Proč ta střízlivost, když čísla vyznívají poměrně lichotivě? Výroba opravdu kvalitních původních titulů není v českých podmínkách jednoduchá. "Náklady se pohybují v řádech milionů korun. A to zdejší trh prostě vrátit nemůže," říká producent Leoš Špachta, který byl u zrodu obchodně nejúspěšnějšího zábavného titulu české multimediální historie, CD--ROM Truhla Járy Cimrmana.
Musí se převzít nebo vymyslet drahý software, zaplatit je třeba grafické a textové tvůrce, dále zvukový, obrazový doprovod, případně i videodoprovod. V principu pak existují dvě možnosti, jak takovou výrobu finančně zvládnout: buď se výrobce spojí se silnou firmou, která produkt zaplatí, nebo se snaží obchodně prorazit v zahraničí.
Producent Špachta již zkusil oba způsoby. Cimrmana, jehož se jen na Invexu v roce 1996 prodalo za pět veletržních dní jedenáct tisíc kopií, zaplatil Microsoft a disk mohl stát pouhých (a výjimečných!) 200 korun. Na CD-ROM Tango Ropotámo o skupině Pražský výběr významně přispěla společnost Sony Music/Bonton. V dalším projektu, kterým je nedávno vydaný multimediální titul Franz Kafka žil v Praze, už má Špachta a několik dalších partnerů "uloženy" vlastní peníze - výroba Kafky stála zhruba tři miliony korun. Teď doufají, že se jim vrátí z prodeje německých a anglických verzí. Není to vyloučené, ale ani jisté.
Příkladem je osud ambiciózního multimediálního projektu Astro 2001, v jehož rámci pražská firma D-data vyrobila dva CD-ROM tituly o vesmíru. Ohlášené pokračování série firma zmrazila. Na anglický jazykový trh se jí totiž nepodařilo prorazit ani zdaleka tak úspěšně, jak kalkulovala - přestože nabízeli obsahově i zpracováním poměrně slušný titul. Jenže to v obrovské světové konkurenci, kde rozhoduje každý detail, ještě nic neznamená. Ostatně i český Kafka už narazí na evropském trhu na konkurenční tituly, přičemž původně je mohl předběhnout, kdyby se příprava víc než dva roky nezadrhávala právě na penězích.
"Tady bychom museli prodat tak pět tisíc kopií, aby se nám vrátily náklady. A to je nereálné, takže to také zkoušíme venku," říká Petr Sovadina z táborské firmy Simopt o jejich titulu Stvoření světa, multimediálním zpracování několika starozákonních příběhů. Simopt je vyrobil za vlastní peníze v české, německé a anglické verzi a zatím má štěstí: CD-ROM vyjde v Izraeli a začal se prodávat v Německu. Na zdejším trhu stojí Stvoření světa 900 korun. Jiný titul Simoptu, Encyklopedie energie, přijde na třetinu. Důvod je prostý - výrobu zaplatil ČEZ.
Jak je cena disku důležitá, uvědomili si také v pražské firmě BSP, která vydává české verze špičkových produktů londýnské společnosti Dorling Kindersley. Po roce dobývání tuzemského trhu musela BSP loni na podzim ceny o třetinu stáhnout (z 1500 na 1000 korun), aby se jim prodej patřičně rozběhl. Vyšlo to: Encyklopedie přírody prodali od loňského listopadu takřka tři tisíce kopií.
DOBRÉ VEDLEJŠÍ PRODUKTY
Existují i jiná, víceméně ojedinělá řešení. Ve firmě Diderot například vytěžili z toho, že knižní encyklopedická databáze tam vznikala v počítačovém systému, jehož variantu jen přenesli na CD--ROM. Jinak by je výroba multimédia stála desítky milionů.
"Náš CD-ROM zatím bereme spíše jako zkušenost, kterou snad v budoucnu zhodnotíme," říká Gabo Karika z banskobystrické softwarové firmy InQens, která představila na českém trhu multimediální zpracování čínské Knihy proměn I-ťing v překladu pražského sinologa Oldřicha Krále. Původně si na knize chtěli jen otestovat nový program Open Road, postupně se jim však práce rozrostla v projekt, do něhož investovali dva miliony českých korun. "A tak jsme pak vyrobili i CD-ROM," dodává Karika. Je smířen s tím, že vložené peníze se budou vracet velmi dlouho. Pokud se vrátí vůbec.
Zde, ale i ve světě se multimediální byznys dobral k pokornému optimismu po divokém, euforickém začátku. I na to existuje příklad. Pražské encyklopedické nakladatelství Libri zastavilo výrobu CD-ROM, když poměrně rychle za sebou vypustilo tři tituly. V nakladatelství Diderot, které vydalo stejnojmennou čtyřsvazkovou encyklopedii, si naopak počkali, než knižní verzi nyní převedli na CD-ROM. A za první měsíc se podle firmy prodalo tři tisíce kopií. Stojí za tím i šikovná marketingová kampaň, jejíž součástí byla zaváděcí cena - o třetinu nižší, než je nyní