Česko sice nemá flotilu obchodních lodí, registruje nicméně asi čtyři stovky námořních jachet. Právě pasáže o nich jsou důležité. "Úprava směrnic se často překrývá se závazky, které České republice plynou z mezinárodního práva," uvádí ministerstvo dopravy.
Hlavní změny
|
Zákon totiž dosud příliš nerozváděl postup schvalování technické způsobilosti lodí a jachet k námořní plavbě ani postupy pro případné vyšetřování námořních nehod.
Jako poměrně zbytečná pasáž v dosavadní právní úpravě, platné od roku 2000, se ukázala část o rekreačních jachtách. Na podnět Asociace prodejců lodí ze zákona zmizí úplně (za deset let se v rejstříku objevily tři, napříště budou vedené jako námořní).
"Neprovedením transpozice uvedených směrnic by znamenalo nesplnění závazků plynoucích z členství v Evropské unii, což by ve svém důsledku vedlo k uvalení finančních sankcí na Českou republiku," vysvětluje ministerstvo dopravy úředním jazykem důvodové zprávy. Novelu ve středu projedná vláda. Výši sankcí nelze nyní říci, tvořila by je zřejmě jednorázová i paušální složka.
Definice jachetJak námořní, tak rekreační jachty jsou definované jako plavidla o délce 2,5 až 24 metrů, s plachtami, motorem nebo obojím. Námořní jachta je ale určená k plavbě pro cizí potřeby za účelem zisku, zatímco rekreační jachtu zákon vymezil pro sportovní nebo rekreační účely pro vlastní potřeby. Technické vymezení a požadavky na rekreační jachty jsou shodné s požadavky na jachty námořní. |
Změny také přidávají díl byrokracie. Provozovatelé či kapitáni lodí nově budou muset v elektronické podobě přístavním orgánům hlásit, že mají na palubě nebezpečný náklad nebo znečišťující látky.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že jemu úředničiny nepřibude. "Nepřináší to zvýšené administrativní, personální ani finanční náklady oproti současnému stavu. Dochází sice k přesnějšímu vymezení pravomocí, působnosti a postupu úřadu, nejedná se ovšem o úpravu nových oblastí (...) Jedná se o činnosti, které již nyní vykonávány jsou nebo by vykonávány byly, pokud by byla v námořním rejstříku zapsána pod vlajku České republiky námořní obchodní loď," tvrdí úřad.
O rekreační jachty není zájem
Zákon se už také nebude zabývat rekreačními jachtami, evidovat takovou loď nyní bude možné ve třídě "námořní jachta" (rozdíly viz rámeček vlevo).
"Právní režim rekreačních jachet je v některých ohledech ve srovnání s režimem námořních jachet zvýhodněn například výhodnějšími poplatky při evidenci a provozování, výhody nicméně převažují omezení použití jachty, a tak majitelé své jachty raději registrují jako námořní," stojí v důvodové zprávě změny. Námořní jachty bude možné použít i pro rekreační účely.
Zákon by v Česku měl začít platit začátkem roku 2012.