Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zákon dovoluje řidičům politiků porušovat pravidla

  1:00aktualizováno  1:00
Prosviští-li kolem vás policejní řidič s politikem, smiřte se s tím, že při jakékoliv následné stížnosti nemáte šanci. Příklady z poslední doby jasně ukazují, že policisté mají vždy možnost se jakékoliv kritice či trestu vyhnout.
Bublanův řidič jel 170 km/h. Prý kvůli ministrově bezpečnosti.

Bublanův řidič jel 170 km/h. Prý kvůli ministrově bezpečnosti. | foto: Michal KrumphanzlČTK

Jak je to možné? Stačí, když prohlásí, že museli jet rychle kvůli bezpečnosti.

Přesně tento důvod uvedl ředitel ochranné služby ministerstva vnitra Lubomír Kvíčala, když vysvětloval nedělní jízdu vládní limuzíny s ministrem vnitra Františkem Bublanem. - více zde

"Nově jsme zjistili, že řidič jel rychleji kvůli bezpečnosti pana ministra. Nebylo to proto, že by museli spěchat," sdělil Kvíčala.

Do středy totiž existovala verze, podle které řidič musel s Bublanem spěchat z jeho domova v jihomoravské Veverské Bítýšce, aby ministr stihl odlet z Prahy na důležité mezinárodní jednání.

Jenže pak se ukázalo, že spěch nebyl vůbec důležitý - vládní limuzína dorazila do Prahy v neděli ve čtyři odpoledne a letadlo letělo až o dvě hodiny později.

Jestli auto muselo jet kvůli bezpečnosti ministra opravdu tak rychle, to už nikdo nikdy objektivně nezjistí. Bublan i Kvíčala shodně prohlašují: "Řidič rychlou jízdou žádný zákon neporušil."

Rychle, bez majáčku i bez pásů
Podobně - tedy bezpečností převážených osob - Kvíčala hájil i dalšího svého podřízeného, který jel podle informací MF DNES po dálnici velmi rychle se zapnutým majáčkem, ale nakonec zastavil na odpočivadle a šel v poklidu do restaurace.

"Převážel zahraniční diplomaty, u kterých jsme prováděli vzhledem k událostem na Blízkém východě zvýšená bezpečnostní opatření. Zastávka na odpočívadle byla plánovaná a není na ní nic neobvyklého," uvedl Kvíčala.

V České republice tak existují zákony, které řadě policejních řidičů dovolují takřka cokoliv. Například? Policejní ochranka nemusí dodržovat stanovenou rychlost, a to ani v případě, že má vypnutý majáček, nemusí se poutat bezpečnostními pásy, může za jízdy telefonovat.

Taková benevolentní pravidla mají mimo jiné řidiči, kteří vozí premiéra, šéfy obou parlamentních komor a ministry vnitra, zahraničí i obrany.

Není vyloučeno, že se tato praxe změní. Například předseda Strany zelených Martin Bursík i předseda KDU-ČSL říkají, že takové pravomoci policistů se jim nelíbí.

"Takové výhody jsou zcela nesmyslné," tvrdí Bursík. "Auta s politiky by měla mít výjimku ze zákona jen v mimořádných případech, například při bezpečnostním ohrožení státu. A to by se mělo týkat jen premiéra a ministrů vnitra a obrany, u jiných k tomu nejsou vůbec žádné důvody," prohlašuje Bursík.

"Když jsem byl v minulosti ministrem, hned první den jsem řekl řidičům, aby majáček dali do kufru," dodává.

Podobně mluví také Kalousek. "Celá řada lidí, jejichž práce není o nic méně důležitá než práce vládních politiků, se bez majáčku obejde," míní šéf KDU-ČSL.

Problémy s rychle jedoucími policisty a politiky mají také v zahraničí. Například bývalý slovenský ministr hospodářství Pavol Rusko překročil na dálnici v Rakousku limit o 100 kilometrů v hodině a policistům se jej podařilo zastavit až po osmi kilometrech.

A ve Francii ministr vnitra Nicolas Sarkozy překračoval rychlost, jel na červenou a ještě v protisměru.

Co všechno mohou řidiči politiků

Řidiče politiků lze rozdělit do dvou kategorií:
1. Premiér, předsedové obou parlamentních komor a ministři zahraničí, vnitra a obrany mají řidiče-policisty z ochranné služby ministerstva vnitra. Tito policisté mají proti běžným řidičům velké výjimky. Například mohou jezdit tak rychle, jak chtějí, a to i bez použití majáčku. Kromě toho nemusí být připoutáni, mohou za jízdy telefonovat, a dokonce mohou zastavovat jiná vozidla.
2. Ostatní členové vlády mají řidiče-civilisty. Tito řidiči musí jezdit stejně jako ostatní lidé - pokud tedy nemají puštěný maják. Pokud ho pustí, mohou jezdit rychleji, nemusí respektovat červenou a mohou vjet do jednosměrky.
Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lidé před Pražským hradem protestovali proti Zemanovi a Babišovi. (17. října...
Česko není Zeman, nechceme za premiéra agenta, protestovali lidé u Hradu

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem Pánové, končíme!, která se v úterý večer...  celý článek

Iniciativa Pestrá strava bez chemie učí školáky, jak si připravit zdravou...
Přibývá obézních dětí. Kopírují stravovací návyky rodičů, varují odborníci

Každé čtvrté dítě má nadváhu, každé sedmé je obézní a každé čtvrté dítě ze sta je dokonce extrémně obézní. Za tuto nepříznivou statistiku může špatný životní...  celý článek

Nová kniha vychází z cyklu iDNES.cz 100 pohledů na Česko.
Portál iDNES.cz má první publikaci. Projekt 100 pohledů vychází knižně

Server iDNES.cz má první knihu. Vznikla z unikátního projektu 100 pohledů na Česko, který si během dvou let, kdy je publikován na stránkách iDNES.cz, našel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.