ČTĚTE TAKÉ:
KLÍČOVÉ OTÁZKY KOLEM NEHODY
Šéf vyšetřovatelů Akrivos Tsolakis oznámil, že z kokpitu letadla volal o pomoc stevard, který měl letecký výcvik.
V dopisu řeckému ministru dopravy Tsolakis rovněž uvedl, že letadlo havarovalo poté, co se zastavily motory. Stroj podle něho mohl jít k zemi poté, co mu došlo palivo.
Ze zprávy dále vyplývá, že bezprostřední příčinou nárazu letadla do hory Varnavy asi 45 kilometrů od řecké metropole Atén byl nedostatek paliva, které stroj během dlouhého letu s autopilotem spotřeboval.
"Máme známky toho, že tam byly problémy s tlakovým systémem," citoval Tsolakis z dopisu. "Máme důkaz, že motory přestaly pracovat a to byla příčina pádu letadla," doplnil.
Policie potvrdila, že stévard Andreas Prodromou, který se učil pilotovat malá letadla, byl v kokpitu a vypadá to, že se snažil řídit letadlo půl hodiny před pádem.
"Ten muž, který poslal nouzový signál Mayday, byl unavený a vyčerpaný," stojí v dopisu.
"Vysílal signály tak, že je technicky nemohla žádná stanice zachytit," poznamenal podle ČTK Tsolakis. Vyšetřovatelé teď zjišťují, zda bylo spojení nastaveno na
frekvenci Nikósie.
Piloti dvou řeckých stíhaček, které přiletěly k letadlu poté, co přestalo reagovat na výzvy z letiště, neviděli v pilotní kabině kapitána, ale zpozorovali druhého pilota, zhrouceného na sedadle.
V kokpitu visely kyslíkové masky. Spatřili tam také dva lidi, kteří se zřejmě pokoušeli letadlo řídit.
Vyšetřovatelé podle Tsolakise čekají na výsledky četných analýz, mimo jiné na toxikologickou zprávu, na zprávu o rozhovorech v pilotní kabině, na údaje týkající se údržby letadla, posádky a technického personálu.
Společnost Helios Airways už podle Reuters zahájila bezpečnostní kontrolu svých boeingů ve Švédsku.