Druhý pilot kyperského Boeingu 737 ještě žil, když jeho stroj v neděli narazil do vrchu Varnava severně od Atén. Po pitvě to uvedli řečtí patologové.
Pilot však nebyl schopen žádné akce, jak naznačují svědectví dvou stíhacích pilotů, kteří do poslední chvíle provázeli letadlo, v němž zřejmě kvůli selhání klimatizace a nízké teplotě ztratila vědomí většina lidí.
Stíhači uvedli, že v pilotní kabině viděli jen zhroucenou postavu pilota. Pohyb v kabině zahlédli až v pozdější fázi letu. Původně ho vyšetřovatelé spojovali jen s letuškou, jejíž tělo našli v troskách prostoru pro piloty, ale podle stíhačů byl v kokpitu také muž.
Ten se podle zpravodajského serveru ERT.gr snažil získat kontrolu nad strojem. Třiadvacet minut před zřícením se mu podařilo odpojit automatického pilota a změnit směr letu. Letoun bezmocně kroužící ve vzduchu se pak snažil nasměrovat na letiště. Nad horami ale došlo palivo.
Jak řekl v řecké televizi NET šéf vyšetřovací komise Akrivos Tsolakis, neznámý muž musel mít zkušenosti s pilotováním. Potvrdili to i piloti stíhaček.
O záchranu se prý snažil milenecký pár
Podle řecké televize Antenna se kyperský boeing snažila zachránit letuška a její přítel stevard, který měl shodou okolností pilotní výcvik.
Dvojici se podařilo identifikovat podle filmových záběrů, které piloti stíhaček stačili ještě před pádem boeingu pořídit.
Stevard jménem Andreas Prodromu neměl v osudný den vůbec v letadle být. Nadřízení ho povolali do služby necelé tři hodiny před startem, protože jeho kolega onemocněl. Souhlasil prý až poté, když se dozvěděl, že na palubě bude i jeho přítelkyně letuška Haris Charalambusová, citoval televizi deník Lidové noviny.
Co se na palubě letadla odehrávalo, ale potvrdí až obsah černých skříněk. Ty zkoumají experti ve Francii.
Úřady stále zjišťují, jak mohl pokles tlaku a výpadek klimatizace vést ke katastrofě letadla. Podle expertů měli piloti možná méně než 20 vteřin, aby na to reagovali. - více zde