Žaluda: Nejsem homosexuál. Dušek ztratil vliv, proto si vymýšlí - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žaluda: Nejsem homosexuál. Dušek ztratil vliv, proto si vymýšlí

  19:55aktualizováno  13. března 14:14
Velkou bouři vyvolal v posledních dnech odborář Jaromír Dušek, který obvinil lidi na drahách, na ministerstvu dopravy i na Úřadu vlády z homosexuálního spiknutí. Ředitel drah Petr Žaluda to v rozhovoru pro MF DNES odmítá a navíc říká: "Dušek v roce 2008 hlasoval pro lidi z mého vedení, nic nenamítal."

Petr Žaluda. Nejsem homosexuál, ale nepřišlo mi relevantní podobné věci vyvracet | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Odborový předák Jaromír Dušek prohlásil, že České dráhy ovládá skupina homosexuálů. Co vás napadlo, když jste viděl ten článek?
Nechtěl jsem věřit vlastním očím. Zvykl jsem si na drahách na různé útoky, ale nenapadlo mě, že by mohlo přijít něco podobného.

Jak to vnímala vaše přítelkyně?
Byla překvapena, ale vzala to s humorem. Řekla mi v nadsázce, že je ráda, že nechodím za holkami.

Vy to ale, předpokládám, neberete s takovým humorem.
Nejsem homosexuál, ale nepřišlo mi relevantní podobné věci vyvracet. Spíše mi vadilo, že to zasáhlo mé okolí. Například slova o mafii a špatném managementu, který ovládá České dráhy.

Jak to zasáhlo vaše okolí?
Slova o spiknutí a mafii jsou absurdní. Ale jestli spolupráce Žaludy a ministra dopravy Slamečky zařídila dlouhodobé smlouvy s kraji a dokázala zlepšit hospodaření Českých drah, tak budiž, ať si tomu říká každý jak chce.

Snížili jsme loni náklady o miliardu, výdaje na marketing o 200 milionů a ty peníze některým lidem zřejmě chybí. Kritika přichází hlavně od těch, kteří si zde jeli svůj vlastní byznys.

Ministr Slamečka, který byl také těmi výroky dotčen, chce podat na Duška trestní oznámení a přirovnal výroky Duška k nacistické rétorice. Podáte také žalobu?
Dráhy uvažují o právních krocích, já osobně ne. Nechci klesnout na úroveň pana Duška. Považuji jeho slova za obrovský úlet.

Jaromír Dušek v roce 2008 seděl v dozorčí radě Českých drah. Takže také schvaloval nové lidi do vaše vedení, které je dnes zde?
Ano, v září a listopadu 2008 hlasoval pro moje dva nové náměstky. Díval jsem se na zápisy ve středu. Dnes kritizuje jakousi partičku, ale sám ty lidi schválil. Ptám se, proč další útoky na dráhy přišly teď?

Útoky a kritika na vás jsou ale trvalé. Vy snad vidíte nějakou změnu?
Snížili jsme loni náklady o miliardu, výdaje na marketing o 200 milionů a ty peníze, z nichž někteří lidé profitovali, jim podle všeho chybí. Jsem přesvědčený, že kritika přichází hlavně od lidí, kteří si zde jeli svůj vlastní byznys.

Odborové sdružení železničářů, které Dušek kdysi vedl, má vůči němu velké výhrady a hovoří i o finančních nesrovnalostech za Duškova vedení. Co si o tom myslíte?
Jedna z teorií říká, že útok na nás mu může posloužit jako zakrytí těchto problémů. On říká, že jsme nejhorší management široko daleko a že kdosi zpronevěřil nějaké peníze. Žádné důkazy ale nepředložil, jsou to výmysly.

Podle Duška bylo nové vedení drah sestaveno jako "spiknutí homosexuálů". Vy jste zde více jak dva roky, jak bylo vedení tedy sestaveno?
Dráhy nebyly vzor ideálně řízené firmy, takže jsem si samozřejmě přivedl nové lidi. Snad nemohl nikdo očekávat, že by to zůstalo ve staré sestavě. Například na místo náměstka přišel Michal Nebeský, kterého považuji za špičkového odborníka na finance, a dráhy byly skutečně v tragické finanční situaci. Pak přišel třeba Milan Matzenauer, uznávaný expert na nemovitosti. A další lidé z velkých firem. Pokud si někdo myslí, že sem přišli kvůli větším platům, tak je na omylu. Všichni z vedení bereme méně, než jsme měli předtím v soukromém sektoru.

Já se nestydím za svůj plat, odpovídá velikosti a práci

Buďte v případě platů konkrétnější.
Já jsem si neurčoval plat. Je stejný jaký měl můj předchůdce a podobné to bylo u mých náměstků. Na rok 2008 byl ještě starým managementem udělaný nerealistický plán, který jsme nesplnili a odměny jsme si proto nevyplatili. V minulém roce jsme si snížili základní plat o 15 procent a vzdali jsme se odměn. Většina vedení drah si tak naopak v posledních dvou letech ve svých platech pohoršila proti předchozím příjmům.

Přesto jsou na české poměry vaše platy hodně vysoké, to snad uznáte.
Jsou, ale my čekáme, jak to vlastně bude. Ministerstvo financí říká, že výšku mezd má určit ministr dopravy a nějaká komise. My s tím souhlasíme, čekáme, jak budou nastavena pravidla.

Jenže podle toho plánu by platy manažerů státních firem měly být srovnatelné s podobně velkými podniky v soukromém sektoru. To byste pak v některých případech mohli brát dokonce víc než dnes. Má proto uvažovaná změna logiku?
Není důvod, aby byli manažeři státní firmy hodnoceni jinak než lidi v privátní odpovídající společnosti. Pokud tedy chceme dosáhnout lepších výsledků. My jsme byli první, kdo platy zveřejnili, předtím jste se o mzdě šéfa drah nic oficiálně nedozvěděl. Chtěli jsme být transparentní, ale veřejnost na to stejně reagovala negativně.

To se nedivte, každý nebere 500 tisíc měsíčně jako vy a Češi jsou tradičně rovnostářští.
Já se nestydím za svůj plat, odpovídá velikosti a práci ve firmě. A teď ho mám snížený. Pokud to chce ale vláda nastavit jinak, počkáme si na podmínky. Když to má podle záměru odpovídat velkým privátním firmám, tak ten plat nebude menší.

To je jedna věc. Druhá, že České dráhy byly vždy ve ztrátě. Tak proč tak velká mzda za špatné výsledky?
Každý ví, že jsme přišli do podniku, který byl v problémech. Jenže to nebylo naší vinou! Nikdo nám nemůže vyčítat stav, ve kterém jsme dráhy převzali. A stav to byl tragický – minus pět miliard, skoro zde nebylo na výplaty. V minulém roce jsme firmu dostali do provozního zisku jedné miliardy, což bylo poprvé v historii. Celková ztráta byla jedna miliarda, protože se loni nepodařilo prodat všechny zbytné majetky. Plán na tento rok je vyrovnané hospodaření a provozní zisk dvě miliardy. To tady nikdy nebylo.

Ano, některé vlaky mají zpoždění, ale není jich moc. Ano, některé vlaky nejsou ideálně čisté. Ano, někdy se personál vlaků ještě nechová profesionálně. To, co jsme ale udělali zde uvnitř, to veřejnost nevidí. Ji zajímají jiné věci.

Není v tom jen šikovné účetnictví a finanční kličky?
Kličky tady byly před naším příchodem. My nikdy nebudeme moc vydělávat, protože zabezpečujeme veřejnou službu a na té se nedá "rejžovat". Nejsme ČEZ. Takže já považuji práci nového vedení za úspěch. A podle toho mají být posuzovány i platy.

Co tak zázračného se vám podařilo, že máte provozní zisk?
Nastala totální změna fungování, máme jiná pravidla, odlišné procesy rozhodování. Chápu, že těm, co předtím profitovali z jiného řízení podniku, se to dnes nelíbí. Kdysi se mohlo stát, že přišla falešná faktura na 20 milionů a proplatila se. To už možné není.

Proč vás tedy veřejnost i část expertů tak tvrdě kritizují a tvrdí, že se zde krade ve velkém dál?
Protože veřejnost nezná podrobnosti. Je fenoménem všech drah obecně, kromě Švýcarska, že jsou kritizovány. Vlaky mají lidé rádi, hodně je používají, ale přesto jsou České dráhy neustále pod palbou kritiky. Ano, některé vlaky mají zpoždění, ale není jich moc. Ano, některé vlaky nejsou ideálně čisté. Ano, někdy se personál vlaků ještě nechová profesionálně. To, co jsme ale udělali zde uvnitř, to veřejnost nevidí. Ji zajímají jiné věci.

Co tím konkrétně myslíte?
V minulosti nám kraje neplatily jako dnes. Dohodli jsme se s nimi i s ministerstvem dopravy na desetiletých smlouvách. Nikdy předtím to tak nebylo. To nám umožní investovat a postupně modernizovat a kupovat nové vlaky. Veřejnost se konečně dočká. Uvidí to, po čem dlouho volá. Konečně nám také banky půjčí peníze bez státních záruk. Loni jsme zvedli tržby a snížili náklady.

Veřejnost si však pořád stěžuje a někdy i oprávněně.
Denně vypravíme 4 000 vlaků, z nich je skutečně kolem tří procent těch, které nevyhovují normám. To je kolem 120 vlaků. Je to hodně. Pak nás za to někdy veřejnost oprávněně kritizuje. Ale modernizace byla zanedbávána celá desetiletí, nejde to změnit tak rychle.

Výroky odboráře Duška zazněly na pozadí probíhající diskuse o zaměstnaneckých výhodách. Dráhy jsou jedním z největších zaměstnavatelů v zemi. Jak placení těch výhod zatěžuje hospodaření firmy?
Našich 28 000 zaměstnanců má standardní benefity. Pojištění, stravenky. Vychází to z kolektivní smlouvy. Odlišují nás režijky na jízdu vlakem. Vychází to z historie. Někdo to kritizuje, ale já považuji za normální, že železničář ji má, vždyť mnoho z nich dojíždí do práce vlakem. Těžko se však vyčísluje hodnota jedné té karty.

Kdyby se benefity danily, tak by se vám zvýšily například právě kvůli režijkám náklady, ne?
Ano. Kdyby to postihlo všechny naše lidi, tak by šly náklady do stamilionů jak bychom to pak měli řešit? Museli bychom například část nákladů přenést na zaměstnance a řešit právě cenu jedné režijky. Bylo by to hodně komplikované.

Takže vám vlastně vyhovuje řešení, které protlačují odbory a levice, že to zůstane tak, jak to je?
To je hodně citlivá otázka. Jako ředitel Českých drah říkám, že je to pro nás v pořádku tak, jak to schválila Sněmovna. Jako občan si myslím, že se má více diskutovat o benefitech. Ale je běžné, že zaměstnanec Škodovky bude mít slevu na auto, že číšník si dá za jinou cenu oběd v restauraci, kde pracuje. Naše režijky beru jako součást celkového odměňování.

Auto s masážní sedačkou jsem si neobjednal já

Zvykne si člověk lehce na různé výhody, které v práci dostává?
Samozřejmě. Každý. A všude.

Ptám se kvůli vašim benefitům. Ty nebudou malé. Jsou také velmi kritizovány. Co přesně máte?
Jsou standardní a odpovídají pozici, kterou zastávám.

Hmm... to jste mi moc neřekl. Chci konkrétnější odpověď.
Každý z úzkého vedení měl předtím nárok na dvě služební auta. Považoval jsem to za nesmyslné, tak jsme to hned zrušili. Zrušili jsme příspěvek, který se týkal zdraví. A příspěvek na pojištění odpovídá platům. Nic nestandardního nemám.

Auto s masážní sedačkou je podle vás standard?
To auto bylo objednáno před mým nástupem. Buď to někdo udělal, že mi chtěl někam vlézt, nebo to byla na mě nastražená past. Ten, který to objednal, už tady nepracuje.

petr žaluda

Tak kdopak tady má zelenou? - Petr Žaluda - generální ředitel Českých drah

* 44 let
* Narozený v Brně.
* Vystudoval Vysoké učení technické v Brně (1984–1989).

* V letech 1996 až 2002 pracoval v penzijním fondu Winterthur, pak až do roku 2007 jako šéf Credit Suisse Life & Pensions pro Českou a Slovenskou republiku. Poté vedl téměř rok pojišťovnu AXA. Generálním ředitelem a předsedou představenstva Českých drah je od 1. února 2008.

* Jako koníčky udává především sport a četbu.

Nejenom Jaromír Dušek, ale i jiní lidé hovoří o tom, že dráhy ovládá klientelismus, že se zde odehrávají podivná výběrová řízení nebo že se naopak vůbec někdy neodehrávají. Máte nějaké mechanismy, jak tomu zabránit?
Chceme mít u výběrových řízení vždy nezávislého odborníka, který nebude z drah. Pokud bývají zakázky ovlivněny, tak většinou už při vypisování podmínek, tam se to musí ohlídat. U každé zakázky bude navíc jiný odborník.

Není to málo? Proč k tomu nepozvete třeba nezávislé nevládní organizace, ať to ohlídají?
Ale my je zveme! Spolupracujeme s Transparency International. Pokud to chtějí kontrolovat, zveme je. Jenže já nepovažuji systém výběrových řízení za šťastný. Pokud budu chtít někomu zakázku dát, tak výběrové řízení mi to ospravedlní. V soukromé firmě jsem si partnery "vydusil" při jednání a dosáhl co nejlepších podmínek. To tady nejde.

Řekněte mi nějaký příklad.
Dvakrát jsme vypisovali výběrové řízení na 100 vagonů, až jsme to museli odpískat. Jednou se nikdo nepřihlásil a podruhé byla cena o 100 procent vyšší, než jsme požadovali. Ztratil jsem tím zbytečně rok a půl. Přitom jen v letošním roce chceme dát do investic přes pět miliard a doufám, že v příštím to bude ještě víc. Zejména chceme obnovit vozový park. V nejbližších týdnech se vypíší soutěže na rekonstrukce vagonů na dálkovou dopravu, také na vlaky pro regionální dopravu. Zakázky musí být v pořádku.

Blíží se volby, jste státní firma, kterou protečou miliardy. Nebojíte se, že nová vláda vás vyhodí a obsadí si to zde svými lidmi?
To nevím. K práci patří i to, že vás někdo může vyměnit. Najali mě jako manažera, a pokud to bude někdo hodnotit podle toho, co jsme zde udělali, tak nemám o své místo obavu. Máme vize až do roku 2012, kdy by výsledky měly být viditelné i pro veřejnost, jak už jsem o tom hovořil před chvilkou. Pokud se zde budou střídat ředitelé každý rok, jak tomu bylo předtím, tak na drahách zavládne jen chaos.

Rozstřel: Jiří Hynek - Include | (2:37) | video: iDNES.tv

Krejčíře po návratu do ČR hned propustí, míní Hynek

Nejčtenější

Zemřela Anna Julie Slováčková, vedla dlouhý boj s rakovinou

Po dlouhé nemoci zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková. Dceři herečky a zpěvačky Dagmar Patrasové a hudebníka Felixe Slováčka bylo 29 let. Od roku 2019 se opakovaně léčila s rakovinou. O svém...

Dvojník Putina se vymkl kontrole. Odstranili toho pravého, spekulují jestřábi

Tiskové oddělení Kremlu musí odpovídat na nezvyklé otázky. V ruské nacionalistické elitě se množí spekulace o incidentu kolem jednoho z dvojníků prezidenta Vladimira Putina. Podle několika zdrojů z...

Porodila, pak šla brutálně vraždit. Kvůli fetu. Ženu tehdy dostalo 1. oddělení

Premium

Další díl seriálu Případy 1. oddělení připomněl kauzu Martiny Moláčkové, která pro pár tisíc zabila zlatnici. Zabíjela pár dní po porodu a dodnes má své příznivce, kteří věří v její nevinu.

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Zemřel herec Val Kilmer, zářil ve filmech Top Gun, The Doors nebo Batman navždy

Ve věku 65 let zemřel americký herec Val Kilmer. Zářil ve filmech Top Gun, The Doors nebo Batman navždy. Rodák z Kalifornie si držel pověst hollywoodského drsňáka, které na plátně skvěle ztvárňoval.

Trump hrozí Číně cly 50 procent. EU chce prodat energie, vadí mu, že málo nakupuje

Spojené státy uvalí na dovoz z Číny dodatečné clo ve výši 50 procent, pokud Peking nezruší odvetná opatření vůči americkým clům, sdělil americký prezident Donald Trump. USA s Čínou přeruší rozhovory...

7. dubna 2025  17:45,  aktualizováno  22:54

Jednáme s Íránem o jaderném programu. Bez dohody budou litovat, řekl Trump

Spojené zahájily přímá jednání s Íránem o jeho jaderném programu, překvapivě oznámil americký prezident Donald Trump. Rozhovory podle něj budou pokračovat v sobotu, kdy se má na toto téma konat...

7. dubna 2025  22:39

Celní válka neprospívá nikomu, říká Pavel. Nátlak USA podle něj není správný

Celní válka neprospívá nikomu, je přesvědčen český prezident Petr Pavel. Je mu líto, že Spojené státy v otázce cel volí nátlakový přístup, když stačilo jednat. Pokud bylo cílem ukázat, že síla si...

7. dubna 2025  19:52,  aktualizováno  21:31

Jedničkou Hřib, dvojkou Richterová. Piráti zvolili část pražské kandidátky

Pražskou jedničkou Pirátů do podzimních sněmovních voleb bude předseda strany Zdeněk Hřib, dvojkou poslankyně Olga Richterová. V pondělí je vybralo krajské fórum, sdělil mluvčí pražské organizace...

7. dubna 2025  21:24

Bojujeme u Kurska a Belgorodu kvůli ochraně hranic, řekl poprvé jasně Zelenskyj

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v pondělí poprvé jednoznačně potvrdil, že ukrajinské jednotky bojují v Kurské a Belgorodské oblasti na západě Ruska, aby chránily obce v ukrajinském...

7. dubna 2025  21:10

Bolest nás trhá na kusy. Kryvyj Rih pohřbívá děti zabité při ruském útoku

Hněv a pobouření v pondělí ovládly ukrajinské město Kryvyj Rih, kde se konaly pohřby některých z dvou desítek obětí, včetně devíti dětí, které o pátečním večeru zabila ruská raketa. Děti si v té době...

7. dubna 2025  20:06

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Republikáni tuší masakr. Ve straně kvůli Trumpovým clům roste nervozita

Premium

Volby do Kongresu jsou sice ještě daleko, ale v řadách republikánských zákonodárců potichu probublává znepokojení nad dopady ekonomické politiky Donalda Trumpa. Pokud celní tornádo Američanům vymete...

7. dubna 2025

Okleštěk schytává kritiku za jízdu bez pásu. Zavazoval jsem si tkaničku, brání se

Hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk (ANO) čelí kritice za to, že jel v autě bez bezpečnostního pásu. V rámci pořadu Řekni to hejtmanovi! se natočil za jízdy na zadním sedadle automobilu....

7. dubna 2025  19:55

Vlak najel v Nymburku do kamení v kolejišti, hasiči evakuovali stovku lidí

V Nymburku najel odpoledne vlak do kamení v kolejišti na železničním přejezdu. Provoz byl kvůli nehodě zhruba 2,5 hodiny omezený, hasiči evakuovali asi stovku cestujících. Událost se vyšetřuje,...

7. dubna 2025  18:12,  aktualizováno  19:30

Akciové trhy reagují na Trumpova cla. Prudce se propadly v Asii i v Evropě

Evropské akcie v pondělí pokračovaly v poklesu v reakci na rozsáhlá cla na dovoz do Spojených států, jež minulý týden oznámil americký prezident Donald Trump. Panevropský akciový index STOXX Europe...

7. dubna 2025  9:24,  aktualizováno  19:27

Bomby v Kremlu, ponorka Sevastopol a CIA. Nový Mission: Impossible je za rohem

Nový trailer k osmému dílu akční série, nesoucí dovětek Poslední zúčtování, slibuje dechberoucí kaskadérské kousky Toma Cruise, nevídanou zápletku a možná i konec celé ságy. Diváci uvidí hlavního...

7. dubna 2025  18:15

Fridrichové odepřeli přístup do Sněmovny. Případ nechá prověřit Pekarová Adamová

Novinářka Nora Fridrichová přišla o akreditaci pro vstup do Poslanecké sněmovny ČR. Oznámení jí přišlo z nepodepsaného parlamentního e-mailu, uvedla bývalá reportérka České televize na síti X....

7. dubna 2025  18:02