Ředitelka pražské Základní školy Mohylová Martina Štychová tvrdí, že pohled na hodnocení se pomalu posouvá. Škola v páté městské části druhým rokem hodnotí žáky prvního a druhého ročníku slovně, od třetí třídy děti dostávají známky.
"Jsme škola, která má pouze třídy prvního stupně, do druhého děti odcházejí do jiných škol, kde převládá známkování," zdůvodnila přechod na známky Štychová.
Hodnocení za první pololetí si dnes vyzvedlo téměř jeden a půl milionu studentů.
Psychologové každoročně upozorňují na to, že rodiče by neměli být známkami svých dětí překvapeni. O výsledcích by se totiž měli informovat v období celého školního roku a tím předejít nemilým překvapením v pololetí i na konci školního roku.
Školská reforma má za sebou první půl rok
Skupinka šesťáků ve třídě živě diskutuje. Jeden ze studentů to pečlivě zapisuje, ostatní sedí nad knihami a listují v nich. Pak si skupinka sedne k počítači a začne sepisovat, co v knihách vyčetla. Sepsaný článek odesílají učiteli e-mailem.
Tak vypadá jedna z hodin dějepisu na pražské Základní škole Dolákova v Bohnicích.
Stejně jako na ostatních školách i zde od letošního školního roku vyučují nově v prvních a šestých třídách. Nakazuje jim to školský zákon, podle kterého si musí učitelé vymýšlet učební plány sami. Odzvonit tak má úmornému biflování vzorečků a právě probrané látky.
Novou školu si děti vesměs pochvalují. "Baví mě, že teď se nám hodiny propojují. To, co probíráme v matice, se pak učíme i ve fyzice. Hodiny rychle utíkají," řekl dvanáctiletý Radek ze Základní školy Dolákova.
Podobně vypadá výuka i v první třídě na Základní škole Na Balabence v pražském Karlíně. "Máme už od první třídy angličtinu. Když máme třeba matematiku a počítáme do sedmi, říkají mi děti čísla i anglicky," popsala Mária Sedláčková.
Už od února chystá Česká školní inspekce na školách kontroly, zda všichni podle vlastních plánů skutečně učí. Základními školami však reforma nekončí. Od září 2009 by měli podle nových pravidel začít vyučovat i na středních školách.