Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Základna v Čáslavi otevřela brány. Letci se předvedli na nebi

  8:31aktualizováno  16:59
Čáslavská základna otevřela své brány pro veřejnost. Tradiční Den otevřených dveří přinesl velkolepé představení na zemi a hlavně ve vzduchu. Kromě domácích letců na gripenech a bitevnících L-159 se představily také zahraniční vzdušné síly.

Celodenní program vyvrcholil precizním vystoupením švýcarské armádní letky Patrouille Suisse na nadzvukových strojích F-5. Ta měla v České republice exkluzivní premiéru.

Fotografie

JAS-39 Gripen českých vzdušných sil pilotu Ivo Kardoš z elitní 211. tygří letky
Generál Emil Boček na Dni otevřených dveří na letecké základně v Čáslavi
Belgická F-16 na DNi otevřených dveří v Čáslavi
Den otevřených dveří v Čáslavi

Čtveřice pilotů předvedla naprosto bezchybnou ukázku „slétanosti“ přesně v duchu hesla o švýcarských hodinkách. Skupina své vystoupení završila v samotném závěru efektním rozlétnutím s vystřelováním klamných cílů.

Brány základny se otevřely už v 8 hodin ráno. Akce, která se na letišti koná jednou za dva roky, je zaměřena na prezentaci nejen čáslavské základny a vojenské techniky, která se představila na zemi i ve vzduchu, ale také dalších armádních útvarů.

„Je to ideální příležitost pro veřejnost, aby lidé viděli, na co jsou vynakládány prostředky z jejich daní,“ konstatoval ministr obrany Martin Stropnický.

Připomněl, že čáslavská základna díky své ideální poloze prakticky uprostřed země hraje strategickou úlohu v ochraně vzdušného prostoru České republiky i spojenců v rámci NATO.

Čáslavská základna

Historie čáslavské letecké základny sahá do poloviny minulého století. Výstavba letiště začala v roce 1952, v listopadu 1954 už byla zkolaudována vzletová a přistávací dráha a uznána jako provozuschopná.

První letecké jednotky byly na tehdy ještě nedokončeném letišti dočasně rozmístěny již v roce 1955, kdy zde krátkodobě při letecko-taktickém cvičení působily letouny MiG-15 od 8. stíhacího leteckého pluku z pražských Kbel.

Ve stejném roce byl do Čáslavi dočasně přesunut 6. stíhací letecký pluk ze slovenské Sliače, který se zde přeškoloval na proudové letouny MiG-15. V říjnu 1957 na letišti vznikl 22. stíhací letecký pluk vyzbrojený letouny MiG-15 a později 28. stíhací bombardovací letecký pluk.

V současnosti je Čáslav domovskou základnou pro elitní 211. tygří letku s nadzvukovými stroji Gripen, 212. taktickou letku s bitevníky L-159 ALCA a 213. výcvikovou letku se stroji L-159T1 a L-39ZA Albatros.

Možnost prohlédnout si základnu i techniku využilo v sobotu podle organizátorů několik desítek tisíc diváků. Podle odhadů to bylo více než před dvěma roky, tedy přes 40 tisíc.

Základna si letos navíc připomíná šedesáté výročí od založení leteckého pluku v Čáslavi.

Více než tříhodinový blok dynamických ukázek letecké techniky nabídl pestrou směsici historických i nejmodernějších strojů.

Belgický demo tým předvedl efektní dynamickou ukázky letounu F-16 a vrtulníku Agusta A-109.

Na obloze byl také k vidění legendární MiG-15 a kompletní display tým českých vzdušných sil.

V roli display pilota Gripenu se poprvé na veřejnosti představil zkušený Ivo Kardoš z elitní tygří letky (rozhovor s pilotem čtěte zde).

Za doprovodu masivních pyrotechnických efektů dvojice zkušených pilotů z 212. taktické letky ukázala v rámci své letecké ukázky úder na pozemní cíle.

Na statice bylo pro diváky připraveno asi dvacet letounů a šedesát kusů techniky pozemních jednotek armády.

Ze zahraničí přiletěly stroje F-16D a CASA C-295M polských vzdušných sil, Eurofighter Typhoon a Panavia Tornado německé Luftwaffe i dvojice Alpha Jet francouzských vzdušných sil.

Velkou atrakcí byl letoun L-159 ve zbrusu novém nástřiku přesně podle druhoválečného stroje Spitfire, se kterým létal generál František Peřina (více o letounu jsme psali zde).

I přes původní špatné prognózy během dne v Čáslavi panovalo i relativně dobré počasí. Ačkoliv teploty byly nižší než předchozí dny, okolo 15-18 stupňů Celsia, očekávaný slabý déšť nakonec nepřišel.

Drobné změna, respektive přizpůsobení letových ukázech, způsobila místy jen nízka oblačnost. „Oblačnost byla na hraně a třeba display pilot české JAS-39 Gripen musel zvolit tu verzi ukázky za nižší letové hladině,“ uvedl mluvčí základny Tomáš Maruščák.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.