Chodci budou mít přednost na přechodech, řidiči nebudou smět telefonovat za jízdy bez použití hlasitého odposlechu telefonu a děti do 12 let i osoby menší než 150 centimetrů budou muset v autech cestovat v autosedačkách. Kromě toho se musí řidiči připravit na další novinky, jako je například povinné svícení i ve dne po celý rok.
"Výměnou" za to poslanci povolili řidičům například používání antiradarů, ovšem pouze v případě, že nebudou rušit policejní radary.
Navíc se řidiči nebudou muset policistům při silničních kontrolách prokazovat i občanským průkazem jako dosud - bude jim stačit jen řidičské oprávnění.
Nejkontroverznější návrh na zrušení maximální stotřicetikilometrové rychlosti na dálnicích, o němž vedli poslanci už několik měsíců velmi ostré polemiky, se nakonec do návrhu zákona vůbec nedostal. Při hlasování jej podpořilo jen 57 zákonodárců, zatímco proti jich hlasovalo 125. Nejvíc zastánců mělo zrušení omezení rychlosti mezi poslanci ODS - ruku pro jich zvedlo 33, tedy více než polovina, a v klubu komunistů, z nichž deset hlasovalo pro.
Podobně jako zrušení dálničního limitu neprošel ani návrh zvýšit maximální rychlost v obcích v noci z padesáti na sedmdesát kilometrů za hodinu.
Poslanci tak vyslyšeli slova ministra vnitra Stanislava Grosse, který se je snažil před hlasováním přesvědčit citacemi z evropských dopravních statistik: "Jakékoliv zvýšení rychlostního limitu zvyšuje počet nehod i závažnost jejich následků." Jeho kolega, ministr dopravy Jaromír Schling, který zákon do parlamentu předkládal, byl ještě o něco emocionálnější. "Dotýkáme se tady životů našich občanů," apeloval na poslance.
Mrtví na silnicích v roce 1998 | ||
stát |
počet mrtvých na milion obyvatel |
počet mrtvých na sto tisíc aut |
Švédsko | 61 | 15 |
Británie | 63 | 16 |
Nizozemsko | 68 | 18 |
Norsko | 80 | 21 |
Švýcarsko | 84 | 18 |
Japonsko | 85 | 22 |
Finsko | 85 | 23 |
Dánsko | 92 | 27 |
Německo | 95 | 19 |
Turecko | 99 | 130 |
Kanada | 101 | 23 |
Itálie | 117 | 22 |
Rakousko | 119 | 25 |
Irsko | 128 | 42 |
Česko | 132 | 38 |
Belgie | 134 | 30 |
Maďarsko | 135 | 61 |
Španělsko | 142 | 37 |
Francie | 151 | 36 |
USA | 155 | 34 |
Polsko | 183 | 83 |
Řecko | 209 | 88 |
Pramen: Autoklub, Policejní prezidium, IRTAD OECD |
Ani návrh, podle kterého by mohli řidiči usednout za volant s 0,3 promile alkoholu v krvi, neprošel, za což poslance pochválil ministr vnitra Gross. "Jsem rád, že ve sněmovně zvítězil rozum nad poněkud neodpovědnými návrhy," prohlásil.
Pokud však řidič alkohol před jízdou požije, musí jej policie poslat na lékařský odběr krve. Dosud si může řidič mezi dechovou zkoušku a odběrem krve vybrat.
Pod stolem skončil i návrh, podle kterého by se na řízení mopedů s maximální rychlostí 45 kilometrů za hodinu nevztahovala podmínka vlastnit řidičský průkaz.
Novela se dotkne i cyklistů. Podle schválené předlohy budou muset cyklisté jezdit na vozovkách první třídy povinně s přilbou.
O tom, zda zákon nakonec sněmovnou projde v podobě, kterou mu ve středu dali poslanci, se rozhodne dnes po poledni. Celé středeční hlasování totiž provázely zmatky. Jednotliví poslanci a výbory sněmovny totiž předložili více než dvě stě pozměňovacích návrhů, které často spočívaly ve změně jediného slovíčka. Jejich schvalování zabralo téměř dvě hodiny a sami poslanci po něm přiznávali, že měli problém se vyznat v tom, pro co vlastně zvedají ruce.
Proto těsně před hlasováním o celém zákonu vystoupil poslanec Marek Benda z ODS a požádal o odložení konečného rozhodnutí na dnešek, aby si sněmovna "mohla udělat jasno" v tom, jaký zákon vlastně schvaluje.
Dnes už ale poslanci nemohou v zákonu udělat prakticky žádné zásadní změny. Podle jednacího řádu totiž nemohou revokovat hlasování o těch návrzích, které již odmítli. "Znamená to, že například paragraf o zrušení maximální rychlosti na dálnicích už do zákona vrátit nemůžeme," potvrdil poslanec Jan Vidím (ODS).
V úvahu tedy přicházejí jen dvě varianty: buď poslanci zákon přijmou (byť s kosmetickými úpravami), nebo jej úplně zamítnou.
Druhá možnost je ale téměř vyloučená, protože podle názoru většiny poslanců je nový zákon o provozu na pozemních komunikacích potřebný. "Myslím, že návrh zákona projde. To, že se hlasování odložilo, je jen určitá opatrnost," tvrdí poslanec Unie svobody Pavel Němec.
Pokud zákon začne platit, bude podle sekretáře pro bezpečnost silničního provozu Autoklubu České republiky Václava Špičky nějaký čas trvat, než si na něj lidé zvyknou. "Zpočátku problémy asi budou, než se to zažije, je třeba spoléhat na to, že dopravní policie zvýší dozor na přechodech a že bude hlídat řidiče i chodce," řekl Špička.
Silniční zákon: shrnutí velkých změn |
CHODEC MÁ PŘEDNOST Řidiči budou podle zákona muset dát přednost chodcům na přechodu. K přechodu se budou muset řidiči přibližovat jen pomalu. Neplatí to na světelné křižovatce. |
DĚTI DO SEDAČEK Po vzoru mnoha západoevropských zemí se zavádí další novinka. Děti do 150 centimetrů výšky budou smět sedět v autě jen ve speciální autosedačce. Tu bude možné použít i na předním sedadle, pokud tam nebude airbag, anebo bude možné jeho funkci zablokovat (airbag je konstruován pro dospělého člověka a dítě může i zabít). |
SVÍTIT I VE DNE Podobně jako ve Slovinsku či některých skandinávských zemích budou muset řidiči hned po usednutí do vozu zapnout světla. Nejen v noci nebo za mlhy, ale vždy. Podle dopravních odborníků by to mohlo snížit počet nehod. Když před několika lety začaly i přes den svítit tramvaje, jejich nehod hodně ubylo. |
ŽÁDNÉ TELEFONY Řidiči s mobilním telefonem u ucha by se měli stát minulostí. Pokud nebudou mít v autě nainstalován hlasitý odposlech telefonu - takzvané hands-free - a policie je přistihne při telefonování, čeká je pokuta. |
PRŮKAZ ZABAVÍ ÚŘAD Policista nebude už moci řidiči na místě vzít řidičský průkaz. O jeho odebrání bude rozhodovat okresní úřad. |
NA HLAVU PŘILBU Zákon nejspíš zvýší tržby obchodům s cyklopotřebami: na silnici první třídy nebude nikdo smět vjet na kole bez cyklistické přilby. S přilbou budou muset jezdit i řidiči malých motocyklů a mopedů. |
V NEBEZPEČÍ BLIKAT Spíše "dobrovolné a gentlemanské" je další ustanovení zákona. Na hrozící nebezpečí, například stojící kolonu aut, budou řidiči upozorňovat ostatní zapnutím všech blikačů. |
POMALÍ PRYČ Z DÁLNIC Na dálnici budou smět jezdit jen vozy, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 kilometrů za hodinu. Dosud platila hranice 50 kilometrů. |
STAČÍ DOKLAD O RUČENÍ Řidiči s sebou nebudou muset vozit potvrzení o zaplacení povinného ručení, ale bude jim stačit doklad o jeho uzavření. Nebude také nutné prokazovat se policistům občanským průkazem a bude stačit jen řidičský průkaz. |