Záchranné týmy už na místě zřícení našly mrtvoly zhruba stovky z celkového počtu 121 obětí, oznámila řecká média.
A zatím vše potvrzuje domněnku, že cestující i posádka za letu umrzli. "Mnohé mrtvoly vypadaly, jako by je někdo dal do mrazáku," hlásil jeden reportér.
Jiná těla jsou naopak ohořelá, protože po dopadu letadla na zem vypukl požár. Mrtvoly jsou odváženy do haly nedaleko Atén.
Tam je budou prohlížet soudní lékaři a identifikovat příbuzní, kteří by měli být dopraveni do Atén zvláštním letadlem z Larnaky.
Letoun podle jednoho z očitých svědků havárie narazil zádí na hřbet kopce a břichem se pak propadl do stráně. Poté, co se na svahu rozpadl, vypukl požár, který ihned zachvátil trosky, rozházená zavazadla i rozmetané kusy těl.
Mnoho cestujících mělo zapnuté bezpečnostní pásy, a tak jejich těla zůstala v urvaných sedadlech. To nasvědčuje tomu, že už se chystali k přistání anebo se ještě nestačili odepnout po startu.
O tom, že příčinou tragédie mohla být ztráta tlaku v kabině, informovala řecká televize Alpha. Stroj spadl před polednem severně od Atén krátce před přistáním.
Pokles tlaku v kabině jako příčinu neštěstí nevyloučil ani český expert Radomír Havíř z Ústavu pro odborně technické zajišťování příčin leteckých nehod.
Letadla Boeing 737 jsou ale podle něj vůči obdobným závadám dobře jištěné. Při poklesu tlaku automaticky vypadnou masky, případně je lze vyjmout i ručně. "Zatím se dá příčina jen hádat, důležité budou záznamy černé skříňky," řekl.
Ztráta tlaku v kabině přivodila ztrátu kyslíku a smrtelný mráz.
Po startu kapitán oznámil věži na aténském letišti vážné problémy s klimatizací. O tom je i sms, kterou poslal řecký cestující bratranci v Aténách. "Pilot zmodral. Loučím se, bratranče, mrzneme," citovala televize jeho poslední slova.
Ve výšce několika kilometrů nad Zemí se teplota pohybuje kolem minus 40 až 50 stupňů Celsia. Pokud byla stejná v kabině, zbývalo lidem na palubě jen několik minut života. Stejné množství času před upadnutím do bezvědomí ostatně měli při ztrátě kyslíku.
Možné tedy je, že už asi hodinu před zřícením se letadlo proměnilo ve vzdušného "bludného Holanďana", protože všichni na jeho palubě mohli být mrtví.
Spekuluje se, že kontakt s letounem ztratila už řídící věž na Kypru, a ne jak se doposud uvádělo řízení letového provozu v Aténách. Kapitán, který si stěžoval na problémy s klimatizací, ještě stačil přepnout na automatického pilota.
Dlouhá absence kontaktu s letounem mířícím do Atén vyvolala obavy úřadů, zda stroj někdo unesl a chystá teroristický útok. Řecká armáda proto vyslala dvě stíhačky F-16.
Protože se ale letadlo odchýlilo na sever od města, nezasáhly. Podle jejich pilotů kapitán nebyl v kokpitu vůbec vidět a druhý pilot seděl v sedadle zhroucený. V prostoru cestujících bylo vidět visící kyslíkové masky.
Stroj ztratil výšku a narazil nedaleko historického Marathónu na kopec a rozpadl se. Jen náhodou se přitom vyhnul hustě obydlené zástavbě na mořském pobřeží.
Experti jsou zmateni
Prudká ztráta tlaku nebo nedostatek kyslíku v kabině, které zřejmě způsobily pád stroje, zmátl mnoho odborníků.
Taková porucha je podle nich vzácná a letadla mají dobré zajištění. Specialisté se kloní spíše k verzi, že se zkombinovalo několik příčin.
Je otázkou, proč piloti nepoužili náhradní kyslíkové zásoby. "Měli mít nasazené masky. Je záhadou, proč to neudělali," řekl agentuře Reuters nejmenovaný bývalý pilot.
"Dekomprese v kabině je velmi vzácný jev, ale že by vedla k vyřazení pilotů, to už je naprosto vzácné," podivil se.
Piloti zřejmě stačili zapnout autopilot, ale pak omdleli nebo zemřeli a stroj dlouho letěl sám. Pohyboval se prý po určité trojúhelníkové trase až do vyčerpání paliva a pak se zřítil.
Německý expert Daniel Holtgen soudí, že příčin katastrofy bylo několik. Je značně nepravděpodobné, aby havárii způsobila jen ztráta tlaku v kabině. Pokud ano, pak k ní muselo dojít buď velmi rychle, takže piloti nestačili ani zareagovat, nebo naopak pomalu, pak ale musela být ztráta tlaku kombinována poruchou výškového varovného systému.
Zprávy, podle nichž pasažéři zaznamenali velký chlad v kabině, nasvědčují tomu, že nefungoval systém cirkulace vzduchu. Nad tím se ale všichni podivují, protože letouny jsou proti takové poruše dobře zajištěny.