Západ a východ unie spojí dálnice

  • 7
Evropská unie chce otevřít cesty na východ a propojit střední Evropu se zbytkem unie. Velký plán veřejných prací, který nyní předložila Evropská komise, proto poprvé navrhuje výstavbu železničních koridorů a dálnic po celé střední Evropě.

"Transevropské (dopravní) sítě jsou motorem a předpokladem pro ekonomický rozvoj a soudržnost Evropy," tvrdila předkladatelka návrhu, komisařka pro dopravu Loyola de Palacio.

Pokud její plán schválí i členské země EU, mohou Češi budovat s pomocí unijních peněz dálnici přes Moravu. Z týchž zdrojů budou moci aspoň částečně financovat i přestavbu železnic, které přes české území propojí jižní Německo a Rakousko s Polskem, Pobaltím i Balkánem.

Na 29 prioritních projektů, z nichž tři se týkají i Česka, chce Brusel do roku 2010 získat asi 220 miliard eur. Osmdesát miliard bude podle odhadů komise nutné nasadit už v období do roku 2006.

Navrhovaná dálniční trasa přes Česko má vycházet z Vídně. Přes Brno pak bude směřovat do Katowic a ke Gdaňsku, k moři. Unie může zaplatit i přestavbu železnice vedoucí z Norimberka přes Prahu a Brno na Vídeň, Budapešť, Brašov a Sofii.

Touto spojnicí se na železniční síť unie napojí i Řecko. Koridor z Břeclavi přes Brno má zase vést daleko na sever - jedna větev do Gdaňska, druhá přes Varšavu do estonského Tallinu.

Z těchto přístavních měst pak mají kolem celé Evropy vést "námořní dálnice", pravidelné námořní linky pro nákladní lodi. Modernizované železnice a nové dálnice tak přiblíží nejen Pobaltí a Balkán, ale - po moři - i Británii, Francii nebo Španělsko.

Tři desítky projektů byly označeny za prioritní. Ale unie chce ještě více. Celková cena přístavů, železnic, letišť a dálnic, které by měly být po celé unii dobudovány k roku 2020, se odhaduje na 600 miliard eur.

Navrhované velké veřejné práce přirovnávají někteří k americkému New Dealu. S jeho pomocí se Spojeným státům podařilo překonat velkou hospodářskou krizi v třicátých letech minulého století.

I nynější plán má unii pomoci z hospodářské recese. Jak tvrdí šéf komise Romano Prodi, uskutečnění návrhů na výstavbu komunikací povzbudí hospodářský růst v unii až o jedno procento ročně a vytvoří každý rok na 400 000 nových pracovních míst.

Dokončené projekty ušetří čas, a tedy i peníze: až osm miliard ročně. K tomu se má připojit snížení škodlivých emisí a omezení zácp a nehod na cestách. Možná už do konce roku se ukáže, jak velkou šanci na realizaci má tento ctižádostivý návrh. Už záhy se jím budou zabývat šéfové států unie, kteří musí najít prostředky na financování navržených projektů.

Zatím se předpokládá, že unie může ze svých zdrojů uhradit až třetinu hodnoty prioritních projektů. Dalším zdrojem má být soukromý kapitál - tady by se měla získat další pětina až třetina potřebných zdrojů. Unie chce investory lákat pomocí různých garancí i levných půjček. Zbytek však musí uhradit jednotlivé státy.

U Česka je železnice z Prahy do Norimberka, jakož i dálnice přes Moravu označena za přeshraniční projekt. Právě u nich je největší šance na získání peněz od Evropské unie. Na úspěchu finančních jednání záleží i to, zda se splní časové ukazatele pro výstavbu navržených cest, přístavů či letišť. Tři projekty pro Česko mají být hotovy k roku 2010.


Video