Bublanův řidič jel 170 km/h. Prý kvůli ministrově bezpečnosti. | foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Zákon dovoluje řidičům politiků porušovat pravidla

  • 694
Prosviští-li kolem vás policejní řidič s politikem, smiřte se s tím, že při jakékoliv následné stížnosti nemáte šanci. Příklady z poslední doby jasně ukazují, že policisté mají vždy možnost se jakékoliv kritice či trestu vyhnout.

Jak je to možné? Stačí, když prohlásí, že museli jet rychle kvůli bezpečnosti.

Přesně tento důvod uvedl ředitel ochranné služby ministerstva vnitra Lubomír Kvíčala, když vysvětloval nedělní jízdu vládní limuzíny s ministrem vnitra Františkem Bublanem. - více zde

"Nově jsme zjistili, že řidič jel rychleji kvůli bezpečnosti pana ministra. Nebylo to proto, že by museli spěchat," sdělil Kvíčala.

Do středy totiž existovala verze, podle které řidič musel s Bublanem spěchat z jeho domova v jihomoravské Veverské Bítýšce, aby ministr stihl odlet z Prahy na důležité mezinárodní jednání.

Jenže pak se ukázalo, že spěch nebyl vůbec důležitý - vládní limuzína dorazila do Prahy v neděli ve čtyři odpoledne a letadlo letělo až o dvě hodiny později.

Jestli auto muselo jet kvůli bezpečnosti ministra opravdu tak rychle, to už nikdo nikdy objektivně nezjistí. Bublan i Kvíčala shodně prohlašují: "Řidič rychlou jízdou žádný zákon neporušil."

Rychle, bez majáčku i bez pásů
Podobně - tedy bezpečností převážených osob - Kvíčala hájil i dalšího svého podřízeného, který jel podle informací MF DNES po dálnici velmi rychle se zapnutým majáčkem, ale nakonec zastavil na odpočivadle a šel v poklidu do restaurace.

"Převážel zahraniční diplomaty, u kterých jsme prováděli vzhledem k událostem na Blízkém východě zvýšená bezpečnostní opatření. Zastávka na odpočívadle byla plánovaná a není na ní nic neobvyklého," uvedl Kvíčala.

V České republice tak existují zákony, které řadě policejních řidičů dovolují takřka cokoliv. Například? Policejní ochranka nemusí dodržovat stanovenou rychlost, a to ani v případě, že má vypnutý majáček, nemusí se poutat bezpečnostními pásy, může za jízdy telefonovat.

Taková benevolentní pravidla mají mimo jiné řidiči, kteří vozí premiéra, šéfy obou parlamentních komor a ministry vnitra, zahraničí i obrany.

Není vyloučeno, že se tato praxe změní. Například předseda Strany zelených Martin Bursík i předseda KDU-ČSL říkají, že takové pravomoci policistů se jim nelíbí.

"Takové výhody jsou zcela nesmyslné," tvrdí Bursík. "Auta s politiky by měla mít výjimku ze zákona jen v mimořádných případech, například při bezpečnostním ohrožení státu. A to by se mělo týkat jen premiéra a ministrů vnitra a obrany, u jiných k tomu nejsou vůbec žádné důvody," prohlašuje Bursík.

"Když jsem byl v minulosti ministrem, hned první den jsem řekl řidičům, aby majáček dali do kufru," dodává.

Podobně mluví také Kalousek. "Celá řada lidí, jejichž práce není o nic méně důležitá než práce vládních politiků, se bez majáčku obejde," míní šéf KDU-ČSL.

Problémy s rychle jedoucími policisty a politiky mají také v zahraničí. Například bývalý slovenský ministr hospodářství Pavol Rusko překročil na dálnici v Rakousku limit o 100 kilometrů v hodině a policistům se jej podařilo zastavit až po osmi kilometrech.

A ve Francii ministr vnitra Nicolas Sarkozy překračoval rychlost, jel na červenou a ještě v protisměru.

Co všechno mohou řidiči politiků

Řidiče politiků lze rozdělit do dvou kategorií:
1. Premiér, předsedové obou parlamentních komor a ministři zahraničí, vnitra a obrany mají řidiče-policisty z ochranné služby ministerstva vnitra. Tito policisté mají proti běžným řidičům velké výjimky. Například mohou jezdit tak rychle, jak chtějí, a to i bez použití majáčku. Kromě toho nemusí být připoutáni, mohou za jízdy telefonovat, a dokonce mohou zastavovat jiná vozidla.
2. Ostatní členové vlády mají řidiče-civilisty. Tito řidiči musí jezdit stejně jako ostatní lidé - pokud tedy nemají puštěný maják. Pokud ho pustí, mohou jezdit rychleji, nemusí respektovat červenou a mohou vjet do jednosměrky.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video