Co musí pilot znát, aby přežil v neznámém zimním terénu?
"Základní výcvik v přežití pilotů se skládá z pohybu v neznámém terénu, chcete-li třeba na nepřátelském území. S tím souvisí orientace a skryté přesuny za náročných povětrnostních podmínek v hlubokém sněhu.
Piloti musejí umět i odpočívat, správně se ukrýt, přenocovat ve sněhu nebo v improvizovaném přístřešku z materiálu, který u sebe mají nebo objeví v okolí.
Mezi základní dovednosti patří rozdělání ohně, obstarání si a úprava stravy, jak získat vodu k pití, ať už úpravou tekoucí vody pomocí speciálních chemických tablet nebo filtrováním či rozmrazením z ledu. Do výcviku patří první pomoc a přeprava raněného."
Říkal jste, že jde jen o základy. Absolvují piloti i nějaké rozšiřující kurzy?
"V základním výcviku pracují budoucí piloti ve skupinách. Většinou jde tříčlennou hlídku. Spolupracují, radí se, pomáhají si. Pokročilý výcvik v přežití už probíhá u jednotek, kde budou piloti působit.
Hlavní rozdíl je asi v tom, že v pokročilém výcviku už neexistují skupiny. Pilot je při výcviku odkázán jen sám na sebe. Je tam simulována takřka reálná situace, kdy je vysazen třeba na týden na neznámém území bez vody a jídla, nemá u sebe třeba ani základní balíček pro přežití. Musí starat jen sám, aby přežil."
Co všechno obsahuje takový základní balíček pro přežití?
"Balíček, takzvaný NAZ, obsahuje celou řadu věcí od zápalek, tablet na čištění vody, map, nože, křesadla, pistole, světlic, několika nábojů, provázků přes malou dávku pitné vody a trošky jídla, až po přístroje pro navigaci jako GPS nebo buzolu. Pilot má v letounu takový balíček pod sedačkou. Při katapultáži je pilot vystřelen i se sedačkou."
Připravujete budoucí piloty během výcviku i na nějaké modelové situace, které je mohou v budoucnu při plnění bojových úkolů potkat?
"Cílem výcviku je připravit jednotlivce, aby byl schopen přežít v tvrdých podmínkách, když je třeba sestřelen nebo má nějaký problém a je katapultován z letounu. V tuto chvíli se pilot musí rozhodnout, jestli zůstat na místě a počkat na pomoc, nebo se z místa ztroskotání dostat na předem stanovené místo, kde jej vyzvedne záchranný tým. Při výcviku kromě dovedností sledujeme i psychickou odolnost. Jak piloti reagují pod enormní zátěží, když jsou unavení, hladoví a promočení. Právě tady se ukáže, zda jsou schopní reagovat ve stresových situacích."
Co je podle Vás pro přežití nejdůležitější?
"V průběhu teoretických přednášek se piloti učí, jak si obstarat potravu, od kořínků, přes jehličí a kůru až po lov drobných zvířat. Potrava je však až druhořadá věc. Zcela zásadní je vždy získat vodu. Bez jídla lze vydržet bez problémů i pět dní, bez vody ne. Člověk potřebuje minimálně litr a půl na den.
Učíte piloty, jak přežít v zimním přírodě. Co další roční období?
"V létě absolvují letní přežití v Boleticích. Tam je výcvik maximálně reálný. Piloty naložíme do vrtulníku, který je zatemněný, aby neviděli, kam letí. Vysadíme je postupně v terénu a dáme jim souřadnice, kam se mají dostat.
Pohybují se v prostoru, kde bývají ostré střelby. Na mapě mají vyznačeno, kam proto nesmí. To všechno přibližuje výcvik skutečné bojové situaci, kdy na každém kroku číhá nějaké nebezpečí. Musí volit způsob, kudy jít. Po celou dobu se je navíc snaží polapit skupina, která hraje roli nepřátelských jednotek."
Budoucí armádní piloti cvičí v Jeseníkách, jak přežít v zimní přírodě. Na snímku zkouší přepravu raněného s pomocí lyží. |