Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ZÁPISNÍK: Osmdesátka je na zúžené dálnici D1 příliš, ještě zpomalme

  16:01aktualizováno  16:01
Policejní statistika ukazuje, že jsou zúžení na opravované dálnici D1 magnetem na nehody. Zatímco letošní průměr mezi Prahou a Brněm je 3,6 nehody na kilometr, v místech zúžení řidiči bourají až pětkrát častěji. Jakub Pokorný, jeden ze spoluautorů článku MF DNES o nehodách na dálnici D1, zvažuje ve svém zápisníku, že by pomohlo snížení rychlosti.

Zúžení na opravované dálnici D1. | foto: ŘSD

Když jedu po dálnici z Prahy na Brno, říkám si, že příště už si určitě koupím minimálně terénní Toyotu Land Cruiser nebo větší BMW.

Jedině s takovým vozem mě totiž budou na chaotické dálnici plné zúžení kvůli opravám ostatní řidiči nervózní z časových prodlev aspoň trochu respektovat. Nebudou mě vytrubovat a nikdo mě nebude důrazně upozorňovat, abych se klidil, najížděním na zadek auta.

V normálním provozu mimo dálnici D1 mě naštěstí tyto iracionální myšlenky nepřepadají. Jenže jízda po D1 je v poslední době kvůli mnoha opravám velmi specifická. Musíte si nechat nejméně hodinovou rezervu kvůli kolonám, dopravním nehodám a dalším trápením. Statistika policie potvrzuje, že právě na rekonstruovaných místech dochází k vysokému počtu havárií (více čtěte zde).

Opravy vyvolávají vášně mezi řidiči

I my v redakci MF DNES jsme v minulých dnech o dálnici hodně diskutovali. Padaly argumenty, co se má co opravovat, když ještě není hotová nějaká alternativní trasa přes sever republiky na Moravu, a proč se má opravovat zrovna takhle? Nemalá část mých kolegů, ale i odborníků patří mezi zastánce „tvrdé linie“. Stojí si za tím, že za jakoukoli nesnáz může úřad a jediným řešením je účinnější dohled a represe ze strany policie nebo jiný systém oprav, zúžení a uzavírek.

Současné uzavírky na D1

Současné uzavírky na D1

Já věřím ministerstvu dopravy, že dálnice D1 se dostala za hranici životnosti už dávno a opravit se musí. Dokonce mu věřím i to, že systém, kdy se auta musí v opravovaných místech vměstnat do chlívečků na půlce dálnice rozdělených na čtyři pruhy, je nejlepší dosud vymyšlený. Jízda těmito „proužky“ je však skutečně obtížná. Vlastně připomíná počítačovou hru, jestli se trefím mezi autobus a mobilní zábranu. Sláva, zase se to podařilo. Jenže na rozdíl od hry jde tady občas o život, protože je to naživo.

Co tedy dělat?

Policie zvolila v zúžení omezení rychlosti na osmdesátku, což může fungovat, pokud tam jedete sami. V hustém provozu je však ta rychlost příliš vysoká. Ale na to musí každý přijít sám a přizpůsobit se. Já tam jezdím většinou šedesátkou. Předjíždět kamiony na tak úzkém prostoru je riskantní, i když mi asi budete psát, že neumím řídit. Podle mě je to bezpečné jen při nízké rychlosti předjížděného, a pokud se drží opravdu vpravo. Důležité je také udržovat velké rozestupy mezi auty, protože často musíte náhle brzdit.

Opravy D1 potrvají nejspíš do roku 2020, a skutečně nám tak nezbývá než to nějak překlepat a jezdit aspoň v tomto období na této trase ohleduplně. Vím, že je to naivní morální apel, ale tentokrát jím výjimečně skončit musím.

Jinak na D1 zemřeme, nebo přijdeme o auto.



VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...
VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 64 623 km, benzín
770 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.