Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zakázka za 114 miliard pokračuje, přestože začala vadit i politikům

  5:59aktualizováno  5:59
Výběr firmy, která ovládne likvidaci starých ekologických škod, vzbuzuje stále větší pozornost. Ačkoli se množí hlasy, které před největší státní zakázkou v historii varují, ministerstvo financí nechce tendr za 114 miliard zrušit. Zájem na jeho pokračování mají totiž obě velké strany.

Když stát v minulosti privatizoval podniky zatížené ekologickými škodami z dob socialismu, přislíbil je na své náklady uhradit. Podle ministerstva financí tak má učinit do roku 2015.

Ministerstvo financí odmítá požadavky některých politiků zastavit obří tendr na odstranění ekologických škod v hodnotě kolem 114 miliard korun. Před několika dny to řekl ministr Eduard Janota s tím, že podle jeho názoru o vítězi soutěže bude rozhodovat až vláda vzešlá z říjnových parlamentních voleb.

"Kdybych v této chvíli projekt přerušil, hrozilo by riziko arbitráže proti České republice," řekl ještě dříve pro Českou televizi.

Zakázka za 114 miliard

Když stát v minulosti privatizoval podniky zatížené ekologickými škodami z dob socialismu, přislíbil je na své náklady uhradit. Podle ministerstva financí tak má učinit do roku 2015. Prý by to ale nestihl, a tak chce zodpovědnost přenést na soukromou firmu.
 
Ministerstvo proto loni na podzim vyhlásilo veřejnou soutěž. Z původních šesti zájemců stihla Topolánkova vláda v dubnu polovinu vyřadit. Zbylé tři firmy (Geosan Group, Marius Pedersen Engineering a společnost Environmental Services)
mají do poloviny srpna představit svůj konkrétní plán. Ve druhém kole už bude rozhodovat pouze cena, kterou uchazeči státu nabídnou.

Koncem srpna je termín pro podání nabídek. Poté poběží devadesátidenní lhůta, ve které musí výsledek projednat vláda a buď smlouvu s vítězem schválit, nebo zamítnout.

Podle některých politiků je právě velký tendr jedním z důvodů, proč se jinak tolik znepřátelená ODS a ČSSD dohodla relativně snadno na nové vládě.

Rozdělovat se budou velké peníze a strany chtějí "být u toho". Nebo alespoň zajistit hladký průběh soutěže, která má být rozhodnuta 11. listopadu.

Podle náměstka Tomáše Uvíry by ale mohl být proces urychlen, kdyby někdo nabízel likvidaci škod za výrazně nízkou cenu - v tom případě by mohl o tendru rozhodnout i současný kabinet Jana Fischera.
 
Podle dnes už bývalého předsedy KDU-ČSL Jiřího Čunka zakázka vysvětluje i to, proč chtělo být za každou cenu ve vládě i lidovecké křídlo kolem Miroslava Kalouska.

Právě bývalý ministr financí přišel s nápadem zahrnout všechna výběrová řízení do jednoho balíku. "Vždycky chce být u moci a velkých věcí. Jsem přesvědčen, že tato velká koalice a účast Kalouska v ní je především kvůli těmto penězům," řekl už před časem MF DNES.
 
V posledních týdnech se ke kritikům připojil i předseda zelených Martin Bursík. Podle něj je zakázka o 75 miliard předražená, škody by se daly uhradit za 40 miliard korun.

A na veřejnosti zakázku kritizují i socialisté. "Domnívám se, že představuje riziko pro veřejné rozpočty a mělo by být koncepčně přehodnoceno či zrušeno," řekl iDNES.cz statutární místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka.
 
Soutěží se dlouhodobě zabývá i nevládní organizace Transparency International. "Jde o naprosto špatný záměr vlády. Nejlepším řešením by bylo přípravu zakázky úplně zastavit. Rozhodně by o ní neměla rozhodovat přechodná úřednická vláda bez politické odpovědnosti," praví se v prohlášení organizace. Na její popud začal zakázku prověřovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. 

Podivná zakázka, ze které stát nic nemá

O tom, že se zakázkou není třeba spěchat, mluví i politici stran, kteří se nyní už vlády neúčastní. "Myslím si, že v tuto chvíli není vůbec třeba to řešit. Není žádné nebezpečí prodlení, není pravdou, že by nás někdo v Evropě za to penalizoval. Až vláda s mandátem může dělat největší zakázku, která tady kdy byla," řekl Čunek iDNES.cz.

"Celou zakázku považuji za ekonomický nesmysl," přidává se bývalý ministr financí Vlastimil Tlustý. Podle něj není vůbec jasné, o co vlastně ministerstvu financí jde, když mezi věřitele (soukromý podnik) a dlužníka (stát, který se zaručil za ekologické škody) vkládá další subjekt coby prostředníka. Podle něj pro stát neplyne z této operace žádný profit.
 
Naopak, stát může celá záležitost vyjít ještě dráž. Podle ministerstva financí je číslo 114 miliard je pouze "garance", tedy maximum, které se stát smluvně zavázal uhradit za ekologické škody. Není to ale výše škod - pokud se ukážou další náklady, stát je musí uhradit také. Už několikrát tak došlo k navyšování garancí.
 
Smysl celého projektu ale nedokáží vysvětlit ani ti, kteří se zakázky zastávají. Bývalý premiér Mirek Topolánek na dotaz odmítl odpovědět, stejně jako exministr Miroslav Kalousek. Tajemně mlčí i premiér Jan Fischer při dotazu, zda rozhodnutí o zakázce "spadne" na jeho vládu, nebo až na tu další. 

Vítěz je jasný, šušká se mezi politiky

Tlustý i Čunek naznačují, že za spěchem kolem výběrového řízení může být snaha nechat vyhrát konkrétní firmu, respektive konsorcium firem. "Zbytečně se zanáší nedůvěra mezi občany a politiky, protože se mluví o tom, že zvítězí firma Marius Pedersen. Jestli to tak je nebo ne, nevím, já u toho nejsem a na této záležitosti se nepodílím," uvedl Čunek.
 
Marius Pedersen se vyjadřuje zdrženlivě. Podle něj mají lepší pozici jeho soupeři. "Nemohu vám říci, kdo je politiky favorizován. V médiích jsem se dočetl o velkých preferencích uskupení J&T a SITA. Geosan je rovněž významný hráč a nemluvím ani o PPF. Jednoduše v této chvíli už není slabých hráčů," řekl iDNES.cz obchodní ředitel firmy Pavel Borůvka, ačkoli například PPF byla ze soutěže vyřazena.
 
Podle Tlustého by zase soutěž mohla vyhrát firma, která je nějakým způsobem napojená na Škodu Plzeň. "Já samozřejmě nevím, jak to dopadne, ani nevím, je-li to pro někoho chystáno. Ale když je něco nesmysl, pak hledám logické vysvětlení. Nějaké tam být musí, lidé nedělají nesmysly pro nic za nic," uvedl Tlustý s tím, že to všichni říkají, ale důkazy nemá.
 
Škoda Holding se přitom soutěže neúčastní. "Škody Holding ani nikoho ze skupiny Škodovky se zakázka na odstraňování ekologických škod netýká. Škoda Holding se zabývá dopravním a energetickým strojírenstvím, nikoli sanacemi," řekl iDNES.cz tiskový mluvčí Škodovky Miroslav Novák.
 
Jediným veřejně známým pojítkem je to, že Marius Pedersen už před lety ve Škodovce likvidoval ekologické škody za několik miliard. Vztah mezi firmami popírá i Borůvka. "Co se týká vztahu Marius Pedersen, a.s. a Škoda Holding, tak žádný není. V tuto chvíli pokud vím, tak pro tuto společnost ani nezajišťujeme služby v oblasti odpadového hospodářství," tvrdí ředitel Marius Pedersen.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volby 2017 na iDNES.cz
ON-LINE REPORTÁŽ: Volby do Poslanecké sněmovny

Dostane se do Poslanecké sněmovny nějaká nová strana? Kdo se stane vítězem? A jaká bude letos volební účast? Sledujte on-line reportáž na iDNES.cz.  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Na otevření krajského úřadu v Jihlavě čekalo 20. října s žádostí o dotaci na...
Internetu nevěřili, na kotlíkové dotace stálo v Jihlavě frontu 300 lidí

Ačkoli mohli poslat žádost třeba e-mailem, čekalo ráno na otevření krajského úřadu v Jihlavě asi 300 lidí. Přišli se ucházet o „kotlíkové dotace“, někteří před...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.