Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zahynuli dva elitní piloti

  21:06aktualizováno  21:06
Dvě stíhačky MiG-21 z elitní letky, zařazené do systému protivzdušné obrany NATO, havarovaly při návratu z výcviku nedaleko obce Bílek na Havlíčskobrodsku. Ani jeden z pilotů nepřežil - zřejmě se ani nepokusili katapultovat. "Asi to přišlo náhle a oni už neměli čas zareagovat. Soudím tak alespoň podle trosek na místě dopadu," odhaduje zástupce náčelníka generálního štábu František Padělek. Stíhačky se podle něj nalézaly v přistávací fázi a vedoucímu letounu pravděpodobně za špatné viditelnosti selhal výškoměr. Druhý pilot přitom prvního vždy slepě následuje, protože ho v boji musí krýt.

Jak havárii viděli očití svědci - více ZDE

"Viděl jsem ve vzduchu letadlo, jak míří přímo na nás," popisuje havárii její přímý svědek Miroslav Šupita. On a jeho manželka bydlí asi sto metrů od lesa, kam se MiG-21 zřítil. "Ještě v deset byla mlha, ale dalo se rozeznat, že pilot chtěl zabránit pádu na vesnici a do poslední chvíle se snažil stíhačku ovládat," vypráví hodinu po tragické události ještě vystrašený Šupita.

"Pak jsme slyšeli ránu, z lesa létaly větve a vycházel kouř," vypráví svědek havárie Šupita.

Letadla dopadla do prostoru muniční základny Bílek, jenom nepatrný kus od

Základní parametry letounu MIG-21
 maximální rychlost 2,05 Mach
 hmotnost 4 600 kg
 maximální hmotnost 8 500 kg
 dostup 17 500 m
 rozpětí 7,16 m
 délka 15,77 m
 výška 4,80 m
muničních skladů. Jejich trosky narazily na budovu vedle psince. Ačkoliv se v jejím přízemí nacházeli podle ČTK vojáci, nikomu se nic nestalo.

Oba piloti, kteří létali sto šedesát hodin ročně, patřili k nejzkušenějším. Jeden z nich se již loni v červnu katapultoval z dvoumístného migu při srážce stíhaček MiG-21, jež se vracely na čáslavskou základnu. Rovněž tehdy zahynuli dva piloti této elitní letky.

Ačkoliv se komise expertů, která nehodu vyšetřuje, původně domnívala, že se letouny obdobně jako vloni srazily při manévru, generál Padělek to po několika hodinách zkoumání trosek vyloučil.

"Nesrazily se, jak jsme si původně mysleli. Šlo o náraz dvojice letounů do země při návratu na letiště a my teď zjišťujeme, proč ke katastrofě došlo. Oba stroje dopadly téměř na stejné místo," řekl generál.

Jako aktivní pilot nabízí jednu z možných variant nehody: "Vedoucímu skupiny mohl selhat výškoměr, přičemž jej ten druhý - vedený pilot - vždy slepě následuje.

Proto stíhačky dopadly téměř na stejné místo." Experti zkoumají, proč se zkušení piloti dostali do polohy, v níž se řítili vstříc zemi, aniž si to uvědomovali.

Jako nejpravděpodobnější příčinu nehody Padělek tipuje selhání techniky. "Mohli chybovat i piloti, ale vzhledem k jejich zkušenostem i nadprůměrnému počtu hodin, který nalétali, o tom pochybuji," řekl. I když se vyšetřovací tým bude zabývat všemi možnými příčinami katastrofy, soustředí se na selhání techniky.

Věděli piloti, že v hustých mracích letí přímo k zemi? "Pokud si to uvědomili, nestihli už zareagovat." míní Padělek.

Další svědek nehody Drahuše Šupitová s úzkostí v hlase popisuje, že jí nad hlavou proletěla sedačka s pilotem, jemuž se neotevřel padák. "Už bylo asi moc pozdě," domnívá se Šupitová.

"Podle očitých svědků vymýtily letouny v lese průsek. Tělo jednoho z pilotů našli záchranáři u plotu muničního skladu. Opodál ležel doutnající motor a sedačka, k níž byl připoután oranžový člun s dalšími záchrannými pomůckami. Pilota přikrýval bílý padák.

Generál Padělek potvrdil, že jeho lidé našli takzvané černé skřínky, které zapisují důležité parametry letu. "Záleží ovšem, v jakém jsou stavu, abychom je mohli analyzovat," řekl.

Letectvo má podle generála v záloze dost stíhaček, jimiž může nahradit dva odepsané stroje elitní letky, která plní úkoly ochrany vzdušného prostoru NATO.

"Naše závazky vůči alianci nejsou ohroženy," ujistil generál.

 

Trosky jedné z havarovaných stíháček MIG-21 v lese u obce Bílek na Havlíčkobrodsku, 10. října 2000

Plachta pravděpodobně ukrývá tělo pilota stihačky MIG-21, která se po srážce zřítila do lesa u obce Bílek na Havlíčkobrodsku, 10. října 2000

Vojáci hlídají prostor, kam se po srážce zřítila jedna ze stíhaček, 10. října 2000

Vojáci se snažili části havarovaného migu ukrýt před objektivy fotografů, 10. října 2000

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Policie dopadla Čecha, skrývajícího se 8 let v Thajsku
VIDEO: Thajsko deportovalo Čecha, který se tam osm let vyhýbal trestu

Policie vypátrala muže, který se přes osm let vyhýbal vězení za leasingové podvody. Dvaačtyřicetiletý muž byl v červenci dopaden v Thajsku a ve středu byl...  celý článek

Šéf hradního protokolu Vladimír Kruliš se po těžké autonehodě vrátil do práce
Děkuju andělům strážným, řekl hradní protokolář Kruliš po návratu do práce

Po vážné nehodě v policejním voze, při níž si zlomil dva obratle, se tento týden vrátil do práce zástupce šéfa hradního protokolu Vladimír Kruliš. „Děkuju svým...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.