedná o přehlídky bilanční, o výběr z nejlepších absolventských prací za několikaleté období, nelze posuzovat "běžnými" kritérii, neboť hlavním účelem akce není ucelená výstava-výpověď instituce nebo tvůrčí skupiny, nýbrž zpráva o konkrétním školním ročníku, o sestavě autorů, které prvořadě spojuje docházka do téhož studijního oboru, nikoliv programová autorská shoda. Nicméně i z ročníkové přehlídky lze vyvodit, co škola od magistrů fotografie prakticky požaduje (úroveň teoretických prací posoudit nelze, ty k nahlédnutí nejsou).

Petr Krejčí: St John's Wood, 2009, digitální tisk

Petr Krejčí: St John's Wood, 2009, digitální tisk

O výstavě

O pohledu. Magisterské soubory FAMU 2010 Absolventská výstava studentů Katedry fotografie FAMU. Kurátorka Helena Musilová.

Vystavující autoři: Vystavující autoři: Ondřej Bouška, Petr Krejčí, David Stecker, Jaroslava Šnajberková, Barbora Veselá.

GAMU, Galerie Akademie múzických umění v Praze, Hartigovský palác, Malostranské náměstí 12, Praha 1. Výstava trvá do 29. října, otevřena je vždy v úterý až v neděli od 10 do 12 a od 13 do 18 hodin; www.gamu.cz)

Pětice Ondřej Bouška, Petr Krejčí, David Stecker (toho neplést s Marcelem Steckerem z Velryby!), Jaroslava Šnajberková a Barbora Veselá se představuje jednak samostatnými díly na zdech GAMU, jednak autorskými knihami. Ty jsou pěkně rozloženy vedle sebe, každá má svůj pultík včetně jemných rukavic, které si máte navléknout k prohlížení. U všech magistrů je zřejmé, že škola je vede k "přemýšlení fotografií", k formulaci tématu, k průzkumu hranic fotografického jazyka. Plodněji se to projevuje právě v knižních výstupech, v nichž na svoji koncepci mají autoři příhodnější prostor. V soudobé umělecké fotografii se – velmi zjednodušeně řečeno – často preferuje úvaha nad médiem před "spatřením" skutečnosti, ať již tou skutečností míníme cokoliv. Koncentrovat takovou úvahu do jednoho či několika "nástěnných" obrazů způsobem, který by byl tématicky čitelný a obrazově silný, je totiž velice obtížné. Daří se to – alespoň v soudobé české fotografii – zřídka. Prostor knihy dovoluje více uvažovat a méně ukazovat, dovoluje vyprávět, než aby nutil "zjevovat".

Jaroslava Šnajberková: 77, 22.2.-7.5. 2009; 2010, lepená knížka, digitální fotografie

Jaroslava Šnajberková: 77, 22.2.-7.5. 2009; 2010, lepená knížka, digitální fotografie

Jaroslava Šnajberková: 77, 22.2.-7.5. 2009; 2010, lepená knížka, digitální fotografie

Jaroslava Šnajberková: 77, 22.2.-7.5. 2009; 2010, lepená knížka, digitální fotografie

Toto knižní vyprávění prostřednictvím fotek o nějakém procesu v průběhu určitého časového období vyhovuje celému bakalářskému kvintetu FAMU daleko spíše než "typická" galerijní díla. Snad s výjimkou Barbory Veselé, jejíž soubor Soft Material, soubor jednoduchých fotografií jemných (samo)doteků, v ničem nezaostává za její knihou-sekvencí Primrose Hill, právě naopak. Jaroslava Šnejberková snímala mladou ženskou tvář v průběhu dvou a půl měsíců a výsledných 77 fotek vystihuje metamorfózy tváře během takové každodennosti (včetně prázdna, kdy model v daný den nebyl k dispozici). Takováto časosběrná typologie není samozřejmě ničím objevným, ale je přijatelnější než autorčina instalace se čtyřmi televizemi, přičemž na každé z nich ve smyčce běží záběr jiné postele – videa tohoto typu, to jsou hamburgery soudobého galerijního provozu. David Stecker připravil instalaci natolik rafinovanou, že bez ochoty a výkladu hlídajícího kustoda jste ztraceni. Na světlocitlivou vrstvu, nanesenou na tři plátna, promítá fotografie, které po zhasnutí zanechávají na oné vrstvě stopy; potíž je mj. v tom, že jak se výstava blíží ke konci, zobrazovací schopnost světlocitlivé vrstvy slábne a celá ta instalace se ztenčuje do demonstrace, co je také technologicky možné a zeslabuje autorův záměr vyjádřit kouzlo syntézy světla a času.

Barbora Veselá: ze souboru Soft Material, 2010, digitální tisk

Barbora Veselá: ze souboru Soft Material, 2010, digitální tisk

Shrňme to: jako vcelku pravidelný návštěvník školních výstav tuzemských fotografických škol hodnotím tuto sestavu jako ucházející.

Z lepší společnosti

Závěrečná partie pochůzky bude jednoduchá a stručná. Nedávno otevřený prostor Fotograf Gallery, spojený s aktivitami časopisu Fotograf, představuje bezmála třicet let starý soubor tehdejšího studenta FAMU Jana Jindry (nar. 1962) Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984). Hotel Jalta na Václavském náměstí byl jeden z mála podniků v socialistické Praze, potažmo v socialistickém Československu, kde se "děly věci", kde scházela "lepší společnost" a kam řadový občas sotva páchl. A kde se poslední den v roce "pařilo" na docela jiné úrovni než u TV beden s programem Československé televize a s tácy chlebíčků se žloutnoucím vlašským salátem.

Z cyklu Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984)

Z cyklu Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984)

O výstavě

Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984)

Kurátor Tomáš Pospěch. Fotograf studio, Školská 28, Praha 1. Výstava trvá do 5. listopadu 2010, otevřena je vždy v úterý až v pátek od 13 do 19 hodin, vstup volný; www.fotografgallery.cz.)

"Jindra ve svých tvrdě flešovaných záběrech bez vizuálních příkras akcentuje spíše studenost a bezútěšnost, podobně jako Libuše Jarcovjaková, která ve stejné době o několik metrů dále fotografovala vyhlášený T-klub, kde se scházeli gayové a lesbičky," přibližuje výstižně specifika i kontext Jindrova cyklu kurátor výstavy Tomáš Pospěch. Zatímco nepsaným pravidlem českého dokumentarismu té doby bylo fotit při existujícím světle, na co nejcitlivější, a ještě převyvolávané, v důsledku tedy silně zrnité filmy, Jan Jindra si scény přisvětloval bleskem a ve svých dvaceti letech bez skrupulí ohlašoval nástup "nového" dokumentarismu, kterého příliš nezajímají etická a vizuální pravidla humanistického dokumentarismu ustaveného tvůrci okolo agentury Magnum.

V intencích obrazové přímočarosti jde instalace ve dvou sálcích Fotograf Gallery – černobílé zvětšeniny jsou jen tak přibité hřebíky ke zdi. Výstava Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984) je nepopiratelnou ukázkou toho, jak na tehdejší FAMU v rámci školních cvičení vznikala nejen jiná obrazová kultura než byla ta oficiální, nýbrž se pod pláštíkem školy podnikaly sondy do jinak málo nebo vůbec reflektovaných vrstev společnosti.

Z cyklu Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984)

Z cyklu Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta (1982–1984)

Autor: , Kavárna

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...