Britská vláda předložila dokument o 55 stranách, kde dokazuje, že Irák představuje pro světový mír bezprostřední nebezpečí. Podle slov premiéra Tonyho Blaira je nutno tuto hrozbu zastavit. - více v článku Londýn odkryl důkazy proti Iráku
Dokument obsahuje také fotografii českého letadla L-29 Delfín. Doprovodný text se zmiňuje o snaze Bagdádu přeměnit stroje na bezpilotní letadla coby nosiče chemických a dalších zbraní. Odvolává se na zjištění britských výzvědných služeb. Kolik těchto letounů Irák vlastní, v textu nestojí.
Podobné informace o vojenských letounech české výroby, jako se objevily ve vládním dokumentu, přinesl začátkem září britský list The Scotsman. Jako zdroje uvedl vlastní zkoumání a informace britské vlády.
Delfíny dříve vyrábělo Aero Vodochody. Motory dodával československý národní podnik Motorlet. "Nezastíráme, že za minulého totalitní režimu náš podnik prodal několik těchto letounů do Iráku. Nyní nejsme s Bagdádem v žádném vztahu ani kontaktu," řekla iDNES Pavla Kolínová, mluvčí Aera Vodochody.
Výrobce vyvezl koncem šedesátých let do Iráku 78 letounů. Nástupnického typu L-39 putovalo do této arabské země ještě o třináct kusů více. Poslední dodávka proběhla na počátku 80. let.
DÁLE ČTĚTE |
Plné znění dokumentu britské vlády o Iráku |
Letouny o váze zhruba 3,5 tuny měly jeden prodouvý motor, který dosahoval až 15 400 otáček za minutu. Zda jdou přestavět na bezpilotní, odmítlo Aero komentovat. "Nezabýváme se tím," podotkla Kolínová.
Spojenci přišli na snahu Bagdádu přeměnit tato cvičná letadla v nosiče zbraní hromadného ničení při náletu v roce 1998, kdy puma odhalila vnitřek jednoho hangáru. Byl v něm asi tucet těchto letadel s nádržemi na bojové látky.
Články v americkém tisku konstatují, že Velká Británie se s USA neshodují v názoru na účinnost těchto letounů při případném nasazení.
"Vzhledem k tomu, že bojové jednotky by měly protichemickou ochranu a kromě toho by zřejmě byly s to pomalu letící delfíny sestřelit, jde o ohrožení především civilní populace," spekulují experti.
Uvnitř zasaženého hangáru bylo kolem deseti Delfínů. Všechny měly rozprašovače a speciální nádrže zřejmě irácké výroby na asi 360 litrů. Podle britských odborníků by při ideálních podmínkách mohlo jedno letadlo zamořit několik městských bloků.
Přestavět L-29 na bezpilotní stroj není podle odborníků tak obtížné. Shodli se na tom šéfredaktor časopisu Letectví a Kosmonautika Jan Čadil a Jiří Rajlich z armádního historického ústavu. Bezpilotní letoun se může použit jako dálkově řízená bomba. Náklady na takovou přestavbu nejsou extrémní. Otázkou ale je, jak by se takto upravený stroj naváděl. "Záleží na tom, v jaké výšce by letěl," vysvětlil Čadil. V horském terénu by bylo zničení upraveného bezpilotního L-29 složitější, ale muselo by mít odpovídající řízení. "Bylo-li by jen základní, je využití ve složitém terénu vpodstatě vyloučené," dodal. |
Československý vojenský proudový letoun L-29C Delfín. |