"Sedm lidí se stalo oběťmi dopravní nehody, která katastrofu způsobila, pět dalších zahynulo v důsledku následného požáru," uvedl Schausberger. Při katastrofě bylo zničeno 41 vozidel, z toho 25 osobních a 16 nákladních.
Kriminalisté
Kam volat pro informace o zachráněných lidech |
0043-6457/23221 |
0043-6457/23222 |
Tuto suť s popelem totiž vyprošťovací týmy musely nejprve odstraňovat pomocí nakladačů a vyvážet z tunelu, aby se dostaly k vrakům. Nyní je přes 40 kontejnerů s touto vyvezenou sutí proséváno a prohlíženo, zda se v nich přece jen nenajdou nějaké pozůstatky dalších osob, které případně mohly při útěku padnout po otravě kouřem.
Podle výsledků kriminalistického vyšetřování způsobil nehodu v tunelu rakouský řidič kamiónu, který nerespektoval značku snížení rychlosti a nestačil zabrzdit, když vozidla před ním zastavila. Do pěti osobních vozů stojících před ním narazil tak silně a tolik je zdeformoval o první nákladní vůz s barvami, že se vyprošťovací týmy dlouho domnívaly, že jde o vrak jediného osobního vozu. Právě v těchto autech sedělo sedm obětí, které zjevně zahynuly již při nárazu. Výbuchem benzinu z jejich sešrotovaných vozidel vznikl požár, v jehož důsledku zahynulo dalších pět lidí. Paradoxní je, že řidič kamiónu, který nehodu způsobil, vše ve zdraví přežil a je vyšetřován na svobodě.
V sobotu bude zahájena oprava tunelu, která pro značnou míru poškození potrvá zřejmě celé léto. Rakouské orgány již vyhlásily objížďky, větší část tranzitu přes Alpy v severojižním směru se však snaží přeložit na železnici formou převozu automobilů, a to nejen osobních, ale i nákladních a autobusů.
Rakouský ministr dopravy Caspar Einem a další politici požadují okamžité zpřísnění provozu v silničních tunelech a zpřísnění podmínek stanovujících převoz nebezpečných látek. V tomto směru bude muset rozhodnout Evropská unie. Rakousko požaduje umožnit převoz nebezpečných nákladů pouze po železnici nebo v případě silničního převozu jen na povolení mimo dobu přepravních špiček a v doprovodu hasicího vozu.
Požár byl uhašen
Rakouským hasičům se zhruba po dvanácti hodinách podařilo uhasit požár v Tauernském tunelu na rakouské severojižní dálnici A10. Nehoda si vyžádala nejméně jeden lidský život a asi čtyřicet devět zraněných.
"Pravděpodobnost, že v troskách ještě budou mrtví, je velmi vysoká", řekl starosta města Sankt Johann Guntram Maier na tiskové konferenci štábu, který řídí záchranné práce. Podle dosažitelných informací nebyli v tunelu žádní Češi.
"Odpověď na otázku, zda si neštěstí vyžádalo další mrtvé, budeme znát až poté, co provedeme další pátrání," prohlásil Maier a citoval jednoho ze záchranářů, jenž řekl, že "další mrtvoly nebyly zatím vidět". Maier ale zároveň poznamenal, že jestli v tunelu jsou, "jsou zuhelnatělé na popel".
Žár odpoledne tunel znepřístupnil
Rakouští hasiči a zdravotníci, kteří od rána likvidovali požár v Tauernském tunelu na dálnici A10, museli odpoledne vzdát svou snahu o vyproštění dalších lidí z hořícího tunelu. Obrovský žár jim nedovolil se do tunelu dostat.
Nejsou ani informace z řad zachráněných či záchranářů o tom, že by v tunelu bylo zablokované nějaké české vozidlo. Všechny tyto údaje jsou však pouze předběžné.
Podle rakouské televize byl český autobus v zácpě před vjezdem do tunelu, která se vytvořila vzápětí po nehodě. Tento autobus si rakouská policie vyžádala a řidič ochotně pomáhal rozvážet zraněné do okolních nemocnic.
Kromě toho se zjistilo, že ostění tunelu se žárem bortí a v místě nehody padají velké bloky betonu na hořící auta.
Požár zachvátil tunel asi v pět hodin ráno, když kamión naložený barvami musel zastavit asi 600 metrů od severního vjezdu do tunelu. Za ním jedoucí osobní vůz stačil ještě včas zabrzdit, následný tahač s návěsem již nikoli a zarazil osobní vůz pod kamión s barvami. Všechna tři vozidla začala hořet, přičemž požár barev rychle zaplnil tunel hustým a jedovatým dýmem. Do kolize se postupně zapojilo až 60 dalších vozidel, mezi nimi i nákladní auta s nebezpečným zbožím.
Dým vychází z tunelu severním portálem a přístup k místu nehody byl jen od jihu; záchranáři tudíž museli nejprve překonat téměř šest kilometrů tunelu. Ukázalo se však, že mají jen málo kyslíkových přístrojů a záchranné práce se proto zpočátku rozjížděly jen velmi pomalu, uvedl rakouský rozhlas.
Tunel dlouhý 6,4 kilometru je součástí jednoho z nejdůležitějších dálničních spojení mezi severem a jihem Evropy. Trasa od Salcburku přes Tauernské Alpy do Villachu je využívána především pro cesty do východní Itálie a do Slovinska a Chorvatska. Trasa je nyní zcela uzavřena a rakouská policie odklání tranzitní dopravu na Pyhrnskou dálnici A9, ležící východněji a spojující Linec se Štýrským Hradcem.
Rakouští hasiči stojí před Tauernským tunelem. Obrovský žár jim nedovoluje vstoupit dovnitř a pokusit se zachránit lidi uvězněné v automobilech. |
Fronty na rakouské dálnici A10 poté, co byl požárem zničen Tauernský tunel |
Severní okraj Tauernského tunelu, letecký snímek |
Policisté a civilisté stojí před severním okrajem Tauernského tunelu, ve kterém vypukl katastrofický požár |
Letecký pohled na kouř vycházející z větrací šachty Tauernského tunelu, v němž vypukl ohromný požár |
Záchranáři prohlížejí stěny tunelu |
Ohořelá auta |
Záchranáři jdou do vyhořelého Tauerského tunelu |